O predador na cidade pela Nova Hollywood
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Passagens |
Texto Completo: | http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/71611 |
Resumo: | This article aims to analyze the way in which the real urban space of New York is presented in two key cinema works of the so-called New Hollywood: Operation The French Connection (1971), directed by William Friedkin, and Taxi Driver (1976), directed by Martin Scorsese. The purpose of this analysis is to understand how the American social malaise of the 1960s and 1970s (led by the Vietnam War, the struggle for Civil Rights, demographic changes and a reactionary counterattack) reverberated in the cinema of the period, especially through the incoherent male gaze of its protagonists and its relationship with New York City. |
id |
UFC-20_d8669befbeb6b113c2c8003c278ce434 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/71611 |
network_acronym_str |
UFC-20 |
network_name_str |
Revista Passagens |
repository_id_str |
|
spelling |
O predador na cidade pela Nova HollywoodThis article aims to analyze the way in which the real urban space of New York is presented in two key cinema works of the so-called New Hollywood: Operation The French Connection (1971), directed by William Friedkin, and Taxi Driver (1976), directed by Martin Scorsese. The purpose of this analysis is to understand how the American social malaise of the 1960s and 1970s (led by the Vietnam War, the struggle for Civil Rights, demographic changes and a reactionary counterattack) reverberated in the cinema of the period, especially through the incoherent male gaze of its protagonists and its relationship with New York City.O presente artigo propõe analisar a maneira com a qual o espaço urbano real de Nova York é apresentado em duas obras chaves do cinema da chamada Nova Hollywood: Operação França (The French Connection, 1971), dirigida por William Friedkin, e Taxi Driver – motorista de táxi (Taxi Driver, 1976), dirigida por Martin Scorsese. O intuito de tal analise é compreender de que modo o mal-estar social norte-americano das décadas de 1960 e 1970 (encabeçada pela Guerra do Vietnã, luta pelos Direitos Civis, mudanças demográficas e um contra-ataque reacionário) reverberam no cinema do período, em especial pelo olhar masculino incoerente de seus protagonistas e em sua relação com a cidade de Nova York. Universidade Federal do Ceará2022-10-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/71611Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; Vol. 13 (2022): Passagens - fluxo contínuo; 1-21Passagens: Periódico del Programa de Posgrado en Comunicación de la UFC; Vol. 13 (2022): Passagens - fluxo contínuo; 1-21Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; v. 13 (2022): Passagens - fluxo contínuo; 1-212179-9938reponame:Revista Passagensinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/71611/226583Copyright (c) 2022 Passagensinfo:eu-repo/semantics/openAccessBiscaro, Matheus Pinto2023-04-10T04:16:55Zoai:periodicos.ufc:article/71611Revistahttp://periodicos.ufc.br/passagens/PUBhttp://periodicos.ufc.br/passagens/oaipassagensufc@gmail.com2179-99382179-9938opendoar:2023-04-10T04:16:55Revista Passagens - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O predador na cidade pela Nova Hollywood |
title |
O predador na cidade pela Nova Hollywood |
spellingShingle |
O predador na cidade pela Nova Hollywood Biscaro, Matheus Pinto |
title_short |
O predador na cidade pela Nova Hollywood |
title_full |
O predador na cidade pela Nova Hollywood |
title_fullStr |
O predador na cidade pela Nova Hollywood |
title_full_unstemmed |
O predador na cidade pela Nova Hollywood |
title_sort |
O predador na cidade pela Nova Hollywood |
author |
Biscaro, Matheus Pinto |
author_facet |
Biscaro, Matheus Pinto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Biscaro, Matheus Pinto |
description |
This article aims to analyze the way in which the real urban space of New York is presented in two key cinema works of the so-called New Hollywood: Operation The French Connection (1971), directed by William Friedkin, and Taxi Driver (1976), directed by Martin Scorsese. The purpose of this analysis is to understand how the American social malaise of the 1960s and 1970s (led by the Vietnam War, the struggle for Civil Rights, demographic changes and a reactionary counterattack) reverberated in the cinema of the period, especially through the incoherent male gaze of its protagonists and its relationship with New York City. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/71611 |
url |
http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/71611 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/71611/226583 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Passagens info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Passagens |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; Vol. 13 (2022): Passagens - fluxo contínuo; 1-21 Passagens: Periódico del Programa de Posgrado en Comunicación de la UFC; Vol. 13 (2022): Passagens - fluxo contínuo; 1-21 Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; v. 13 (2022): Passagens - fluxo contínuo; 1-21 2179-9938 reponame:Revista Passagens instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista Passagens |
collection |
Revista Passagens |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Passagens - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
passagensufc@gmail.com |
_version_ |
1803388384664616960 |