O êxtase da verdade: realidade e imaginação em Fitzcarraldo e conquista do inútil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rossi, Joyce de Oliveira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mello, Cecília
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Passagens
Texto Completo: http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/72195
Resumo: This article makes a comparative analysis between two distinct but complementary works by Werner Herzog, the 1982 film Fitzcarraldo and the 2004 book Conquest of the Useless. At first glance, the film and the book follow a conventional narrative mode, adventure film and travel diaries, respectively, and operate from common themes such as the contrast between civilization and nature, the hybridization between reality and imagination, objective and subjective worlds. But just as Fitzcarraldo cannot be considered a conventional commercial film, the book Conquest of the Useless is far from being configured as a linear account of the filming experience. Instead, the book uses a visual and evocative language, and reveals Herzog’s personal vision of the experience in the jungle, the contact with indigenous people and animals, all linked in an associative textual structure that evokes a logic similar to the disorder of thoughts. The proposed comparison oscillates between an examination of the convergences between more general aspects of the compared works, and more detailed analysis of particular scenes and passages. As we will suggest, Fitzcarraldo’s saga in the 1982 film mirrors the saga of Werner Herzog as an auteur filmmaker, for whom cinema operates as an event rather than as representation.
id UFC-20_9c1bad4664b27830aacc7feaf455b212
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/72195
network_acronym_str UFC-20
network_name_str Revista Passagens
repository_id_str
spelling O êxtase da verdade: realidade e imaginação em Fitzcarraldo e conquista do inútilThis article makes a comparative analysis between two distinct but complementary works by Werner Herzog, the 1982 film Fitzcarraldo and the 2004 book Conquest of the Useless. At first glance, the film and the book follow a conventional narrative mode, adventure film and travel diaries, respectively, and operate from common themes such as the contrast between civilization and nature, the hybridization between reality and imagination, objective and subjective worlds. But just as Fitzcarraldo cannot be considered a conventional commercial film, the book Conquest of the Useless is far from being configured as a linear account of the filming experience. Instead, the book uses a visual and evocative language, and reveals Herzog’s personal vision of the experience in the jungle, the contact with indigenous people and animals, all linked in an associative textual structure that evokes a logic similar to the disorder of thoughts. The proposed comparison oscillates between an examination of the convergences between more general aspects of the compared works, and more detailed analysis of particular scenes and passages. As we will suggest, Fitzcarraldo’s saga in the 1982 film mirrors the saga of Werner Herzog as an auteur filmmaker, for whom cinema operates as an event rather than as representation.O presente artigo realiza uma análise comparativa entre duas obras distintas mas complementares de Werner Herzog, o filme Fitzcarraldo de 1982 e o livro Conquista do Inútil de 2004. À primeira vista, o filme e o livro seguem um modo narrativo convencional, filme de aventura e diário de viagem, respectivamente, e se operam a partir de temas comuns como o contraste entre civilização e natureza, a hibridização entre realidade e imaginação, mundo objetivo e subjetivo. Mas assim como Fitzcarraldo não pode ser considerado um filme comercial convencional, o livro Conquista do Inútil está longe de se configurar como um relato linear sobre a experiência das filmagens. Ao contrário, o livro lança mão de uma linguagem visual e evocativa, e revela a visão pessoal de Herzog sobre a experiência na selva, o contato com os índios e os animais, tudo encadeado em uma estrutura textual associativa que evoca uma lógica semelhante à desordem dos pensamentos. O cotejo proposto oscila entre um exame das convergências entre aspectos mais gerais das obras comparadas, e análises mais detidas de cenas e passagens particulares. Como iremos sugerir, a saga de Fitzcarraldo no filme de 1982 é um espelho da saga de Werner Herzog como cineasta-autor, para quem o cinema opera como acontecimento, e não como representação.Universidade Federal do Ceará2022-10-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/72195Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; Vol. 13 (2022): Passagens - fluxo contínuo; 1-18Passagens: Periódico del Programa de Posgrado en Comunicación de la UFC; Vol. 13 (2022): Passagens - fluxo contínuo; 1-18Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; v. 13 (2022): Passagens - fluxo contínuo; 1-182179-9938reponame:Revista Passagensinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/72195/226585Copyright (c) 2022 Passagensinfo:eu-repo/semantics/openAccessRossi, Joyce de OliveiraMello, Cecília2023-04-10T04:16:55Zoai:periodicos.ufc:article/72195Revistahttp://periodicos.ufc.br/passagens/PUBhttp://periodicos.ufc.br/passagens/oaipassagensufc@gmail.com2179-99382179-9938opendoar:2023-04-10T04:16:55Revista Passagens - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O êxtase da verdade: realidade e imaginação em Fitzcarraldo e conquista do inútil
title O êxtase da verdade: realidade e imaginação em Fitzcarraldo e conquista do inútil
spellingShingle O êxtase da verdade: realidade e imaginação em Fitzcarraldo e conquista do inútil
Rossi, Joyce de Oliveira
title_short O êxtase da verdade: realidade e imaginação em Fitzcarraldo e conquista do inútil
title_full O êxtase da verdade: realidade e imaginação em Fitzcarraldo e conquista do inútil
title_fullStr O êxtase da verdade: realidade e imaginação em Fitzcarraldo e conquista do inútil
title_full_unstemmed O êxtase da verdade: realidade e imaginação em Fitzcarraldo e conquista do inútil
title_sort O êxtase da verdade: realidade e imaginação em Fitzcarraldo e conquista do inútil
author Rossi, Joyce de Oliveira
author_facet Rossi, Joyce de Oliveira
Mello, Cecília
author_role author
author2 Mello, Cecília
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rossi, Joyce de Oliveira
Mello, Cecília
description This article makes a comparative analysis between two distinct but complementary works by Werner Herzog, the 1982 film Fitzcarraldo and the 2004 book Conquest of the Useless. At first glance, the film and the book follow a conventional narrative mode, adventure film and travel diaries, respectively, and operate from common themes such as the contrast between civilization and nature, the hybridization between reality and imagination, objective and subjective worlds. But just as Fitzcarraldo cannot be considered a conventional commercial film, the book Conquest of the Useless is far from being configured as a linear account of the filming experience. Instead, the book uses a visual and evocative language, and reveals Herzog’s personal vision of the experience in the jungle, the contact with indigenous people and animals, all linked in an associative textual structure that evokes a logic similar to the disorder of thoughts. The proposed comparison oscillates between an examination of the convergences between more general aspects of the compared works, and more detailed analysis of particular scenes and passages. As we will suggest, Fitzcarraldo’s saga in the 1982 film mirrors the saga of Werner Herzog as an auteur filmmaker, for whom cinema operates as an event rather than as representation.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/72195
url http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/72195
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/72195/226585
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Passagens
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Passagens
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; Vol. 13 (2022): Passagens - fluxo contínuo; 1-18
Passagens: Periódico del Programa de Posgrado en Comunicación de la UFC; Vol. 13 (2022): Passagens - fluxo contínuo; 1-18
Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; v. 13 (2022): Passagens - fluxo contínuo; 1-18
2179-9938
reponame:Revista Passagens
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista Passagens
collection Revista Passagens
repository.name.fl_str_mv Revista Passagens - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv passagensufc@gmail.com
_version_ 1803388384673005568