Dai a Jennifer o que é de Jennifer: um convite para o estudo da linguagem jogável com base no jogo Clock Tower
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Passagens |
Texto Completo: | http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/71257 |
Resumo: | The essay aims to discuss the study of videogames by researchers in the field of languages, specifically in literature and cinema, not only to identify its social and historical relevance, but also the existence of their own knowledge, which studies the game not as a tool or its means of production, but as a significant totality endowed with poetics and aesthetics, in line with the discussion on literature as knowledge (BARBOSA, 1996). For this, a brief history of the evolution of the expression of these languages in games and the ways they are incorporated will be drawn, through the case study of the game Clock Tower (1995). For this, the essay will make use of the text by AUMONT (2012) that discusses what is language and what constitutes the cinematographic language. In addition, the lack of a true theoretical-methodological basis to treat the elements of the game language not only as a means of expression is discussed and furthermore propose possible starting points for research, based on the works of CRAWFORD (1982) , KOSTER (2011) and ZIMMERMAN (2003). |
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Dai a Jennifer o que é de Jennifer: um convite para o estudo da linguagem jogável com base no jogo Clock TowerThe essay aims to discuss the study of videogames by researchers in the field of languages, specifically in literature and cinema, not only to identify its social and historical relevance, but also the existence of their own knowledge, which studies the game not as a tool or its means of production, but as a significant totality endowed with poetics and aesthetics, in line with the discussion on literature as knowledge (BARBOSA, 1996). For this, a brief history of the evolution of the expression of these languages in games and the ways they are incorporated will be drawn, through the case study of the game Clock Tower (1995). For this, the essay will make use of the text by AUMONT (2012) that discusses what is language and what constitutes the cinematographic language. In addition, the lack of a true theoretical-methodological basis to treat the elements of the game language not only as a means of expression is discussed and furthermore propose possible starting points for research, based on the works of CRAWFORD (1982) , KOSTER (2011) and ZIMMERMAN (2003). O ensaio terá como objetivo uma discussão sobre o estudo de jogos por pesquisadores da área de linguagens, especificamente da literatura e do cinema, não só para identificar diálogos sócio-históricos, mas também a existência de um conhecimento próprio, que estuda o texto jogo não como ferramenta ou seu meio de produção, mas, como totalidade significante dotada de poética e estética, aos moldes da discussão sobre a literatura como conhecimento (BARBOSA, 1996). Para isso será traçado um breve histórico da evolução da expressão destas linguagens nos jogos e as maneiras que são incorporadas, através do estudo de caso do jogo Clock Tower (1995). Para isso o ensaio valer-se-á do texto de AUMONT(2012) que discorre sobre o que é linguagem e o que constitui a linguagem cinematográfica. Além disso, é discutido a falta de uma verdadeira base teórico-metodológica para tratar os elementos próprios da linguagem do jogo não apenas como meio de expressão, além de propor possíveis pontos de partida para a pesquisa, com base nos trabalhos de CRAWFORD (1982), KOSTER (2011) e ZIMMERMAN (2003).Universidade Federal do Ceará2022-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/71257Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; Vol. 13 (2022): Passagens - fluxo contínuo; 1-21Passagens: Periódico del Programa de Posgrado en Comunicación de la UFC; Vol. 13 (2022): Passagens - fluxo contínuo; 1-21Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; v. 13 (2022): Passagens - fluxo contínuo; 1-212179-9938reponame:Revista Passagensinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/71257/226606Copyright (c) 2022 Passagensinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Matheus Rodrigo Serafim2023-04-10T04:16:55Zoai:periodicos.ufc:article/71257Revistahttp://periodicos.ufc.br/passagens/PUBhttp://periodicos.ufc.br/passagens/oaipassagensufc@gmail.com2179-99382179-9938opendoar:2023-04-10T04:16:55Revista Passagens - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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