A composição de timbragens no rock independente brasileiro: afecções do tecnocolonialismo e da precariedade no setup dos músicos
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Passagens |
Texto Completo: | http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/70959 |
Resumo: | In contemporary Brazilian’s indie rock, musical fruition depends significantly form the complex timbres that are developed through a series of effect pedals that modulate the signal of musical instruments. But for amateur or semi-professional musicians, to own several pedals is a high-cost choice, especially in times of devalued Brazilian. Therefore, rigs are assembled not only by the musician’s aesthetic choices, but also by social, technological and political assemblages. We seek to observe how such assemblages affect the artistic processes of timbre production in the work of the following bands: Rakta; Boogarins; Winter; My Magical Glowing Lens; Cine Baltimore; Sterea; Adorável Clichê; Supervão; Zeca Viana; Harmônicos do Universo; E A Terra Nunca Me Pareceu Tão Distante; and Miêta. Members of these bands and their rigs suffer interference by precarious conditions, the necessity of quick fixes, and the technocolonialism that is imposed to musical production in Brazil context and it all affects the timbre’s final result. To comprehend such affections, we describe and map the social technical machine (created by the assemblage of musicians, musical instruments, amplifiers and pedals) that have agency on the timbres, with the purpose of recognize transformations in the involved bodies (listeners, musicians, instruments, music) after timbres are actualized. As part of a greater research, the present paper contributes to the comprehension of timbre as an agent of affective communication. |
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A composição de timbragens no rock independente brasileiro: afecções do tecnocolonialismo e da precariedade no setup dos músicosIn contemporary Brazilian’s indie rock, musical fruition depends significantly form the complex timbres that are developed through a series of effect pedals that modulate the signal of musical instruments. But for amateur or semi-professional musicians, to own several pedals is a high-cost choice, especially in times of devalued Brazilian. Therefore, rigs are assembled not only by the musician’s aesthetic choices, but also by social, technological and political assemblages. We seek to observe how such assemblages affect the artistic processes of timbre production in the work of the following bands: Rakta; Boogarins; Winter; My Magical Glowing Lens; Cine Baltimore; Sterea; Adorável Clichê; Supervão; Zeca Viana; Harmônicos do Universo; E A Terra Nunca Me Pareceu Tão Distante; and Miêta. Members of these bands and their rigs suffer interference by precarious conditions, the necessity of quick fixes, and the technocolonialism that is imposed to musical production in Brazil context and it all affects the timbre’s final result. To comprehend such affections, we describe and map the social technical machine (created by the assemblage of musicians, musical instruments, amplifiers and pedals) that have agency on the timbres, with the purpose of recognize transformations in the involved bodies (listeners, musicians, instruments, music) after timbres are actualized. As part of a greater research, the present paper contributes to the comprehension of timbre as an agent of affective communication.No rock independente brasileiro contemporâneo, a fruição musical depende muito de timbragens complexas desenvolvidas através de uma série de pedais de efeito que modulam o sinal dos instrumentos musicais. Mas para um artista amador ou semi-profissional, dispor de vários pedais custa caro em tempos de desvalorização da moeda brasileira. Assim, a formatação dos setups, termo empregado pelos músicos ao arranjo de instrumentos e aparelhos musicais, é atravessada não apenas por escolhas estéticas dos músicos, mas também por agenciamentos sociais, tecnológicos, econômicos e até políticos. Nos interessa observar como tais agenciamentos afetam os processos artísticos de produção de timbres na obra das seguintes bandas: Rakta; Boogarins; Winter; My Magical Glowing Lens; Cine Baltimore; Sterea; Adorável Clichê; Supervão; Zeca Viana; Harmônicos do Universo; E A Terra Nunca Me Pareceu Tão Distante; e Miêta. Os membros destas bandas e seus setups são atravessados por condições de precariedade, pela necessidade de enjambres, pelo tecnocolonialismo que se impõe à produção musical no Brasil, e tudo isto afeta o resultado final de suas timbragens. Para compreender tais afecções, descrevemos e mapeamos a máquina social técnica (criada pelo acoplamento entre músicos, instrumentos musicais, amplificadores e pedais de efeito) que agencia timbragens, com o intuito de reconhecer transformações geradas nos corpos envolvidos no agenciamento (ouvintes, músicos, instrumentos, música) após os timbres serem atualizados. Como parte de uma pesquisa maior, o presente artigo contribui na compreensão do timbre como um agente de comunicação afetiva.Universidade Federal do Ceará2021-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/70959Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; Vol. 12 No. 1 (2021): Dossiê Semiótica e Culturas da Comunicação: parte 01; 137-159Passagens: Periódico del Programa de Posgrado en Comunicación de la UFC; Vol. 12 Núm. 1 (2021): Dossiê Semiótica e Culturas da Comunicação: parte 01; 137-159Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; v. 12 n. 1 (2021): Dossiê Semiótica e Culturas da Comunicação: parte 01; 137-1592179-9938reponame:Revista Passagensinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/70959/197143Copyright (c) 2021 Passagensinfo:eu-repo/semantics/openAccessConter, Marcelo BergaminGularte, Gabriel Fagundes2022-02-17T05:04:56Zoai:periodicos.ufc:article/70959Revistahttp://periodicos.ufc.br/passagens/PUBhttp://periodicos.ufc.br/passagens/oaipassagensufc@gmail.com2179-99382179-9938opendoar:2022-02-17T05:04:56Revista Passagens - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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