Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47112 |
Resumo: | Objective: to identify the educational technologies used and/or validated for people living with hepatitis B. Methods: integrative literature review conducted in the databases: Latin American and Caribbean Literature, Base de Dados de Enfermagem, Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line, PubMed, Cochrane Library, and Scopus. Results: the final sample consisted of five articles. Most studies chose as educational technology the mobile apps/websites. Three studies were developed with this feature. One of them used a scale and the other, a comprehensive intervention, with actions, such as technical guidelines, standardized medical care and community involvement. Conclusion: the five studies found that the use of educational technologies was useful for patients with chronic hepatitis B, since issues such as knowledge of the disease, self-efficacy and self-care performance showed significant improvements. |
id |
UFC-7_08127a30397ee5bcf96e5702033ab6b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/47112 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativaEducational technologies for people living with hepatitis B: integrative reviewHepatite BTecnologia EducacionalEducação em SaúdeObjective: to identify the educational technologies used and/or validated for people living with hepatitis B. Methods: integrative literature review conducted in the databases: Latin American and Caribbean Literature, Base de Dados de Enfermagem, Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line, PubMed, Cochrane Library, and Scopus. Results: the final sample consisted of five articles. Most studies chose as educational technology the mobile apps/websites. Three studies were developed with this feature. One of them used a scale and the other, a comprehensive intervention, with actions, such as technical guidelines, standardized medical care and community involvement. Conclusion: the five studies found that the use of educational technologies was useful for patients with chronic hepatitis B, since issues such as knowledge of the disease, self-efficacy and self-care performance showed significant improvements.Objetivo: identificar as tecnologias educativas construídas e/ou validadas para pessoas que vivem com hepatite B. Métodos: revisão integrativa da literatura, realizada nas bases de dados: Literatura Latino-Americana e do Caribe, Base de Dados de Enfermagem, Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line, PubMed, Cochrane Library e Scopus. Resultados: amostra final para análise constitui-se por cinco artigos. Em maioria, os estudos escolheram como tecnologia educativa os aplicativos/website, sendo três estudos desenvolvidos com esse recurso. Um deles utilizou escala e outro, intervenção abrangente, com a junção de ações, como orientações técnicas, atendimento médico padronizado e envolvimento da comunidade. Conclusão: os cinco estudos encontrados evidenciaram que a utilização de tecnologias educativas foi útil para os portadores de hepatite B crônica, de modo que quesitos, como conhecimento da doença, autoeficácia e desempenho no autocuidado apresentaram melhoras significativas.Rev Rene2019-10-25T11:14:16Z2019-10-25T11:14:16Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLOPES, Natália Sousa et al. Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa. Rev Rene, Fortaleza, v. 20, e41598, 2019.2175-6783 (On line)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47112Lopes, Natália SousaSouza, Natália Pimentel GomesBrito, Gizelly Castelo BrancoPereira, Maria Lúcia Duarteporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-25T11:14:16Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/47112Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:16:58.607758Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa Educational technologies for people living with hepatitis B: integrative review |
title |
Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa |
spellingShingle |
Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa Lopes, Natália Sousa Hepatite B Tecnologia Educacional Educação em Saúde |
title_short |
Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa |
title_full |
Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa |
title_fullStr |
Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa |
title_full_unstemmed |
Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa |
title_sort |
Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa |
author |
Lopes, Natália Sousa |
author_facet |
Lopes, Natália Sousa Souza, Natália Pimentel Gomes Brito, Gizelly Castelo Branco Pereira, Maria Lúcia Duarte |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Natália Pimentel Gomes Brito, Gizelly Castelo Branco Pereira, Maria Lúcia Duarte |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Natália Sousa Souza, Natália Pimentel Gomes Brito, Gizelly Castelo Branco Pereira, Maria Lúcia Duarte |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Hepatite B Tecnologia Educacional Educação em Saúde |
topic |
Hepatite B Tecnologia Educacional Educação em Saúde |
description |
Objective: to identify the educational technologies used and/or validated for people living with hepatitis B. Methods: integrative literature review conducted in the databases: Latin American and Caribbean Literature, Base de Dados de Enfermagem, Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line, PubMed, Cochrane Library, and Scopus. Results: the final sample consisted of five articles. Most studies chose as educational technology the mobile apps/websites. Three studies were developed with this feature. One of them used a scale and the other, a comprehensive intervention, with actions, such as technical guidelines, standardized medical care and community involvement. Conclusion: the five studies found that the use of educational technologies was useful for patients with chronic hepatitis B, since issues such as knowledge of the disease, self-efficacy and self-care performance showed significant improvements. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-25T11:14:16Z 2019-10-25T11:14:16Z 2019 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LOPES, Natália Sousa et al. Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa. Rev Rene, Fortaleza, v. 20, e41598, 2019. 2175-6783 (On line) http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47112 |
identifier_str_mv |
LOPES, Natália Sousa et al. Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa. Rev Rene, Fortaleza, v. 20, e41598, 2019. 2175-6783 (On line) |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47112 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028737143275520 |