Tecendo a escritura – uma estranha disciplina chamada Laboratório de Criação Literária
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49492 |
Resumo: | This paper aims to tell a singular experience of literature teaching: the practice of creative writing. Maybe this kind of teaching is different from other kinds of academic teaching of literature, because, instead of talking about literature, the student is supposed to make literature. This experience, or these experiences, have been performed in the last ten years, in a discipline called literary Creation Laboratory. The report presented here doesn’t have a properly academic, methodological, demonstrative character. Instead, it seeks to rememorate, although in a precarious manner, as any attempt to register memory in words is, some moments that marked these experiences, full of emotion and passion. Among the text, one can see the reproduction of some book covers, as well as samples of the students’ creativity in short texts like hai-kais, epigrams, micro short stories and small poems. This report, thus, aims to register, though in a precarious manner, an experience that was deeply marking for a lot of people, not only Letters students, but Philosophy, History, Cinema, and Arts students as well. |
id |
UFC-7_0b5757d724e789aa237b941f2d756191 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/49492 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Tecendo a escritura – uma estranha disciplina chamada Laboratório de Criação LiteráriaWeaving the writing — a strange school subject called Literary Creation LaboratoryArteLiteratura-ensinoThis paper aims to tell a singular experience of literature teaching: the practice of creative writing. Maybe this kind of teaching is different from other kinds of academic teaching of literature, because, instead of talking about literature, the student is supposed to make literature. This experience, or these experiences, have been performed in the last ten years, in a discipline called literary Creation Laboratory. The report presented here doesn’t have a properly academic, methodological, demonstrative character. Instead, it seeks to rememorate, although in a precarious manner, as any attempt to register memory in words is, some moments that marked these experiences, full of emotion and passion. Among the text, one can see the reproduction of some book covers, as well as samples of the students’ creativity in short texts like hai-kais, epigrams, micro short stories and small poems. This report, thus, aims to register, though in a precarious manner, an experience that was deeply marking for a lot of people, not only Letters students, but Philosophy, History, Cinema, and Arts students as well.Este texto pretende narrar uma experiência singular de ensino de literatura: a prática da es-critura criativa. Um tipo de ensino que talvez se distinga das outras modalidades acadêmicas de ensino de literatura, no sentido de que, ao invés de falar sobre a literatura, o estudante vai fazer li-teratura. Essa experiência, ou essas experiências, têm-se realizado nos últimos dez anos, numa disciplina chamada Laboratório de Criação Literária. O relato aqui apresentado não tem um feitio propriamente acadêmico, metodológico, demonstrativo. Antes, procura rememorar, de forma precária não obstante, como qualquer tentativa de registro da memória com palavras, alguns dos momentos que marcaram esses experimentos, plenos de emoção e paixão. Entremeados ao texto, podem-se ver as reproduções de algumas capas dos livros que foram publicados em cada edição do Laboratório, bem como alguns exemplos da criatividade dos alunos, em textos curtos como o hai-kai, o epigrama, o microconto, e pequenos poemas. O presente depoimento pretende, de alguma maneira, registrar,ainda que precariamente, uma experiência que foi profundamente marcante para muitos alunos,tanto de Letras quanto de áreas afins, como a Filosofia, a História, o Cinema e as Artes.Revista de Letras UFC2020-01-22T11:29:12Z2020-01-22T11:29:12Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBYLAARDT, Cid Ottoni. Tecendo a escritura – uma estranha disciplina chamada Laboratório de Criação Literária.Revista de Letras, Fortaleza, n. 38, v. 1, p. 97-105, jan./jun. 2019.2358-4793http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49492Bylaardt, Cid Ottoniinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T18:02:19Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/49492Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:18:32.684939Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tecendo a escritura – uma estranha disciplina chamada Laboratório de Criação Literária Weaving the writing — a strange school subject called Literary Creation Laboratory |
title |
Tecendo a escritura – uma estranha disciplina chamada Laboratório de Criação Literária |
spellingShingle |
Tecendo a escritura – uma estranha disciplina chamada Laboratório de Criação Literária Bylaardt, Cid Ottoni Arte Literatura-ensino |
title_short |
Tecendo a escritura – uma estranha disciplina chamada Laboratório de Criação Literária |
title_full |
Tecendo a escritura – uma estranha disciplina chamada Laboratório de Criação Literária |
title_fullStr |
Tecendo a escritura – uma estranha disciplina chamada Laboratório de Criação Literária |
title_full_unstemmed |
Tecendo a escritura – uma estranha disciplina chamada Laboratório de Criação Literária |
title_sort |
Tecendo a escritura – uma estranha disciplina chamada Laboratório de Criação Literária |
author |
Bylaardt, Cid Ottoni |
author_facet |
Bylaardt, Cid Ottoni |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bylaardt, Cid Ottoni |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte Literatura-ensino |
topic |
Arte Literatura-ensino |
description |
This paper aims to tell a singular experience of literature teaching: the practice of creative writing. Maybe this kind of teaching is different from other kinds of academic teaching of literature, because, instead of talking about literature, the student is supposed to make literature. This experience, or these experiences, have been performed in the last ten years, in a discipline called literary Creation Laboratory. The report presented here doesn’t have a properly academic, methodological, demonstrative character. Instead, it seeks to rememorate, although in a precarious manner, as any attempt to register memory in words is, some moments that marked these experiences, full of emotion and passion. Among the text, one can see the reproduction of some book covers, as well as samples of the students’ creativity in short texts like hai-kais, epigrams, micro short stories and small poems. This report, thus, aims to register, though in a precarious manner, an experience that was deeply marking for a lot of people, not only Letters students, but Philosophy, History, Cinema, and Arts students as well. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-01-22T11:29:12Z 2020-01-22T11:29:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BYLAARDT, Cid Ottoni. Tecendo a escritura – uma estranha disciplina chamada Laboratório de Criação Literária.Revista de Letras, Fortaleza, n. 38, v. 1, p. 97-105, jan./jun. 2019. 2358-4793 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49492 |
identifier_str_mv |
BYLAARDT, Cid Ottoni. Tecendo a escritura – uma estranha disciplina chamada Laboratório de Criação Literária.Revista de Letras, Fortaleza, n. 38, v. 1, p. 97-105, jan./jun. 2019. 2358-4793 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49492 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Letras UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Letras UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028748660834304 |