CULTURE AND EDUCATION IN GRAMSCIAN THOUGHT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/33643 |
Resumo: | The present article has as objective point out culture and education as categories in the thought of the Italian marxist philosopher Antonio Gramsci. It also aims at demonstrate its political characteristic and its narrow entailing with another Gramsci's concept, to know, that of hegemony. In this analysis, the organic intellectual finds its place of prominent role in the organization of the cultural life and in the political articulation of the working class. |
id |
UFC-6_3478bcb6ea322d0c106f7e0daa4f1126 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/33643 |
network_acronym_str |
UFC-6 |
network_name_str |
Revista de Ciências Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
CULTURE AND EDUCATION IN GRAMSCIAN THOUGHTCULTURA E EDUCAÇÃO NO PENSAMENTO GRAMSCIANOThe present article has as objective point out culture and education as categories in the thought of the Italian marxist philosopher Antonio Gramsci. It also aims at demonstrate its political characteristic and its narrow entailing with another Gramsci's concept, to know, that of hegemony. In this analysis, the organic intellectual finds its place of prominent role in the organization of the cultural life and in the political articulation of the working class.O presente artigo tem como objetivo situar as categorias cultura e educação dentro do pensamento de Antonio Gramsci, filósofo marxista italiano. Visa, ainda, examinar tais conceitos na sua dimensão política e a sua estreita vinculação com o conceito gramsciano de hegemonia. Nesta análise, assume local de destaque o papel dos intelectuais orgânicos na organização da vida cultural e na articulação política da classe trabalhadora.Universidade Federal do Ceará2018-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/33643Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 35 No. 2 (2004): GRAMSCI: INTERPRETAÇÕES E ATUALIZAÇÕES DE UM PENSAMENTO; 100-109Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 35 Núm. 2 (2004): GRAMSCI: INTERPRETAÇÕES E ATUALIZAÇÕES DE UM PENSAMENTO; 100-109Revista de Ciências Sociais; v. 35 n. 2 (2004): GRAMSCI: INTERPRETAÇÕES E ATUALIZAÇÕES DE UM PENSAMENTO; 100-1092318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/33643/73461Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Lia Pinheiro2018-09-18T13:31:09Zoai:periodicos.ufc:article/33643Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2018-09-18T13:31:09Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CULTURE AND EDUCATION IN GRAMSCIAN THOUGHT CULTURA E EDUCAÇÃO NO PENSAMENTO GRAMSCIANO |
title |
CULTURE AND EDUCATION IN GRAMSCIAN THOUGHT |
spellingShingle |
CULTURE AND EDUCATION IN GRAMSCIAN THOUGHT Barbosa, Lia Pinheiro |
title_short |
CULTURE AND EDUCATION IN GRAMSCIAN THOUGHT |
title_full |
CULTURE AND EDUCATION IN GRAMSCIAN THOUGHT |
title_fullStr |
CULTURE AND EDUCATION IN GRAMSCIAN THOUGHT |
title_full_unstemmed |
CULTURE AND EDUCATION IN GRAMSCIAN THOUGHT |
title_sort |
CULTURE AND EDUCATION IN GRAMSCIAN THOUGHT |
author |
Barbosa, Lia Pinheiro |
author_facet |
Barbosa, Lia Pinheiro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Lia Pinheiro |
description |
The present article has as objective point out culture and education as categories in the thought of the Italian marxist philosopher Antonio Gramsci. It also aims at demonstrate its political characteristic and its narrow entailing with another Gramsci's concept, to know, that of hegemony. In this analysis, the organic intellectual finds its place of prominent role in the organization of the cultural life and in the political articulation of the working class. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/33643 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/33643 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/33643/73461 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 35 No. 2 (2004): GRAMSCI: INTERPRETAÇÕES E ATUALIZAÇÕES DE UM PENSAMENTO; 100-109 Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 35 Núm. 2 (2004): GRAMSCI: INTERPRETAÇÕES E ATUALIZAÇÕES DE UM PENSAMENTO; 100-109 Revista de Ciências Sociais; v. 35 n. 2 (2004): GRAMSCI: INTERPRETAÇÕES E ATUALIZAÇÕES DE UM PENSAMENTO; 100-109 2318-4620 0041-8862 reponame:Revista de Ciências Sociais instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista de Ciências Sociais |
collection |
Revista de Ciências Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br |
_version_ |
1799698947803971584 |