A (in)visibilidade do cinema brasileiro sob a globalização neoliberal
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54271 |
Resumo: | This study stems from discussions about the social and productive structure of Brazilian cinema, with specialists and filmmakers. Of the concerns raised about the reduced visibility of the national audiovisual by the population, there was the theoretical basis in the historical and geographic context of neoliberal capital. The multinationals control the Brazilian cinematogra-phic distribution and advance considerably on the production and the exhibition, with omission of the national State, that still facilitated its penetration. Thus, the Brazilian imaginary was not reproduced on canvas and the efforts of countless national talents were vilified. The result: low visibility of the Brazilian film, increased ticket prices, low popular access, growing foreign domination in distribution and exhibition, distinctly from the 1970s, when the state encouraged national cinema through of Embrafilme. |
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A (in)visibilidade do cinema brasileiro sob a globalização neoliberalThe (in)visibility of the brazilian movies under the neoliberal globalizationCinema nacionaNeoliberalismoMultinacionaisMercadoPúblicoThis study stems from discussions about the social and productive structure of Brazilian cinema, with specialists and filmmakers. Of the concerns raised about the reduced visibility of the national audiovisual by the population, there was the theoretical basis in the historical and geographic context of neoliberal capital. The multinationals control the Brazilian cinematogra-phic distribution and advance considerably on the production and the exhibition, with omission of the national State, that still facilitated its penetration. Thus, the Brazilian imaginary was not reproduced on canvas and the efforts of countless national talents were vilified. The result: low visibility of the Brazilian film, increased ticket prices, low popular access, growing foreign domination in distribution and exhibition, distinctly from the 1970s, when the state encouraged national cinema through of Embrafilme.Este estudo deriva de discussões acerca da estrutura social e produtiva do cinema brasileiro, com especialistas e cineastas. Das preocupações suscitadas sobre a reduzida visibilidade do audiovisual nacional pela população, houve a fundamentação teórica no contexto histórico e geográfico do capital neoliberal. As multinacionais controlam a distribuição cinematográfica brasileira e avançam consideravelmente sobre a produção e a exibição, com omissão do Estado nacional, que ainda facilitava sua penetração. Assim, o imaginário brasileiro não se reproduzia nas telas e o esforço de inúmeros talentos nacionais era vilipendiado. Resultado: baixa visibilidade do filme brasileiro, encarecimento dos ingressos, baixo acesso popular, crescente domínio estrangeiro na distribuição e exibição, distintamente da década de 1970, quando o Estado incentivava o cinema nacional através da Embrafilme.Geosaberes2020-09-25T10:22:54Z2020-09-25T10:22:54Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfHETTWER, Henrique Rudolfo. A (in)visibilidade do cinema brasileiro sob a globalização neoliberal. Geosaberes , Fortaleza, v. 10, n. 21, pág. 1 a 17 de maio, 2019.2178-0463http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54271Hettwer, Henrique Rudolfoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-30T16:24:39Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/54271Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:29:38.272836Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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