Uma análise quantitativa de colocações em produções acadêmicas de estudantes brasileiros e britânicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matte, Marine Laísa
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Rebechi, Rozane Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46393
Resumo: Language is formulaic in nature, which means that appropriate writing goes beyond knowing isolated words. The objective of this paper is to analyze the quantitative difference in the use of collocations of the Academic Collocation List (ACL) in two academic corpora, the British Academic Written English (BAWE) and the Brazilian Academic Written English (BrAWE). In order to conduct this analysis, we used corpus linguistics as our methodology. The results show that only few collocations of ACL came up as statistically significant when we investigated the BrAWE corpus in comparison with BAWE, indicating that Brazilians use academic collocations appropriately when compared to British. This research points to the importance of focusing on collocations in Academic English teaching contexts, since they cooperate to guarantee conventionality in language. Moreover, both British and Brazilians use academic collocations that are not necessarily present in ACL, suggesting a possible mismatch between what is prescribed and what is actually used in authentic language.
id UFC-7_09c15935f3af87eab0da8eaba44547f6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/46393
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Uma análise quantitativa de colocações em produções acadêmicas de estudantes brasileiros e britânicosA quantitative analysis of collocations in Brazilian and British students’ academic writingLíngua portuguesa - Ordem das palavrasLetrasLinguagemLanguage is formulaic in nature, which means that appropriate writing goes beyond knowing isolated words. The objective of this paper is to analyze the quantitative difference in the use of collocations of the Academic Collocation List (ACL) in two academic corpora, the British Academic Written English (BAWE) and the Brazilian Academic Written English (BrAWE). In order to conduct this analysis, we used corpus linguistics as our methodology. The results show that only few collocations of ACL came up as statistically significant when we investigated the BrAWE corpus in comparison with BAWE, indicating that Brazilians use academic collocations appropriately when compared to British. This research points to the importance of focusing on collocations in Academic English teaching contexts, since they cooperate to guarantee conventionality in language. Moreover, both British and Brazilians use academic collocations that are not necessarily present in ACL, suggesting a possible mismatch between what is prescribed and what is actually used in authentic language.A língua é formulaica por natureza, o que significa que a redação adequada vai além do conhecimento de palavras isoladas. O objetivo deste artigo é analisar a diferença quantitativa do uso de colocações da Academic Collocation List (ACL) em dois corpora acadêmicos, o British Academic Written English (BAWE) e o Brazilian Academic Written English (BrAWE). Para realizar essa análise, utilizamos a Linguística de Corpus como metodologia. Os resultados apontam que poucas colocações do ACL se mostraram estatisticamente significativas quando investigamos o corpus BrAWE em comparação com o BAWE, indicando que os brasileiros utilizam as colocações acadêmicas de forma adequada quando comparados aos britânicos. Esta pesquisa ressalta a importância do foco em colocações nos contextos de ensino de inglês acadêmico, uma vez que elas ajudam a garantir a convencionalidade no uso da língua. Além disso, observamos que britânicos e brasileiros usam colocações acadêmicas que não estão necessariamente presentes na ACL, sugerindo um possível descompasso entre o que é prescrito e o que é realmente usado na linguagem autênticaRevista Entrepalavras2019-10-02T15:31:14Z2019-10-02T15:31:14Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMATTE, Marine Laísa; REBECHI, Rozane Rodrigues. A quantitative analysis of collocations in Brazilian and British students’ academic writing. Entrepalavras, Fortaleza, ano 9, v. 9, n. 2, p. 195-213, maio/ago. 2019.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46393Matte, Marine LaísaRebechi, Rozane Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:54:14Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/46393Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-16T17:54:14Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma análise quantitativa de colocações em produções acadêmicas de estudantes brasileiros e britânicos
A quantitative analysis of collocations in Brazilian and British students’ academic writing
title Uma análise quantitativa de colocações em produções acadêmicas de estudantes brasileiros e britânicos
spellingShingle Uma análise quantitativa de colocações em produções acadêmicas de estudantes brasileiros e britânicos
Matte, Marine Laísa
Língua portuguesa - Ordem das palavras
Letras
Linguagem
title_short Uma análise quantitativa de colocações em produções acadêmicas de estudantes brasileiros e britânicos
title_full Uma análise quantitativa de colocações em produções acadêmicas de estudantes brasileiros e britânicos
title_fullStr Uma análise quantitativa de colocações em produções acadêmicas de estudantes brasileiros e britânicos
title_full_unstemmed Uma análise quantitativa de colocações em produções acadêmicas de estudantes brasileiros e britânicos
title_sort Uma análise quantitativa de colocações em produções acadêmicas de estudantes brasileiros e britânicos
author Matte, Marine Laísa
author_facet Matte, Marine Laísa
Rebechi, Rozane Rodrigues
author_role author
author2 Rebechi, Rozane Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matte, Marine Laísa
Rebechi, Rozane Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Língua portuguesa - Ordem das palavras
Letras
Linguagem
topic Língua portuguesa - Ordem das palavras
Letras
Linguagem
description Language is formulaic in nature, which means that appropriate writing goes beyond knowing isolated words. The objective of this paper is to analyze the quantitative difference in the use of collocations of the Academic Collocation List (ACL) in two academic corpora, the British Academic Written English (BAWE) and the Brazilian Academic Written English (BrAWE). In order to conduct this analysis, we used corpus linguistics as our methodology. The results show that only few collocations of ACL came up as statistically significant when we investigated the BrAWE corpus in comparison with BAWE, indicating that Brazilians use academic collocations appropriately when compared to British. This research points to the importance of focusing on collocations in Academic English teaching contexts, since they cooperate to guarantee conventionality in language. Moreover, both British and Brazilians use academic collocations that are not necessarily present in ACL, suggesting a possible mismatch between what is prescribed and what is actually used in authentic language.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-02T15:31:14Z
2019-10-02T15:31:14Z
2019
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MATTE, Marine Laísa; REBECHI, Rozane Rodrigues. A quantitative analysis of collocations in Brazilian and British students’ academic writing. Entrepalavras, Fortaleza, ano 9, v. 9, n. 2, p. 195-213, maio/ago. 2019.
2237-6321
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46393
identifier_str_mv MATTE, Marine Laísa; REBECHI, Rozane Rodrigues. A quantitative analysis of collocations in Brazilian and British students’ academic writing. Entrepalavras, Fortaleza, ano 9, v. 9, n. 2, p. 195-213, maio/ago. 2019.
2237-6321
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46393
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1823806727175274496