Contribuição do bibliotecário da área jurídica às ações educacionais da Graduação
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52826 |
Resumo: | The librarian is a professional who can work in various areas of knowledge and among them is the law where his constant production of information has a direct impact on society, however with respect to the law librarian and the specialized library there are some information gaps during training and given the above, how can undergraduate students contribute to the formation of students, aiming at acting in specialized libraries? Therefore, we seek in this paper to approach the librarian who works in the legal area in order to analyze his performance for the development of educational actions in the undergraduate course of Librarianship that aim to assist the work of future professionals in these specialized environments. About the methodology is an exploratory research with quantitative and qualitative approach that was conducted with the librarians of the Regional Labor Court (TRT) in Brazil using a questionnaire as a data collection instrument, for data analysis the questions were organized In the librarian profile categories, the competencies for using the sources and the educational actions suggested using electronic tabulation with graphs and tables. The results show the lack of content during training and the lack of legal expertise to act that could be minimized with some educational actions suggested such as visits to the libraries of courts and law firms, optional subjects, short courses focusing on legal documentation. and a specialization for the law librarian. |
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Contribuição do bibliotecário da área jurídica às ações educacionais da GraduaçãoBibliotecário jurídicoFontes de informação jurídicaTribunal Regional do TrabalhoThe librarian is a professional who can work in various areas of knowledge and among them is the law where his constant production of information has a direct impact on society, however with respect to the law librarian and the specialized library there are some information gaps during training and given the above, how can undergraduate students contribute to the formation of students, aiming at acting in specialized libraries? Therefore, we seek in this paper to approach the librarian who works in the legal area in order to analyze his performance for the development of educational actions in the undergraduate course of Librarianship that aim to assist the work of future professionals in these specialized environments. About the methodology is an exploratory research with quantitative and qualitative approach that was conducted with the librarians of the Regional Labor Court (TRT) in Brazil using a questionnaire as a data collection instrument, for data analysis the questions were organized In the librarian profile categories, the competencies for using the sources and the educational actions suggested using electronic tabulation with graphs and tables. The results show the lack of content during training and the lack of legal expertise to act that could be minimized with some educational actions suggested such as visits to the libraries of courts and law firms, optional subjects, short courses focusing on legal documentation. and a specialization for the law librarian.O bibliotecário é um profissional que pode atuar em diversas áreas do conhecimento e dentre elas está o Direito onde sua produção constante de informações tem impacto direto na sociedade, entretanto com relação ao bibliotecário jurídico e a biblioteca especializada existem algumas lacunas de informações durante a formação e em face do exposto como a graduação poderá contribuir na formação dos alunos, visando à atuação nas bibliotecas especializadas? Procuramos, então, nesse trabalho abordar o bibliotecário que atua na área jurídica com o objetivo de analisar sua atuação para o desenvolvimento de ações educacionais na graduação do curso de Biblioteconomia que visem auxiliar a atuação de futuros profissionais nesses ambientes especializados. Sobre a metodologia trata-se de uma pesquisa exploratória com abordagem quanti-qualitativa que foi realizada com os bibliotecários do Tribunal Regional do Trabalho (TRT) no Brasil utilizando um questionário como instrumento de coleta de dados, para a análise dos dados as questões foram organizadas nas categorias perfil do bibliotecário, as competências para uso das fontes e as ações educacionais sugeridas usando tabulação eletrônica com gráficos e tabelas. Os resultados obtidos demonstram a carência de conteúdos durante a formação sobre essa temática e também a ausência de especialização na área jurídica para a atuação que poderiam ser minimizadas com algumas ações educacionais sugeridas como visitas às bibliotecas dos tribunais e escritórios de advocacia, disciplinas optativas, minicursos com foco em documentação jurídica e uma especialização para o bibliotecário jurídico.Farias, Gabriela Belmont deLima, Patricia Ferreira2020-07-08T11:02:56Z2020-07-08T11:02:56Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfLIMA, Patricia Ferreira. Contribuição do bibliotecário da área jurídica às ações educacionais da Graduação. 2019. 58f. - Monografia (Graduação) - Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Curso de Graduação em Biblioteconomia, Fortaleza (CE), 2019.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52826porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-08T11:02:56Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52826Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:35:57.235336Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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