Negatividade e morte no pensamento de Maurice Blanchot
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
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Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19385 |
Resumo: | This paper undertakes a reading of Maurice Blanchot’s conception of death confronted with the Hegelian idea of force of negativity and Heidegger’s “being-towards-death”. Despite the echoes of the two predecessors, Blanchot gives another way to his thinking on death, deviating from Hegel and from the Heidegger of Sein und Zeit, performing a jump, associating the idea of death to art, to literature, to the space in which things may not be said clearly, in which there’s no authenticity neither in life nor in death, in which death is a continuous dying, that never starts and never ceases. The basic blanchotian text used for this research is “Rilke et l’exigence de la mort”, de L’espace littéraire. |
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Negatividade e morte no pensamento de Maurice BlanchotNegativity and death in Maurice Blanchot’s thoughtNegatividadeMorteLiteraturaImpossibilidadeThis paper undertakes a reading of Maurice Blanchot’s conception of death confronted with the Hegelian idea of force of negativity and Heidegger’s “being-towards-death”. Despite the echoes of the two predecessors, Blanchot gives another way to his thinking on death, deviating from Hegel and from the Heidegger of Sein und Zeit, performing a jump, associating the idea of death to art, to literature, to the space in which things may not be said clearly, in which there’s no authenticity neither in life nor in death, in which death is a continuous dying, that never starts and never ceases. The basic blanchotian text used for this research is “Rilke et l’exigence de la mort”, de L’espace littéraire.Este texto empreende uma leitura da concepção de morte em Maurice Blanchot confrontada à ideia hegeliana de poder da negatividade e do “ser para a morte” de Heidegger. Não obstante as ressonâncias dos dois antecessores, Blanchot dá outro rumo ao seu pensamento sobre a morte, afastando-se de Hegel e do Heidegger de Sein und Zeit, para realizar um salto, associando a ideia de morte à arte, à literatura, ao espaço em que as coisas não podem ser ditas claramente, em que não há autenticidade nem na vida nem na morte, em que a morte é um morrer contínuo, que nunca começa e nunca cessa. O texto-base da obra blanchotiana para este estudo é “Rilke et l’exigence de la mort”, de L’espace littéraire.Letras de Hoje2016-09-02T14:48:57Z2016-09-02T14:48:57Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBYLAARDT, Cid Ottoni. Negatividade e morte no pensamento de Maurice Blanchot . Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 48, n. 2, p. 182-190, abr./jun. 2013.1984-7726http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19385ark:/83112/001300001xkcmBylaardt, Cid Ottoniinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-31T15:22:25Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/19385Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:55:39.551049Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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