O devir-negro no filme Coringa
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Passagens |
Texto Completo: | http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/71011 |
Resumo: | This article focuses on the problem of minority-becoming and takes as reference the notions of becoming black, from the author Mbembe and the construction of subjectivity from Guattari, Rolnik and Deleuze. The object proposed in this study is the film Joker (US production of 2019, directed by Todd Phillips) that raises critical-philosophical questions in the audiovisual field due to its imagery production committed to social and minority segments, in the perspective pointed out by Mbembe. The challenge is to think about becoming black and the production of subjectivity based on the narrative and visual developments proposed in the film. The method adopted is speculative in its approach and theoretical-critical in its proposal. |
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O devir-negro no filme CoringaThis article focuses on the problem of minority-becoming and takes as reference the notions of becoming black, from the author Mbembe and the construction of subjectivity from Guattari, Rolnik and Deleuze. The object proposed in this study is the film Joker (US production of 2019, directed by Todd Phillips) that raises critical-philosophical questions in the audiovisual field due to its imagery production committed to social and minority segments, in the perspective pointed out by Mbembe. The challenge is to think about becoming black and the production of subjectivity based on the narrative and visual developments proposed in the film. The method adopted is speculative in its approach and theoretical-critical in its proposal.Este artigo tem como foco a problemática dos devires minoritários e toma como referência as noções de devir-negro, a partir do autor Mbembe e de construção de subjetividade a partir de Guattari, Rolnik e Deleuze. O objeto proposto neste estudo é o filme Coringa (produção norte-americana de 2019, dirigido por Todd Phillips) que suscita questionamentos críticos-filosóficos no campo do audiovisual devido a sua produção imagética comprometida com segmentos sociais e minoritários, na perspectiva apontada por Mbembe. O desafio é pensar o devir-negro e a produção de subjetividade a partir dos desdobramentos narrativos e visuais propostos no filme. O método adotado é especulativo em sua abordagem e teórico-crítico em sua proposta.Universidade Federal do Ceará2021-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/71011Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; Vol. 12 No. 1 (2021): Dossiê Semiótica e Culturas da Comunicação: parte 01; 48-61Passagens: Periódico del Programa de Posgrado en Comunicación de la UFC; Vol. 12 Núm. 1 (2021): Dossiê Semiótica e Culturas da Comunicação: parte 01; 48-61Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; v. 12 n. 1 (2021): Dossiê Semiótica e Culturas da Comunicação: parte 01; 48-612179-9938reponame:Revista Passagensinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/71011/197133Copyright (c) 2021 Passagensinfo:eu-repo/semantics/openAccessParode, Fábio PezziZapata, Maximiliano Oscar Oliveira Junior, Nythamar Hilario Fernandes de 2022-02-17T05:04:56Zoai:periodicos.ufc:article/71011Revistahttp://periodicos.ufc.br/passagens/PUBhttp://periodicos.ufc.br/passagens/oaipassagensufc@gmail.com2179-99382179-9938opendoar:2022-02-17T05:04:56Revista Passagens - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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