Gamificação e engajamento organizacional: avaliação de um programa de gestão de viagens corporativas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Magda Edwirges Nobre Silva
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/30618
Resumo: The present work entitled "Gamification and organizational engagement: evaluation of a corporate travel management program" had as general objective to analyze the contribution of gamification in employee engagement to the improvement of travel management. And has as specific objectives: to investigate the problem that led to the application of gamification; describe the steps in the implementation of the elements of gamification gifts; compare the compliance with the travel policy before and after the implantation of gamification and evaluate your evolution; and analyze the level of engagement of the corporate travelers about the gamification program called Conscious Traveler. Adopted the exploratory nature research with qualitative approach, with the case study method. The data were collected by means of conducting an interview with the staff of a Department corporate travelers and travel company. The research was based on the company's internal records. It was obtained as a result that the gamification program in this case may have contributed to the reduction of the percentage of expired travel requests in advance, as well as reduced travel costs in General, stemming from the economy in airfares and hotel rates
id UFC-7_009bab2166b1a45e6080213bc0312e05
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/30618
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Gamificação e engajamento organizacional: avaliação de um programa de gestão de viagens corporativasEngajamento organizacionalJogosGamificaçãoViagens de negóciosThe present work entitled "Gamification and organizational engagement: evaluation of a corporate travel management program" had as general objective to analyze the contribution of gamification in employee engagement to the improvement of travel management. And has as specific objectives: to investigate the problem that led to the application of gamification; describe the steps in the implementation of the elements of gamification gifts; compare the compliance with the travel policy before and after the implantation of gamification and evaluate your evolution; and analyze the level of engagement of the corporate travelers about the gamification program called Conscious Traveler. Adopted the exploratory nature research with qualitative approach, with the case study method. The data were collected by means of conducting an interview with the staff of a Department corporate travelers and travel company. The research was based on the company's internal records. It was obtained as a result that the gamification program in this case may have contributed to the reduction of the percentage of expired travel requests in advance, as well as reduced travel costs in General, stemming from the economy in airfares and hotel ratesO presente trabalho intitulado “Gamificação e engajamento organizacional: avaliação de um programa de gestão de viagens corporativas” teve como objetivo geral analisar a contribuição da gamificação no engajamento dos funcionários para a melhoria da gestão de viagens. E possui como objetivos específicos: Investigar o problema que conduziu à aplicação da gamificação; descrever as etapas da implementação dos elementos de gamificação presentes; comparar o cumprimento da política de viagens antes e após a implantação da gamificação e avaliar sua evolução; e analisar o nível de engajamento dos viajantes corporativos com relação ao programa de gamificação denominado Viajante Consciente. Adotou-se a pesquisa de cunho exploratório com abordagem qualitativa, tendo como método o estudo de caso. Os dados foram coletados por meio da realização de entrevista com os funcionários de um Departamento de Viagens e viajantes corporativos da empresa analisada. A pesquisa baseou-se em registros internos da empresa analisada. Obteve-se como resultados que o programa de gamificação neste caso pode ter contribuído para a redução do percentual de solicitações de viagens fora do prazo de antecedência, assim como também reduziu os custos com viagens em geral, decorrentes da economia em passagens aéreas e tarifas hoteleirasMurakami, Luiz CarlosBarros, Magda Edwirges Nobre Silva2018-03-27T14:59:55Z2018-03-27T14:59:55Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfBARROS, Magda Edwirges Nobre Silva. Gamificação e engajamento organizacional: avaliação de um programa de gestão de viagens corporativas. 2017. 74 f. TCC (graduação em Administração ) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza-CE, 2017.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/30618porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-28T13:09:43Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/30618Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:02:54.946356Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Gamificação e engajamento organizacional: avaliação de um programa de gestão de viagens corporativas
title Gamificação e engajamento organizacional: avaliação de um programa de gestão de viagens corporativas
spellingShingle Gamificação e engajamento organizacional: avaliação de um programa de gestão de viagens corporativas
Barros, Magda Edwirges Nobre Silva
Engajamento organizacional
Jogos
Gamificação
Viagens de negócios
title_short Gamificação e engajamento organizacional: avaliação de um programa de gestão de viagens corporativas
title_full Gamificação e engajamento organizacional: avaliação de um programa de gestão de viagens corporativas
title_fullStr Gamificação e engajamento organizacional: avaliação de um programa de gestão de viagens corporativas
title_full_unstemmed Gamificação e engajamento organizacional: avaliação de um programa de gestão de viagens corporativas
title_sort Gamificação e engajamento organizacional: avaliação de um programa de gestão de viagens corporativas
author Barros, Magda Edwirges Nobre Silva
author_facet Barros, Magda Edwirges Nobre Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Murakami, Luiz Carlos
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Magda Edwirges Nobre Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Engajamento organizacional
Jogos
Gamificação
Viagens de negócios
topic Engajamento organizacional
Jogos
Gamificação
Viagens de negócios
description The present work entitled "Gamification and organizational engagement: evaluation of a corporate travel management program" had as general objective to analyze the contribution of gamification in employee engagement to the improvement of travel management. And has as specific objectives: to investigate the problem that led to the application of gamification; describe the steps in the implementation of the elements of gamification gifts; compare the compliance with the travel policy before and after the implantation of gamification and evaluate your evolution; and analyze the level of engagement of the corporate travelers about the gamification program called Conscious Traveler. Adopted the exploratory nature research with qualitative approach, with the case study method. The data were collected by means of conducting an interview with the staff of a Department corporate travelers and travel company. The research was based on the company's internal records. It was obtained as a result that the gamification program in this case may have contributed to the reduction of the percentage of expired travel requests in advance, as well as reduced travel costs in General, stemming from the economy in airfares and hotel rates
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-03-27T14:59:55Z
2018-03-27T14:59:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BARROS, Magda Edwirges Nobre Silva. Gamificação e engajamento organizacional: avaliação de um programa de gestão de viagens corporativas. 2017. 74 f. TCC (graduação em Administração ) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza-CE, 2017.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/30618
identifier_str_mv BARROS, Magda Edwirges Nobre Silva. Gamificação e engajamento organizacional: avaliação de um programa de gestão de viagens corporativas. 2017. 74 f. TCC (graduação em Administração ) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza-CE, 2017.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/30618
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029046205808640