Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Natália Sousa
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Souza, Natália Pimentel Gomes, Brito, Gizelly Castelo Branco, Pereira, Maria Lúcia Duarte
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47112
Resumo: Objective: to identify the educational technologies used and/or validated for people living with hepatitis B. Methods: integrative literature review conducted in the databases: Latin American and Caribbean Literature, Base de Dados de Enfermagem, Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line, PubMed, Cochrane Library, and Scopus. Results: the final sample consisted of five articles. Most studies chose as educational technology the mobile apps/websites. Three studies were developed with this feature. One of them used a scale and the other, a comprehensive intervention, with actions, such as technical guidelines, standardized medical care and community involvement. Conclusion: the five studies found that the use of educational technologies was useful for patients with chronic hepatitis B, since issues such as knowledge of the disease, self-efficacy and self-care performance showed significant improvements.
id UFC-7_08127a30397ee5bcf96e5702033ab6b7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/47112
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativaEducational technologies for people living with hepatitis B: integrative reviewHepatite BTecnologia EducacionalEducação em SaúdeObjective: to identify the educational technologies used and/or validated for people living with hepatitis B. Methods: integrative literature review conducted in the databases: Latin American and Caribbean Literature, Base de Dados de Enfermagem, Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line, PubMed, Cochrane Library, and Scopus. Results: the final sample consisted of five articles. Most studies chose as educational technology the mobile apps/websites. Three studies were developed with this feature. One of them used a scale and the other, a comprehensive intervention, with actions, such as technical guidelines, standardized medical care and community involvement. Conclusion: the five studies found that the use of educational technologies was useful for patients with chronic hepatitis B, since issues such as knowledge of the disease, self-efficacy and self-care performance showed significant improvements.Objetivo: identificar as tecnologias educativas construídas e/ou validadas para pessoas que vivem com hepatite B. Métodos: revisão integrativa da literatura, realizada nas bases de dados: Literatura Latino-Americana e do Caribe, Base de Dados de Enfermagem, Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line, PubMed, Cochrane Library e Scopus. Resultados: amostra final para análise constitui-se por cinco artigos. Em maioria, os estudos escolheram como tecnologia educativa os aplicativos/website, sendo três estudos desenvolvidos com esse recurso. Um deles utilizou escala e outro, intervenção abrangente, com a junção de ações, como orientações técnicas, atendimento médico padronizado e envolvimento da comunidade. Conclusão: os cinco estudos encontrados evidenciaram que a utilização de tecnologias educativas foi útil para os portadores de hepatite B crônica, de modo que quesitos, como conhecimento da doença, autoeficácia e desempenho no autocuidado apresentaram melhoras significativas.Rev Rene2019-10-25T11:14:16Z2019-10-25T11:14:16Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLOPES, Natália Sousa et al. Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa. Rev Rene, Fortaleza, v. 20, e41598, 2019.2175-6783 (On line)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47112Lopes, Natália SousaSouza, Natália Pimentel GomesBrito, Gizelly Castelo BrancoPereira, Maria Lúcia Duarteporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-25T11:14:16Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/47112Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:16:58.607758Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa
Educational technologies for people living with hepatitis B: integrative review
title Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa
spellingShingle Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa
Lopes, Natália Sousa
Hepatite B
Tecnologia Educacional
Educação em Saúde
title_short Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa
title_full Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa
title_fullStr Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa
title_full_unstemmed Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa
title_sort Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa
author Lopes, Natália Sousa
author_facet Lopes, Natália Sousa
Souza, Natália Pimentel Gomes
Brito, Gizelly Castelo Branco
Pereira, Maria Lúcia Duarte
author_role author
author2 Souza, Natália Pimentel Gomes
Brito, Gizelly Castelo Branco
Pereira, Maria Lúcia Duarte
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Natália Sousa
Souza, Natália Pimentel Gomes
Brito, Gizelly Castelo Branco
Pereira, Maria Lúcia Duarte
dc.subject.por.fl_str_mv Hepatite B
Tecnologia Educacional
Educação em Saúde
topic Hepatite B
Tecnologia Educacional
Educação em Saúde
description Objective: to identify the educational technologies used and/or validated for people living with hepatitis B. Methods: integrative literature review conducted in the databases: Latin American and Caribbean Literature, Base de Dados de Enfermagem, Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line, PubMed, Cochrane Library, and Scopus. Results: the final sample consisted of five articles. Most studies chose as educational technology the mobile apps/websites. Three studies were developed with this feature. One of them used a scale and the other, a comprehensive intervention, with actions, such as technical guidelines, standardized medical care and community involvement. Conclusion: the five studies found that the use of educational technologies was useful for patients with chronic hepatitis B, since issues such as knowledge of the disease, self-efficacy and self-care performance showed significant improvements.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-25T11:14:16Z
2019-10-25T11:14:16Z
2019
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LOPES, Natália Sousa et al. Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa. Rev Rene, Fortaleza, v. 20, e41598, 2019.
2175-6783 (On line)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47112
identifier_str_mv LOPES, Natália Sousa et al. Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa. Rev Rene, Fortaleza, v. 20, e41598, 2019.
2175-6783 (On line)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028737143275520