Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Maria Eliana Ferreira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Melo, Bárbara Olímpia Ramos de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55523
Resumo: The objective of this study is to present the results of the analysis of the communicative purposes of the capillary product packaging label, based on the text in context, as proposed by Askehave and Swales (2001). Swales (1990, 2004), Askehave and Swales (2001), Hemais and Biasi-Rodrigues (2005), Souza (2008) and Borges (2016) support our analysis. The corpus of the work consists of sixteen packaging labels of different hair products, from different brands. The contextual and textual analysis revealed that the packaging label has four communicative purposes: to present the product, to inform about it and the manufacturer, to instruct about its use and conservation and to promote it. The first three identified purposes are revealed by the items determined by the Resolution of Collegiate Board - RDC nº 7, of 02/10/15, of ANVISA. The promotional purpose, which is striking on the investigated labels, is revealed mainly by the information decided by the manufacturer, which is influenced by the socio-historical-cultural context. We conclude that the capillary product packaging label has very stable communicative purposes due to the force of the law that regulates it and the law of the market.
id UFC-7_1151d24f2d522e1bda8773370363ac87
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/55523
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilaresCommunicative purposes of hair product packaging labelsProdutos capilares - propósitos comunicativosRótulo de embagem - análise contextualGênero rótulo de embalagensThe objective of this study is to present the results of the analysis of the communicative purposes of the capillary product packaging label, based on the text in context, as proposed by Askehave and Swales (2001). Swales (1990, 2004), Askehave and Swales (2001), Hemais and Biasi-Rodrigues (2005), Souza (2008) and Borges (2016) support our analysis. The corpus of the work consists of sixteen packaging labels of different hair products, from different brands. The contextual and textual analysis revealed that the packaging label has four communicative purposes: to present the product, to inform about it and the manufacturer, to instruct about its use and conservation and to promote it. The first three identified purposes are revealed by the items determined by the Resolution of Collegiate Board - RDC nº 7, of 02/10/15, of ANVISA. The promotional purpose, which is striking on the investigated labels, is revealed mainly by the information decided by the manufacturer, which is influenced by the socio-historical-cultural context. We conclude that the capillary product packaging label has very stable communicative purposes due to the force of the law that regulates it and the law of the market.O objetivo deste estudo é apresentar os resultados da análise dos propósitos comunicativos do rótulo de embalagens de produtos capilares, baseada no texto em contexto, como propõem Askehave e Swales (2001). Swales (1990, 2004), Askehave e Swales (2001), Hemais e Biasi-Rodrigues (2005), Souza (2008) e Borges (2016) subsidiam nossa análise. O corpus do trabalho se constitui de dezesseis rótulos de embalagens de diferentes produtos capilares, de diversas marcas. A análise contextual e a textual revelaram que o rótulo de embalagens apresenta quatro propósitos comunicativos: apresentar o produto, informar sobre ele e a fabricante, instruir sobre seu uso e conservação e promovê-lo. Os três primeiros propósitos identificados são revelados pelos itens determinados pela Resolução de Diretoria Colegiada - RDC nº 7, de 10/02/15, da ANVISA. Já o propósito promocional, marcante nos rótulos investigados, é revelado, principalmente, pelas informações decididas pela fabricante, as quais sofrem influência do contexto sóciohistórico-cultural. Concluímos que o rótulo de embalagens de produtos capilares apresenta propósitos comunicativos bastante estáveis devido à força da lei que o regulamenta e da lei do mercado.Revista Entrepalavras2020-11-30T17:29:00Z2020-11-30T17:29:00Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFERNANDES, Maria Eliana Ferreira; MELO, Bárbara Olímpia Ramos de. Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 10, v. 10, n. 3, p. 1-24, set./dez. 2020.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55523Fernandes, Maria Eliana FerreiraMelo, Bárbara Olímpia Ramos deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T18:42:40Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/55523Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:18:25.340575Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares
Communicative purposes of hair product packaging labels
title Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares
spellingShingle Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares
Fernandes, Maria Eliana Ferreira
Produtos capilares - propósitos comunicativos
Rótulo de embagem - análise contextual
Gênero rótulo de embalagens
title_short Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares
title_full Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares
title_fullStr Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares
title_full_unstemmed Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares
title_sort Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares
author Fernandes, Maria Eliana Ferreira
author_facet Fernandes, Maria Eliana Ferreira
Melo, Bárbara Olímpia Ramos de
author_role author
author2 Melo, Bárbara Olímpia Ramos de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Maria Eliana Ferreira
Melo, Bárbara Olímpia Ramos de
dc.subject.por.fl_str_mv Produtos capilares - propósitos comunicativos
Rótulo de embagem - análise contextual
Gênero rótulo de embalagens
topic Produtos capilares - propósitos comunicativos
Rótulo de embagem - análise contextual
Gênero rótulo de embalagens
description The objective of this study is to present the results of the analysis of the communicative purposes of the capillary product packaging label, based on the text in context, as proposed by Askehave and Swales (2001). Swales (1990, 2004), Askehave and Swales (2001), Hemais and Biasi-Rodrigues (2005), Souza (2008) and Borges (2016) support our analysis. The corpus of the work consists of sixteen packaging labels of different hair products, from different brands. The contextual and textual analysis revealed that the packaging label has four communicative purposes: to present the product, to inform about it and the manufacturer, to instruct about its use and conservation and to promote it. The first three identified purposes are revealed by the items determined by the Resolution of Collegiate Board - RDC nº 7, of 02/10/15, of ANVISA. The promotional purpose, which is striking on the investigated labels, is revealed mainly by the information decided by the manufacturer, which is influenced by the socio-historical-cultural context. We conclude that the capillary product packaging label has very stable communicative purposes due to the force of the law that regulates it and the law of the market.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-30T17:29:00Z
2020-11-30T17:29:00Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERNANDES, Maria Eliana Ferreira; MELO, Bárbara Olímpia Ramos de. Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 10, v. 10, n. 3, p. 1-24, set./dez. 2020.
2237-6321
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55523
identifier_str_mv FERNANDES, Maria Eliana Ferreira; MELO, Bárbara Olímpia Ramos de. Propósitos comunicativos dos rótulos de embalagens de produtos capilares. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 10, v. 10, n. 3, p. 1-24, set./dez. 2020.
2237-6321
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55523
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028747862867968