A construção da imagem polêmica do Papa Francisco: uma análise dos títulos de notícias

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Ana Beatriz Nunes
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44209
Resumo: In 2013, Jorge Mario Bergoglio was elected the new pope of the Catholic Church. The circumstances of his election and the atitudes of the new pontiff drew the media attention that he began to see him as a “different pope”. This paper aims to investigate whether the press has constructed the image of a controversial pope using news headlines. The research methodology consists of the analysis of the corpus of five news items, by means of a comparison between the headline and the journalistic text that accompanies it. In this way, we try to identify diferences between what is reported in the headline and what is written in the body of the news. The theoretical contribution was the concept of controversy, according to Ruth Amossy (2014). In addition, there are also definitions and typifications of journalistic titles according to authors Alves (2003), Assumpção e Bocchini (2006) Genette (2009), as well as reflections on strategies enumerated by Arthur Schoupenhauer (2014), which were adapted for the construction tow impostor titles. It is concluded at the end of this work, that the polemical image of Pope Francis is constructed from the maintenance of the controversy around his speeches and atitudes, using the great reach that the titles have.
id UFC-7_003a95e22ab78e8a6fb4120f27b80e26
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/44209
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A construção da imagem polêmica do Papa Francisco: uma análise dos títulos de notíciasPapa FranciscoIgreja CatólicaPolêmicaTítulos de notíciasIn 2013, Jorge Mario Bergoglio was elected the new pope of the Catholic Church. The circumstances of his election and the atitudes of the new pontiff drew the media attention that he began to see him as a “different pope”. This paper aims to investigate whether the press has constructed the image of a controversial pope using news headlines. The research methodology consists of the analysis of the corpus of five news items, by means of a comparison between the headline and the journalistic text that accompanies it. In this way, we try to identify diferences between what is reported in the headline and what is written in the body of the news. The theoretical contribution was the concept of controversy, according to Ruth Amossy (2014). In addition, there are also definitions and typifications of journalistic titles according to authors Alves (2003), Assumpção e Bocchini (2006) Genette (2009), as well as reflections on strategies enumerated by Arthur Schoupenhauer (2014), which were adapted for the construction tow impostor titles. It is concluded at the end of this work, that the polemical image of Pope Francis is constructed from the maintenance of the controversy around his speeches and atitudes, using the great reach that the titles have.Em 2013, Jorge Mario Bergoglio foi eleito o novo papa da Igreja Católica. As circunstâncias de sua eleição e as atitudes do novo pontífice chamaram a atenção midiática que começou a vê-lo como um “papa diferente”. O presente trabalho tem como objetivo investigar se a imprensa tem construído a imagem de um papa polêmico utilizando-se dos títulos de notícias. A metodologia da pesquisa consiste na análise do corpus de cinco notícias, por meio da comparação entre o título e o texto jornalístico que o acompanha. Dessa maneira, procura-se identificar diferenças entre o que é reportado no título e o que é escrito no corpo da notícia. O aporte teórico foi o conceito de polêmica, segundo Ruth Amossy (2014). Além disso, há também definições e tipificações dos títulos jornalísticos segundo os autores Alves (2003), Assumpção e Bocchini (2006) Genette (2009), além de reflexões sobre estratégias enumeradas por Arthur Schoupenhauer (2014), as quais foram adaptadas para a construção dos títulos impostores. Conclui-se, ao fim deste trabalho, que a imagem polêmica do papa Francisco é construída a partir da manutenção da polêmica em volta de suas falas e atitudes, utilizando-se do grande alcance que os títulos possuem.Lucas, Ricardo Jorge de LucenaAlves, Ana Beatriz Nunes2019-07-29T17:55:29Z2019-07-29T17:55:29Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfAlves, Ana Beatriz Nunes. A construção da imagem polêmica do Papa Francisco: uma análise dos títulos de notícias. 2019. 82f. - TCC (Graduação) - Universidade Federal do Ceará, Instituto de Cultura e Arte, Curso de Comunicação Social com habilitação em Jornalismo, Fortaleza (CE), 2019.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44209porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-20T17:37:48Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/44209Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:54:51.850173Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A construção da imagem polêmica do Papa Francisco: uma análise dos títulos de notícias
title A construção da imagem polêmica do Papa Francisco: uma análise dos títulos de notícias
spellingShingle A construção da imagem polêmica do Papa Francisco: uma análise dos títulos de notícias
Alves, Ana Beatriz Nunes
Papa Francisco
Igreja Católica
Polêmica
Títulos de notícias
title_short A construção da imagem polêmica do Papa Francisco: uma análise dos títulos de notícias
title_full A construção da imagem polêmica do Papa Francisco: uma análise dos títulos de notícias
title_fullStr A construção da imagem polêmica do Papa Francisco: uma análise dos títulos de notícias
title_full_unstemmed A construção da imagem polêmica do Papa Francisco: uma análise dos títulos de notícias
title_sort A construção da imagem polêmica do Papa Francisco: uma análise dos títulos de notícias
author Alves, Ana Beatriz Nunes
author_facet Alves, Ana Beatriz Nunes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lucas, Ricardo Jorge de Lucena
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Ana Beatriz Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv Papa Francisco
Igreja Católica
Polêmica
Títulos de notícias
topic Papa Francisco
Igreja Católica
Polêmica
Títulos de notícias
description In 2013, Jorge Mario Bergoglio was elected the new pope of the Catholic Church. The circumstances of his election and the atitudes of the new pontiff drew the media attention that he began to see him as a “different pope”. This paper aims to investigate whether the press has constructed the image of a controversial pope using news headlines. The research methodology consists of the analysis of the corpus of five news items, by means of a comparison between the headline and the journalistic text that accompanies it. In this way, we try to identify diferences between what is reported in the headline and what is written in the body of the news. The theoretical contribution was the concept of controversy, according to Ruth Amossy (2014). In addition, there are also definitions and typifications of journalistic titles according to authors Alves (2003), Assumpção e Bocchini (2006) Genette (2009), as well as reflections on strategies enumerated by Arthur Schoupenhauer (2014), which were adapted for the construction tow impostor titles. It is concluded at the end of this work, that the polemical image of Pope Francis is constructed from the maintenance of the controversy around his speeches and atitudes, using the great reach that the titles have.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-29T17:55:29Z
2019-07-29T17:55:29Z
2019
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Alves, Ana Beatriz Nunes. A construção da imagem polêmica do Papa Francisco: uma análise dos títulos de notícias. 2019. 82f. - TCC (Graduação) - Universidade Federal do Ceará, Instituto de Cultura e Arte, Curso de Comunicação Social com habilitação em Jornalismo, Fortaleza (CE), 2019.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44209
identifier_str_mv Alves, Ana Beatriz Nunes. A construção da imagem polêmica do Papa Francisco: uma análise dos títulos de notícias. 2019. 82f. - TCC (Graduação) - Universidade Federal do Ceará, Instituto de Cultura e Arte, Curso de Comunicação Social com habilitação em Jornalismo, Fortaleza (CE), 2019.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44209
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028994798321664