Deslocamentos na paisagem: melancolia nos filmes de Chantal Akerman e Jonas Mekas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Passagens |
Texto Completo: | http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/80883 |
Resumo: | This article aims to discuss the relationship with the urban landscape in the films of Chantal Akerman and Jonas Mekas. For this, we intend to resume some theoretical discussions around the filmic space from authors such as Giuliana Bruno (2018), for example. We are interested in reflecting on the spatial dimension of cinema, conceiving the film landscape not only as a scenario or background for actions, but as a central element of the narratives of such filmmakers. Their films are based on displacements through space, in an errant transit that reveals a melancholy dimension of this journey, in which both filmmakers, each in their own way, announce a kind of absence of belonging, a constant feeling of being a foreigner. The article, therefore, seeks to mobilize some theoretical discussions about space in cinema in the analysis of Akerman and Mekas' films, more specifically in the works News from home (Akerman, 1977), Lost, Lost, Lost (Mekas, 1976) and Walden: Diaries, Notes and Sketches (Mekas, 1968). |
id |
UFC-20_827e0d3d239564926225b2d64cf35d64 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/80883 |
network_acronym_str |
UFC-20 |
network_name_str |
Revista Passagens |
repository_id_str |
|
spelling |
Deslocamentos na paisagem: melancolia nos filmes de Chantal Akerman e Jonas MekasThis article aims to discuss the relationship with the urban landscape in the films of Chantal Akerman and Jonas Mekas. For this, we intend to resume some theoretical discussions around the filmic space from authors such as Giuliana Bruno (2018), for example. We are interested in reflecting on the spatial dimension of cinema, conceiving the film landscape not only as a scenario or background for actions, but as a central element of the narratives of such filmmakers. Their films are based on displacements through space, in an errant transit that reveals a melancholy dimension of this journey, in which both filmmakers, each in their own way, announce a kind of absence of belonging, a constant feeling of being a foreigner. The article, therefore, seeks to mobilize some theoretical discussions about space in cinema in the analysis of Akerman and Mekas' films, more specifically in the works News from home (Akerman, 1977), Lost, Lost, Lost (Mekas, 1976) and Walden: Diaries, Notes and Sketches (Mekas, 1968).Este artigo tem como objetivo discorrer sobre a relação com a paisagem urbana nos filmes de Chantal Akerman e Jonas Mekas. Para isso, pretendemos retomar algumas discussões teóricas em torno do espaço fílmico a partir de autores como Giuliana Bruno (2018), por exemplo. Interessa-nos refletir sobre a dimensão espacial do cinema, concebendo a paisagem fílmica não apenas como cenário ou pano de fundo das ações, mas como elemento central das narrativas de tais cineastas. Seus filmes se constituem a partir dos deslocamentos pelo espaço, num trânsito errante que revela uma dimensão melancólica desse percurso, em que ambos os cineastas, cada um a sua maneira, anunciam uma espécie de ausência de pertencimento, uma sensação constante de ser estrangeiro. O artigo, portanto, busca mobilizar algumas discussões teóricas sobre o espaço no cinema na análise dos filmes de Akerman e Mekas, mais especificamente nas obras News from home (Akerman, 1977), Lost, Lost, Lost (Mekas, 1976) e Walden: Diaries, Notes and Scketches (Mekas, 1968).Universidade Federal do Ceará2022-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/8088310.36517/psg.v13iesp.80883Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; Vol. 13 No. esp (2022): Dossiê Comunicação, Cidade e Viagens; 138-163Passagens: Periódico del Programa de Posgrado en Comunicación de la UFC; Vol. 13 Núm. esp (2022): Dossiê Comunicação, Cidade e Viagens; 138-163Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; v. 13 n. esp (2022): Dossiê Comunicação, Cidade e Viagens; 138-1632179-993810.36517/psg.v13iespreponame:Revista Passagensinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/80883/227493Copyright (c) 2022 Passagensinfo:eu-repo/semantics/openAccessAssunção, Larissa Veloso2022-12-31T03:10:33Zoai:periodicos.ufc:article/80883Revistahttp://periodicos.ufc.br/passagens/PUBhttp://periodicos.ufc.br/passagens/oaipassagensufc@gmail.com2179-99382179-9938opendoar:2022-12-31T03:10:33Revista Passagens - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Deslocamentos na paisagem: melancolia nos filmes de Chantal Akerman e Jonas Mekas |
title |
Deslocamentos na paisagem: melancolia nos filmes de Chantal Akerman e Jonas Mekas |
spellingShingle |
Deslocamentos na paisagem: melancolia nos filmes de Chantal Akerman e Jonas Mekas Assunção, Larissa Veloso |
title_short |
Deslocamentos na paisagem: melancolia nos filmes de Chantal Akerman e Jonas Mekas |
title_full |
Deslocamentos na paisagem: melancolia nos filmes de Chantal Akerman e Jonas Mekas |
title_fullStr |
Deslocamentos na paisagem: melancolia nos filmes de Chantal Akerman e Jonas Mekas |
title_full_unstemmed |
Deslocamentos na paisagem: melancolia nos filmes de Chantal Akerman e Jonas Mekas |
title_sort |
Deslocamentos na paisagem: melancolia nos filmes de Chantal Akerman e Jonas Mekas |
author |
Assunção, Larissa Veloso |
author_facet |
Assunção, Larissa Veloso |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Assunção, Larissa Veloso |
description |
This article aims to discuss the relationship with the urban landscape in the films of Chantal Akerman and Jonas Mekas. For this, we intend to resume some theoretical discussions around the filmic space from authors such as Giuliana Bruno (2018), for example. We are interested in reflecting on the spatial dimension of cinema, conceiving the film landscape not only as a scenario or background for actions, but as a central element of the narratives of such filmmakers. Their films are based on displacements through space, in an errant transit that reveals a melancholy dimension of this journey, in which both filmmakers, each in their own way, announce a kind of absence of belonging, a constant feeling of being a foreigner. The article, therefore, seeks to mobilize some theoretical discussions about space in cinema in the analysis of Akerman and Mekas' films, more specifically in the works News from home (Akerman, 1977), Lost, Lost, Lost (Mekas, 1976) and Walden: Diaries, Notes and Sketches (Mekas, 1968). |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/80883 10.36517/psg.v13iesp.80883 |
url |
http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/80883 |
identifier_str_mv |
10.36517/psg.v13iesp.80883 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/80883/227493 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Passagens info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Passagens |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; Vol. 13 No. esp (2022): Dossiê Comunicação, Cidade e Viagens; 138-163 Passagens: Periódico del Programa de Posgrado en Comunicación de la UFC; Vol. 13 Núm. esp (2022): Dossiê Comunicação, Cidade e Viagens; 138-163 Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; v. 13 n. esp (2022): Dossiê Comunicação, Cidade e Viagens; 138-163 2179-9938 10.36517/psg.v13iesp reponame:Revista Passagens instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista Passagens |
collection |
Revista Passagens |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Passagens - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
passagensufc@gmail.com |
_version_ |
1803388384697122816 |