Caracterização dos acidentes de trânsito atendidos pelo serviço de atendimento móvel de urgência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Lívia Karla Sales
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Vasconcelos, Amanda Maria Braga, Bezerra, William Maax Tavares, Albuquerque, Izabelle Mont'Alverne Napoleão, Lira, Geison Vasconcelos, Pierre, Lorena Pereira da Ponte
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35611
Resumo: The traffic violence involves millions of people, it becomes a great public health problem, taking the young people´s lives away and it´s responsible for high expenses in Health. Many health services are involved in the assistance of the traffic injured people, among them, The Mobile Emergency Medical Services which provides first-line treatment to the these ones, helping them to minimize their permanent physical injuries. Objective study characterize the profile and geolocation of traffic accidents attended by the Mobile Emergency Medical Services in the year of 2014, in the urban area of the city of Sobral - CE. Across-sectional and epidemiological study, with information being extracted from the service records and mapping the regions of the accidents using the software QGis 2.14. As inclusion criteria, the files that had the cause of the call to the rescue were analyzed: “traffic accident”, “trampling”, “motorcycle accident”, “bicycle accident”, “collision”, “rollover”, attended during the Year of 2014. As an exclusion criterion, those containing the C-34 code that characterized the “removal of the victim by unknown persons” were withdrawn and those that occurred outside the city’s urban perimeter. There were 935 traffic accidents, with the main victims being Young people between 21 and 30 years old (36.46%), males (68%), motorcycle crashes (37%), and weekends late night (18.5%). The most affected districts by accidents were: Centro, Junco and Sinhá Sabóia. It is concluded that the improvement of roads, increasing inspections and raising awareness of the population, helps to reduce high accident rates.
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Across-sectional and epidemiological study, with information being extracted from the service records and mapping the regions of the accidents using the software QGis 2.14. As inclusion criteria, the files that had the cause of the call to the rescue were analyzed: “traffic accident”, “trampling”, “motorcycle accident”, “bicycle accident”, “collision”, “rollover”, attended during the Year of 2014. As an exclusion criterion, those containing the C-34 code that characterized the “removal of the victim by unknown persons” were withdrawn and those that occurred outside the city’s urban perimeter. There were 935 traffic accidents, with the main victims being Young people between 21 and 30 years old (36.46%), males (68%), motorcycle crashes (37%), and weekends late night (18.5%). The most affected districts by accidents were: Centro, Junco and Sinhá Sabóia. It is concluded that the improvement of roads, increasing inspections and raising awareness of the population, helps to reduce high accident rates.A violência no trânsito que acomete milhares de pessoas tornou-se um grave problema de saúde pública, ceifando a vida de jovens e sendo responsável por altos gastos na saúde. Vários serviços de saúde estão envolvidos na assistência aos acidentados no trânsito, dentre eles o Serviço de Atendimento Móvel de Urgência que presta atendimento inicial às vítimas, ajudando a reduzir sequelas. Este estudo objetiva caracterizar o perfil e geolocalização dos acidentes de trânsito atendidos pelo Serviço de Atendimento Móvel de Urgência, no ano de 2014, na zona urbana da cidade de Sobral – CE. Estudo de corte transversal e epidemiológico, sendo retiradas informações das fichas de atendimento do serviço e mapeadas as regiões dos acidentes por meio do software QGis 2.14. Como critérios de inclusão, foram analisadas as fichas que tinham como motivo do chamado ao socorro: “acidente de trânsito”, “atropelamento”, “queda de moto”, “queda de bicicleta”, “colisão”, “capotamento” atendidos durante o ano de 2014. Como critério de exclusão, retiraram-se as que continham o código C-34, que caracteriza a “remoção da vítima por desconhecidos” e aquelas cujo atendimento ocorreu fora do perímetro urbano do município. Ocorreram 935 acidentes de trânsito, tendo como principais vítimas jovens entre 21 e 30 anos (36,46%), do sexo masculino (68%), por queda de moto (37%), nos finais de semanas noturnos (18,5%). Os bairros mais afetados por acidentes foram: Centro, Junco e Sinhá Sabóia. Conclui-se que a melhoria das vias, o aumento das fiscalizações e a conscientização da população auxiliam na redução das altas taxas de acidentes.La violencia en el tránsito acomete millares de personas. Es um grave problema de salud publica, acabando com la vida de jovenes y sendo responsable por altos costos a la salud. Dentro de los servicios envolvidos para prestar assistencia a los accidentados en tránsito esta el Servicio de Atención Móvel de Urgencia. El objetivo de el estudio es determinar el perfil y localización de los accidentes de transito atendidos por el SAMU en año de 2014 en la zona urbana de Sobral. Es um estudo de corte transversal y epidemiológico, retiradas informaciones de las fichas de atendimento del servicio y mapeadas las regiones de los accidentes por meio de el software QGis2.14. Criterios de inclusiones: “accidente de transito”, “atropelamento”, “caída de moto”, “caída de bicicleta”, “choque”, “Vuelto de vehiculo” durante el año 2014. Criterios de exclusión: las que hacen parte del código C.34 que inclue la remoción de victimas por descoñocidos y las que ocurrieron fuera del perímetro urbano. Ocurrieron 935 accidentes del tránsito, sendo las principais victimas jovenes entre 21 y 30 años (36,46%), hombres (68%), por caída de moto (37%), en los finales de semanas nocturnos (18,5%). Los bairros más afectados fueram: Centro, Junco e Sinhá Sabóia. Concluimos que la mejoria de las vias, aumento de las fiscalizaciones y la conscientizacion de la populación ayudam en reduzir los altos numbros de accidentes.Sanare2018-09-11T17:11:21Z2018-09-11T17:11:21Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfDIAS, L. K. S. et al. Caracterização dos acidentes de trânsito atendidos pelo serviço de atendimento móvel de urgência. 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