Evasão docente e abandono da profissão: um estudo com professores do magistério público do estado de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lapo, Flavinês Rebolo
Data de Publicação: 2001
Outros Autores: Bueno, Belmira Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14609
Resumo: This study is an effort to delimit and characterize various aspects of the phenomenon of teachers leaving the State schools of São Paulo, Brazil. It concludes that besides the low salaries and the little appreciation given to the teachers there are other factors that compose what the authors call the "process of abandonment". Based on an analysis of life histories of former teachers the suthors discovered that, besides immediate motives, teachers leave school because of the way they perceive the happenings of their professional lives. Thus, the factors which characterize the desertion process are related to work conditions offered by the educational system and school community to teachers, as well as teachers dispositions. their experiences, expectations and their life projects. In the end, the study presents the steps that constitute the process that leads teachers to leave State schools and even their careers.
id UFC-7_01f564c50800357c4aba85554fbf7889
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/14609
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Evasão docente e abandono da profissão: um estudo com professores do magistério público do estado de São PauloTrabalho docenteEvasão de professoresInsatisfação no trabalhoThis study is an effort to delimit and characterize various aspects of the phenomenon of teachers leaving the State schools of São Paulo, Brazil. It concludes that besides the low salaries and the little appreciation given to the teachers there are other factors that compose what the authors call the "process of abandonment". Based on an analysis of life histories of former teachers the suthors discovered that, besides immediate motives, teachers leave school because of the way they perceive the happenings of their professional lives. Thus, the factors which characterize the desertion process are related to work conditions offered by the educational system and school community to teachers, as well as teachers dispositions. their experiences, expectations and their life projects. In the end, the study presents the steps that constitute the process that leads teachers to leave State schools and even their careers.O presente estudo objetiva delimitar e caracterizar os vários determinantes do fenômeno da evasão de professores da rede estadual de ensino de São Paulo. Identifica, para além dos baixos salários e da desvalorização do professor, outros fatores presentes nessa rede de conexões que chamamos de processo de abandono e que é formada durante a vida profissional do professor. Ao centralizar-se na análise das histórias de vida profissional de ex-professores, busca-se, para além dos motivos - que podem estar determinados tanto pelas condições externas quanto pelas disposições interna; do indivíduo ou, ainda, e mais provavelmente, por uma combinação de ambos - as formas como fatos e acontecimentos são percebidos e vivenciados por cada indivíduo e como se combinam dos mais diferentes modos para constituir o processo de abandono.Revista Educação em Debate2015-12-21T13:00:36Z2015-12-21T13:00:36Z2001info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLAPO, Flavinês Rebolo; BUENO, Belmira Oliveira. Evasão docente e abandono da profissão: um estudo com professores do magistério público do estado de São Paulo. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 23, v. 2, n. 42, p. 30-42, 2001.0102-1117 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14609Lapo, Flavinês ReboloBueno, Belmira Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:39:45Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/14609Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-12-07T19:39:45Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Evasão docente e abandono da profissão: um estudo com professores do magistério público do estado de São Paulo
title Evasão docente e abandono da profissão: um estudo com professores do magistério público do estado de São Paulo
spellingShingle Evasão docente e abandono da profissão: um estudo com professores do magistério público do estado de São Paulo
Lapo, Flavinês Rebolo
Trabalho docente
Evasão de professores
Insatisfação no trabalho
title_short Evasão docente e abandono da profissão: um estudo com professores do magistério público do estado de São Paulo
title_full Evasão docente e abandono da profissão: um estudo com professores do magistério público do estado de São Paulo
title_fullStr Evasão docente e abandono da profissão: um estudo com professores do magistério público do estado de São Paulo
title_full_unstemmed Evasão docente e abandono da profissão: um estudo com professores do magistério público do estado de São Paulo
title_sort Evasão docente e abandono da profissão: um estudo com professores do magistério público do estado de São Paulo
author Lapo, Flavinês Rebolo
author_facet Lapo, Flavinês Rebolo
Bueno, Belmira Oliveira
author_role author
author2 Bueno, Belmira Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lapo, Flavinês Rebolo
Bueno, Belmira Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho docente
Evasão de professores
Insatisfação no trabalho
topic Trabalho docente
Evasão de professores
Insatisfação no trabalho
description This study is an effort to delimit and characterize various aspects of the phenomenon of teachers leaving the State schools of São Paulo, Brazil. It concludes that besides the low salaries and the little appreciation given to the teachers there are other factors that compose what the authors call the "process of abandonment". Based on an analysis of life histories of former teachers the suthors discovered that, besides immediate motives, teachers leave school because of the way they perceive the happenings of their professional lives. Thus, the factors which characterize the desertion process are related to work conditions offered by the educational system and school community to teachers, as well as teachers dispositions. their experiences, expectations and their life projects. In the end, the study presents the steps that constitute the process that leads teachers to leave State schools and even their careers.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001
2015-12-21T13:00:36Z
2015-12-21T13:00:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LAPO, Flavinês Rebolo; BUENO, Belmira Oliveira. Evasão docente e abandono da profissão: um estudo com professores do magistério público do estado de São Paulo. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 23, v. 2, n. 42, p. 30-42, 2001.
0102-1117 (impresso)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14609
identifier_str_mv LAPO, Flavinês Rebolo; BUENO, Belmira Oliveira. Evasão docente e abandono da profissão: um estudo com professores do magistério público do estado de São Paulo. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 23, v. 2, n. 42, p. 30-42, 2001.
0102-1117 (impresso)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14609
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935787521736704