O devir-negro no filme Coringa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Parode, Fábio Pezzi
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Zapata, Maximiliano Oscar, Oliveira Junior, Nythamar Hilario Fernandes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Passagens
Texto Completo: http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/71011
Resumo: This article focuses on the problem of minority-becoming and takes as reference the notions of becoming black, from the author Mbembe and the construction of subjectivity from Guattari, Rolnik and Deleuze. The object proposed in this study is the film Joker (US production of 2019, directed by Todd Phillips) that raises critical-philosophical questions in the audiovisual field due to its imagery production committed to social and minority segments, in the perspective pointed out by Mbembe. The challenge is to think about becoming black and the production of subjectivity based on the narrative and visual developments proposed in the film. The method adopted is speculative in its approach and theoretical-critical in its proposal.
id UFC-20_df2486b454562df4fe72f49031b21024
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/71011
network_acronym_str UFC-20
network_name_str Revista Passagens
repository_id_str
spelling O devir-negro no filme CoringaThis article focuses on the problem of minority-becoming and takes as reference the notions of becoming black, from the author Mbembe and the construction of subjectivity from Guattari, Rolnik and Deleuze. The object proposed in this study is the film Joker (US production of 2019, directed by Todd Phillips) that raises critical-philosophical questions in the audiovisual field due to its imagery production committed to social and minority segments, in the perspective pointed out by Mbembe. The challenge is to think about becoming black and the production of subjectivity based on the narrative and visual developments proposed in the film. The method adopted is speculative in its approach and theoretical-critical in its proposal.Este artigo tem como foco a problemática dos devires minoritários e toma como referência as noções de devir-negro, a partir do autor Mbembe e de construção de subjetividade a partir de Guattari, Rolnik e Deleuze. O objeto proposto neste estudo é o filme Coringa (produção norte-americana de 2019, dirigido por Todd Phillips) que suscita questionamentos críticos-filosóficos no campo do audiovisual devido a sua produção imagética comprometida com segmentos sociais e minoritários, na perspectiva apontada por Mbembe. O desafio é pensar o devir-negro e a produção de subjetividade a partir dos desdobramentos narrativos e visuais propostos no filme. O método adotado é especulativo em sua abordagem e teórico-crítico em sua proposta.Universidade Federal do Ceará2021-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/71011Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; Vol. 12 No. 1 (2021): Dossiê Semiótica e Culturas da Comunicação: parte 01; 48-61Passagens: Periódico del Programa de Posgrado en Comunicación de la UFC; Vol. 12 Núm. 1 (2021): Dossiê Semiótica e Culturas da Comunicação: parte 01; 48-61Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; v. 12 n. 1 (2021): Dossiê Semiótica e Culturas da Comunicação: parte 01; 48-612179-9938reponame:Revista Passagensinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/71011/197133Copyright (c) 2021 Passagensinfo:eu-repo/semantics/openAccessParode, Fábio PezziZapata, Maximiliano Oscar Oliveira Junior, Nythamar Hilario Fernandes de 2022-02-17T05:04:56Zoai:periodicos.ufc:article/71011Revistahttp://periodicos.ufc.br/passagens/PUBhttp://periodicos.ufc.br/passagens/oaipassagensufc@gmail.com2179-99382179-9938opendoar:2022-02-17T05:04:56Revista Passagens - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O devir-negro no filme Coringa
title O devir-negro no filme Coringa
spellingShingle O devir-negro no filme Coringa
Parode, Fábio Pezzi
title_short O devir-negro no filme Coringa
title_full O devir-negro no filme Coringa
title_fullStr O devir-negro no filme Coringa
title_full_unstemmed O devir-negro no filme Coringa
title_sort O devir-negro no filme Coringa
author Parode, Fábio Pezzi
author_facet Parode, Fábio Pezzi
Zapata, Maximiliano Oscar
Oliveira Junior, Nythamar Hilario Fernandes de
author_role author
author2 Zapata, Maximiliano Oscar
Oliveira Junior, Nythamar Hilario Fernandes de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Parode, Fábio Pezzi
Zapata, Maximiliano Oscar
Oliveira Junior, Nythamar Hilario Fernandes de
description This article focuses on the problem of minority-becoming and takes as reference the notions of becoming black, from the author Mbembe and the construction of subjectivity from Guattari, Rolnik and Deleuze. The object proposed in this study is the film Joker (US production of 2019, directed by Todd Phillips) that raises critical-philosophical questions in the audiovisual field due to its imagery production committed to social and minority segments, in the perspective pointed out by Mbembe. The challenge is to think about becoming black and the production of subjectivity based on the narrative and visual developments proposed in the film. The method adopted is speculative in its approach and theoretical-critical in its proposal.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/71011
url http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/71011
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/71011/197133
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Passagens
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Passagens
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; Vol. 12 No. 1 (2021): Dossiê Semiótica e Culturas da Comunicação: parte 01; 48-61
Passagens: Periódico del Programa de Posgrado en Comunicación de la UFC; Vol. 12 Núm. 1 (2021): Dossiê Semiótica e Culturas da Comunicação: parte 01; 48-61
Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; v. 12 n. 1 (2021): Dossiê Semiótica e Culturas da Comunicação: parte 01; 48-61
2179-9938
reponame:Revista Passagens
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista Passagens
collection Revista Passagens
repository.name.fl_str_mv Revista Passagens - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv passagensufc@gmail.com
_version_ 1803388384654131200