Atletismo e ensino da história e cultura afro-brasileira: visão de professores de educação física participantes de um curso de extensão a distância
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62280 |
Resumo: | This article looks into the perspective of participants in a community outreach distance education course over the suitability of Athletics for teaching African Brazilian History and Culture through a qualitative online research. It examined records provided on the Moodle Platform and obtained through open questionnaires and spontaneous manifestations on various forums. Data processing used Content Analysis. The following subcategories were identified: a) appropriate approach for addressing the topic; reproducing Brazil’s ethnic diversity; b) space for asserting black culture; c) non-exclusive approach; and d) innovative approach and content applicable in Physical Education classes. Based on participants’ opinions, Athletics was found to show huge potential for approaching African Brazilian History and Culture in Physical Education classes. |
id |
UFC-7_097582cb28106e3d91637aef65c9c96b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/62280 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Atletismo e ensino da história e cultura afro-brasileira: visão de professores de educação física participantes de um curso de extensão a distânciaAthletics and teaching of african Brazilian history and culture: the view of physical education teachers participating in a community outreach distance education courseEducação física e treinamentoAtletismoEducação a distânciaGrupos étnicosPhysical education and trainingAthleticsEducation distanceEthnic groupsThis article looks into the perspective of participants in a community outreach distance education course over the suitability of Athletics for teaching African Brazilian History and Culture through a qualitative online research. It examined records provided on the Moodle Platform and obtained through open questionnaires and spontaneous manifestations on various forums. Data processing used Content Analysis. The following subcategories were identified: a) appropriate approach for addressing the topic; reproducing Brazil’s ethnic diversity; b) space for asserting black culture; c) non-exclusive approach; and d) innovative approach and content applicable in Physical Education classes. Based on participants’ opinions, Athletics was found to show huge potential for approaching African Brazilian History and Culture in Physical Education classes.: Averiguar a visão de participantes de um curso de extensão a distância sobre a adequação do Atletismo para o ensino da História e Cultura Afro-Brasileira é o objetivo deste artigo. Para a obtenção destas informações optou-se pela realização de uma pesquisa do tipo qualitativa e online. Foram considerados os registros disponibilizados pela Plataforma Moodle, obtidos por meio de um questionário aberto e das livres manifestações nos diversos fóruns disponibilizados. Para o tratamento destes dados utilizou-se a técnica de Análise do Conteúdo. Foram identificadas as seguintes subcategorias: a) adequada ao tratamento da temática; reprodutora da diversidade étnica brasileira; b) espaço de afirmação da cultura negra; c) possibilidade não exclusiva de tratamento e d) enfoque inovador e conteúdo aplicável às aulas de Educação Física. Verificou-se, então, que, na opinião dos participantes, o Atletismo apresenta grande potencialidade para o tratamento da História e Cultura Afro-Brasileira em aulas de Educação Física.Movimento: Revista de Educação Física da UFRGS2021-11-19T17:22:46Z2021-11-19T17:22:46Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, Eduardo Vinícius Mota e; MATTHIESEN, Sara Quenzer. Atletismo e ensino da história e cultura afro-brasileira: visão de professores de educação física participantes de um curso de extensão a distância. Movimento: Revista de Educação Física da UFRGS, Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 119-132, 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62280Silva, Eduardo Vinícius Mota eMatthiese, Sara Quenzerporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-19T17:23:13Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/62280Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2021-11-19T17:23:13Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Atletismo e ensino da história e cultura afro-brasileira: visão de professores de educação física participantes de um curso de extensão a distância Athletics and teaching of african Brazilian history and culture: the view of physical education teachers participating in a community outreach distance education course |
title |
Atletismo e ensino da história e cultura afro-brasileira: visão de professores de educação física participantes de um curso de extensão a distância |
spellingShingle |
Atletismo e ensino da história e cultura afro-brasileira: visão de professores de educação física participantes de um curso de extensão a distância Silva, Eduardo Vinícius Mota e Educação física e treinamento Atletismo Educação a distância Grupos étnicos Physical education and training Athletics Education distance Ethnic groups |
title_short |
Atletismo e ensino da história e cultura afro-brasileira: visão de professores de educação física participantes de um curso de extensão a distância |
title_full |
Atletismo e ensino da história e cultura afro-brasileira: visão de professores de educação física participantes de um curso de extensão a distância |
title_fullStr |
Atletismo e ensino da história e cultura afro-brasileira: visão de professores de educação física participantes de um curso de extensão a distância |
title_full_unstemmed |
Atletismo e ensino da história e cultura afro-brasileira: visão de professores de educação física participantes de um curso de extensão a distância |
title_sort |
Atletismo e ensino da história e cultura afro-brasileira: visão de professores de educação física participantes de um curso de extensão a distância |
author |
Silva, Eduardo Vinícius Mota e |
author_facet |
Silva, Eduardo Vinícius Mota e Matthiese, Sara Quenzer |
author_role |
author |
author2 |
Matthiese, Sara Quenzer |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Eduardo Vinícius Mota e Matthiese, Sara Quenzer |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação física e treinamento Atletismo Educação a distância Grupos étnicos Physical education and training Athletics Education distance Ethnic groups |
topic |
Educação física e treinamento Atletismo Educação a distância Grupos étnicos Physical education and training Athletics Education distance Ethnic groups |
description |
This article looks into the perspective of participants in a community outreach distance education course over the suitability of Athletics for teaching African Brazilian History and Culture through a qualitative online research. It examined records provided on the Moodle Platform and obtained through open questionnaires and spontaneous manifestations on various forums. Data processing used Content Analysis. The following subcategories were identified: a) appropriate approach for addressing the topic; reproducing Brazil’s ethnic diversity; b) space for asserting black culture; c) non-exclusive approach; and d) innovative approach and content applicable in Physical Education classes. Based on participants’ opinions, Athletics was found to show huge potential for approaching African Brazilian History and Culture in Physical Education classes. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2021-11-19T17:22:46Z 2021-11-19T17:22:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Eduardo Vinícius Mota e; MATTHIESEN, Sara Quenzer. Atletismo e ensino da história e cultura afro-brasileira: visão de professores de educação física participantes de um curso de extensão a distância. Movimento: Revista de Educação Física da UFRGS, Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 119-132, 2018. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62280 |
identifier_str_mv |
SILVA, Eduardo Vinícius Mota e; MATTHIESEN, Sara Quenzer. Atletismo e ensino da história e cultura afro-brasileira: visão de professores de educação física participantes de um curso de extensão a distância. Movimento: Revista de Educação Física da UFRGS, Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 119-132, 2018. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62280 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Movimento: Revista de Educação Física da UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
Movimento: Revista de Educação Física da UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1809935782879690752 |