A voz resiste, a fala insiste: o ethos vocal em canções do Pessoal do Ceará

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Maria das Dores Nogueira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Silva, Lúcio Flávio Gondim da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52415
Resumo: This paper analyzes the ethos on vocals investment four recordings of the song “A palo seco” (Belchior; 1974; 1976; Fagner, 1974; Ednardo, 1975) in order to investigate whether the findings of Costa (2001, 2011) regarding rough Pessoal do Ceará’s ethos also confirm that dimension. We use the contribution of discourse analysis, outlined by Maingueneau, and the application that Costa is this theory to literomusical discouse. We observed an acute/metal hipertimbre in the voices of Ednardo and Fagner and an hypernasality in Belchior voice that make evident a lack of balance in resonance factors. However, the physical effort that these vocal qualities appear can be seen as a transgression, which shows, for this dimension of vocal investment, a polemical tone compared to others that arose in the Brazilian literomusical discursive field. As this tone does not separate a character such vocal qualities contribute to the listener to prepare for the guarantor questioningly and aggressive ethos, similar to that already observed by Costa in verbal plan of the songs. Such vocal ethos participates in the composition of various themes and tones of the songs.
id UFC-7_0fc42369e525a4c42382e6b4b581b8c7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/52415
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A voz resiste, a fala insiste: o ethos vocal em canções do Pessoal do CearáAnálise do DiscursoDiscurso literomusicalEthosGrupo Pessoal do CearáMúsica brasileiraCançãoThis paper analyzes the ethos on vocals investment four recordings of the song “A palo seco” (Belchior; 1974; 1976; Fagner, 1974; Ednardo, 1975) in order to investigate whether the findings of Costa (2001, 2011) regarding rough Pessoal do Ceará’s ethos also confirm that dimension. We use the contribution of discourse analysis, outlined by Maingueneau, and the application that Costa is this theory to literomusical discouse. We observed an acute/metal hipertimbre in the voices of Ednardo and Fagner and an hypernasality in Belchior voice that make evident a lack of balance in resonance factors. However, the physical effort that these vocal qualities appear can be seen as a transgression, which shows, for this dimension of vocal investment, a polemical tone compared to others that arose in the Brazilian literomusical discursive field. As this tone does not separate a character such vocal qualities contribute to the listener to prepare for the guarantor questioningly and aggressive ethos, similar to that already observed by Costa in verbal plan of the songs. Such vocal ethos participates in the composition of various themes and tones of the songs.Este trabalho analisa o ethos no investimento vocal de quatro gravações da canção “A palo seco” (Belchior; 1974; 1976; Fagner, 1974; Ednardo, 1975), a fim de investigarmos se as constatações de Costa (2001; 2011) a respeito do ethos áspero do Pessoal do Ceará também se confirmam nessa dimensão. Utilizamos o aporte da Análise do Discurso, delineada por Maingueneau, e a aplicação que Costa faz dessa teoria ao discurso literomusical. Observamos um hipertimbre agudo/metálico nas vozes de Ednardo e de Fagner e uma hipernasalidade na voz de Belchior, que tornam evidente uma ausência de equilíbrio nos fatores de ressonância. No entanto, o esforço físico que tais qualidades vocais aparentam pode ser visto como uma transgressão, o que denota, para essa dimensão do investimento vocal, um tom polêmico, quando comparada a outros surgidos no campo discursivo literomusical brasileiro. Como esse tom não se separa de um caráter, tais qualidades vocais contribuem para que o ouvinte elabore para o fiador um ethos questionador e agressivo, semelhante àquele já constatado por Costa no plano verbal das canções. Tal ethos vocal participa, desse modo, da composição de diversos temas e de tons das canções.Revista Linguagem em Foco2020-06-17T04:18:00Z2020-06-17T04:18:00Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMENDES, Maria das Dores Nogueira; SILVA, Lúcio Flávio Gondim da. "A voz resiste, a fala insiste": o ethos vocal em canções do Pessoal do Ceará. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 7, n. 2, p. 47-57, 2015.2176-7955http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52415Mendes, Maria das Dores NogueiraSilva, Lúcio Flávio Gondim dainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:52:23Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52415Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-16T17:52:23Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A voz resiste, a fala insiste: o ethos vocal em canções do Pessoal do Ceará
title A voz resiste, a fala insiste: o ethos vocal em canções do Pessoal do Ceará
spellingShingle A voz resiste, a fala insiste: o ethos vocal em canções do Pessoal do Ceará
Mendes, Maria das Dores Nogueira
Análise do Discurso
Discurso literomusical
Ethos
Grupo Pessoal do Ceará
Música brasileira
Canção
title_short A voz resiste, a fala insiste: o ethos vocal em canções do Pessoal do Ceará
title_full A voz resiste, a fala insiste: o ethos vocal em canções do Pessoal do Ceará
title_fullStr A voz resiste, a fala insiste: o ethos vocal em canções do Pessoal do Ceará
title_full_unstemmed A voz resiste, a fala insiste: o ethos vocal em canções do Pessoal do Ceará
title_sort A voz resiste, a fala insiste: o ethos vocal em canções do Pessoal do Ceará
author Mendes, Maria das Dores Nogueira
author_facet Mendes, Maria das Dores Nogueira
Silva, Lúcio Flávio Gondim da
author_role author
author2 Silva, Lúcio Flávio Gondim da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Maria das Dores Nogueira
Silva, Lúcio Flávio Gondim da
dc.subject.por.fl_str_mv Análise do Discurso
Discurso literomusical
Ethos
Grupo Pessoal do Ceará
Música brasileira
Canção
topic Análise do Discurso
Discurso literomusical
Ethos
Grupo Pessoal do Ceará
Música brasileira
Canção
description This paper analyzes the ethos on vocals investment four recordings of the song “A palo seco” (Belchior; 1974; 1976; Fagner, 1974; Ednardo, 1975) in order to investigate whether the findings of Costa (2001, 2011) regarding rough Pessoal do Ceará’s ethos also confirm that dimension. We use the contribution of discourse analysis, outlined by Maingueneau, and the application that Costa is this theory to literomusical discouse. We observed an acute/metal hipertimbre in the voices of Ednardo and Fagner and an hypernasality in Belchior voice that make evident a lack of balance in resonance factors. However, the physical effort that these vocal qualities appear can be seen as a transgression, which shows, for this dimension of vocal investment, a polemical tone compared to others that arose in the Brazilian literomusical discursive field. As this tone does not separate a character such vocal qualities contribute to the listener to prepare for the guarantor questioningly and aggressive ethos, similar to that already observed by Costa in verbal plan of the songs. Such vocal ethos participates in the composition of various themes and tones of the songs.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2020-06-17T04:18:00Z
2020-06-17T04:18:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MENDES, Maria das Dores Nogueira; SILVA, Lúcio Flávio Gondim da. "A voz resiste, a fala insiste": o ethos vocal em canções do Pessoal do Ceará. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 7, n. 2, p. 47-57, 2015.
2176-7955
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52415
identifier_str_mv MENDES, Maria das Dores Nogueira; SILVA, Lúcio Flávio Gondim da. "A voz resiste, a fala insiste": o ethos vocal em canções do Pessoal do Ceará. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 7, n. 2, p. 47-57, 2015.
2176-7955
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52415
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Linguagem em Foco
publisher.none.fl_str_mv Revista Linguagem em Foco
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935795871547392