Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55523 |
Resumo: | The objective of this study is to present the results of the analysis of the communicative purposes of the capillary product packaging label, based on the text in context, as proposed by Askehave and Swales (2001). Swales (1990, 2004), Askehave and Swales (2001), Hemais and Biasi-Rodrigues (2005), Souza (2008) and Borges (2016) support our analysis. The corpus of the work consists of sixteen packaging labels of different hair products, from different brands. The contextual and textual analysis revealed that the packaging label has four communicative purposes: to present the product, to inform about it and the manufacturer, to instruct about its use and conservation and to promote it. The first three identified purposes are revealed by the items determined by the Resolution of Collegiate Board - RDC nº 7, of 02/10/15, of ANVISA. The promotional purpose, which is striking on the investigated labels, is revealed mainly by the information decided by the manufacturer, which is influenced by the socio-historical-cultural context. We conclude that the capillary product packaging label has very stable communicative purposes due to the force of the law that regulates it and the law of the market. |
id |
UFC-7_1151d24f2d522e1bda8773370363ac87 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/55523 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilaresCommunicative purposes of hair product packaging labelsProdutos capilares - propósitos comunicativosRótulo de embagem - análise contextualGênero rótulo de embalagensThe objective of this study is to present the results of the analysis of the communicative purposes of the capillary product packaging label, based on the text in context, as proposed by Askehave and Swales (2001). Swales (1990, 2004), Askehave and Swales (2001), Hemais and Biasi-Rodrigues (2005), Souza (2008) and Borges (2016) support our analysis. The corpus of the work consists of sixteen packaging labels of different hair products, from different brands. The contextual and textual analysis revealed that the packaging label has four communicative purposes: to present the product, to inform about it and the manufacturer, to instruct about its use and conservation and to promote it. The first three identified purposes are revealed by the items determined by the Resolution of Collegiate Board - RDC nº 7, of 02/10/15, of ANVISA. The promotional purpose, which is striking on the investigated labels, is revealed mainly by the information decided by the manufacturer, which is influenced by the socio-historical-cultural context. We conclude that the capillary product packaging label has very stable communicative purposes due to the force of the law that regulates it and the law of the market.O objetivo deste estudo é apresentar os resultados da análise dos propósitos comunicativos do rótulo de embalagens de produtos capilares, baseada no texto em contexto, como propõem Askehave e Swales (2001). Swales (1990, 2004), Askehave e Swales (2001), Hemais e Biasi-Rodrigues (2005), Souza (2008) e Borges (2016) subsidiam nossa análise. O corpus do trabalho se constitui de dezesseis rótulos de embalagens de diferentes produtos capilares, de diversas marcas. A análise contextual e a textual revelaram que o rótulo de embalagens apresenta quatro propósitos comunicativos: apresentar o produto, informar sobre ele e a fabricante, instruir sobre seu uso e conservação e promovê-lo. Os três primeiros propósitos identificados são revelados pelos itens determinados pela Resolução de Diretoria Colegiada - RDC nº 7, de 10/02/15, da ANVISA. Já o propósito promocional, marcante nos rótulos investigados, é revelado, principalmente, pelas informações decididas pela fabricante, as quais sofrem influência do contexto sóciohistórico-cultural. Concluímos que o rótulo de embalagens de produtos capilares apresenta propósitos comunicativos bastante estáveis devido à força da lei que o regulamenta e da lei do mercado.Revista Entrepalavras2020-11-30T17:29:00Z2020-11-30T17:29:00Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFERNANDES, Maria Eliana Ferreira; MELO, Bárbara Olímpia Ramos de. Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 10, v. 10, n. 3, p. 1-24, set./dez. 2020.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55523Fernandes, Maria Eliana FerreiraMelo, Bárbara Olímpia Ramos deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T18:42:40Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/55523Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:18:25.340575Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares Communicative purposes of hair product packaging labels |
title |
Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares |
spellingShingle |
Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares Fernandes, Maria Eliana Ferreira Produtos capilares - propósitos comunicativos Rótulo de embagem - análise contextual Gênero rótulo de embalagens |
title_short |
Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares |
title_full |
Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares |
title_fullStr |
Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares |
title_full_unstemmed |
Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares |
title_sort |
Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares |
author |
Fernandes, Maria Eliana Ferreira |
author_facet |
Fernandes, Maria Eliana Ferreira Melo, Bárbara Olímpia Ramos de |
author_role |
author |
author2 |
Melo, Bárbara Olímpia Ramos de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Maria Eliana Ferreira Melo, Bárbara Olímpia Ramos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Produtos capilares - propósitos comunicativos Rótulo de embagem - análise contextual Gênero rótulo de embalagens |
topic |
Produtos capilares - propósitos comunicativos Rótulo de embagem - análise contextual Gênero rótulo de embalagens |
description |
The objective of this study is to present the results of the analysis of the communicative purposes of the capillary product packaging label, based on the text in context, as proposed by Askehave and Swales (2001). Swales (1990, 2004), Askehave and Swales (2001), Hemais and Biasi-Rodrigues (2005), Souza (2008) and Borges (2016) support our analysis. The corpus of the work consists of sixteen packaging labels of different hair products, from different brands. The contextual and textual analysis revealed that the packaging label has four communicative purposes: to present the product, to inform about it and the manufacturer, to instruct about its use and conservation and to promote it. The first three identified purposes are revealed by the items determined by the Resolution of Collegiate Board - RDC nº 7, of 02/10/15, of ANVISA. The promotional purpose, which is striking on the investigated labels, is revealed mainly by the information decided by the manufacturer, which is influenced by the socio-historical-cultural context. We conclude that the capillary product packaging label has very stable communicative purposes due to the force of the law that regulates it and the law of the market. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-30T17:29:00Z 2020-11-30T17:29:00Z 2020 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FERNANDES, Maria Eliana Ferreira; MELO, Bárbara Olímpia Ramos de. Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 10, v. 10, n. 3, p. 1-24, set./dez. 2020. 2237-6321 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55523 |
identifier_str_mv |
FERNANDES, Maria Eliana Ferreira; MELO, Bárbara Olímpia Ramos de. Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 10, v. 10, n. 3, p. 1-24, set./dez. 2020. 2237-6321 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55523 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Entrepalavras |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Entrepalavras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028747862867968 |