Biogram: jogo didático sobre drogas psicotrópicas no Ensino de Ciências Naturais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Rivanildo Barbosa da
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/9566
Resumo: The educational process requires the use of methodological strategies that seek to make efficient the processes of teaching and learning. This study has as objective to verify the didactic potential, the game "Biogram - Drugs," for the development of psychotropic drugs on learning in the discipline of Natural Science in Elementary Education. For this game "Biogram" was applied to a class of 9th grade at a public school in the state of Ceará. The research is characterized by a qualitative approach, as well as descriptive and explanatory typology. To collect data, a questionnaire to students before the match was applied, and focus groups were conducted after the game application in order to identify the influence of the design of the students about drugs and games, as well as to know their opinion about the game "Biogram - Drugs". The data were transcribed, organized and analyzed. The analysis was performed by analysis technique content based on Bardin (2011), and occurred in three stages: pre-analysis; exploration of the material; treatment and interpretation of results. To analyze the data was chosen to categorical analysis through thematic units record. It was found that the students found the "Biogram - Drugs" an interesting, fun and help
id UFC-7_18f74ba8f03da21ab6a26984f718dbe5
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/9566
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Biogram: jogo didático sobre drogas psicotrópicas no Ensino de Ciências NaturaisBiogram: didactic game on drugs psychotropic teaching natural sciencesScience TeachingDidactic GameCiência - Estudo e ensino (Elementar) - Antônio Bezerra(Fortaleza,CE)Jogos no ensino de ciênciasDrogas - Abuso - PrevençãoEstudantes do ensino fundamental - Antônio Bezerra(Fortaleza,CE) - AtitudesThe educational process requires the use of methodological strategies that seek to make efficient the processes of teaching and learning. This study has as objective to verify the didactic potential, the game "Biogram - Drugs," for the development of psychotropic drugs on learning in the discipline of Natural Science in Elementary Education. For this game "Biogram" was applied to a class of 9th grade at a public school in the state of Ceará. The research is characterized by a qualitative approach, as well as descriptive and explanatory typology. To collect data, a questionnaire to students before the match was applied, and focus groups were conducted after the game application in order to identify the influence of the design of the students about drugs and games, as well as to know their opinion about the game "Biogram - Drugs". The data were transcribed, organized and analyzed. The analysis was performed by analysis technique content based on Bardin (2011), and occurred in three stages: pre-analysis; exploration of the material; treatment and interpretation of results. To analyze the data was chosen to categorical analysis through thematic units record. It was found that the students found the "Biogram - Drugs" an interesting, fun and helpO processo educativo requer a utilização de estratégias metodológicas que busquem tornar eficientes os processos de ensino e aprendizagem. Esse estudo apresenta como objetivo verificar a potencialidade didática, do jogo “Biogram – Drogas”, para o desenvolvimento de aprendizagem sobre drogas psicotrópicas na disciplina de Ciências Naturais no Ensino Fundamental. Para isso o jogo “Biogram” foi aplicado numa turma de 9º ano de uma escola pública do Estado do Ceará. A pesquisa caracteriza-se pela abordagem qualitativa, além de tipologia descritiva e explicativa. Para coletar os dados, foi aplicado um questionário aos estudantes, antes do jogo, e foram realizados grupos focais após a aplicação do jogo, buscando identificar a possível influência deste na concepção dos alunos sobre as drogas e jogos, bem como saber a opinião deles acerca do jogo “Biogram – Drogas”. Os dados foram transcritos, organizados e analisados. A análise foi realizada através da técnica de análise de conteúdo fundamentada em Bardin (2011), e ocorreu em três etapas: a pré-análise; a exploração do material; tratamento dos resultados obtidos e interpretação. Para analisar os dados foi escolhida a análise categorial através de unidades de registro temáticas. Foi constatado que os alunos acharam o “Biogram - Drogas” um recurso interessante, divertido e que auxilia na aprendizagem sobre drogas. Através dos dados analisados fundamentados a partir do conceito de Zona Desenvolvimento Proximal (ZDP), de Vygotsky, esse estudo apontou indícios que o “Biogram” contribuiu para a ampliação da concepção sobre drogas, o que pode auxiliar na prevenção ao uso indevido de drogas psicotrópicas.www.teses.ufc.brLeite, Raquel Crosara MaiaSilva, Rivanildo Barbosa da2014-10-28T14:45:46Z2014-10-28T14:45:46Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, Rivanildo Barbosa da. Biogram: jogo didático sobre drogas psicotrópicas no Ensino de Ciências Naturais. 2014. 163f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2014.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/9566porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-03-21T13:34:48Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/9566Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:16:14.564314Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Biogram: jogo didático sobre drogas psicotrópicas no Ensino de Ciências Naturais
Biogram: didactic game on drugs psychotropic teaching natural sciences
title Biogram: jogo didático sobre drogas psicotrópicas no Ensino de Ciências Naturais
spellingShingle Biogram: jogo didático sobre drogas psicotrópicas no Ensino de Ciências Naturais
Silva, Rivanildo Barbosa da
Science Teaching
Didactic Game
Ciência - Estudo e ensino (Elementar) - Antônio Bezerra(Fortaleza,CE)
Jogos no ensino de ciências
Drogas - Abuso - Prevenção
Estudantes do ensino fundamental - Antônio Bezerra(Fortaleza,CE) - Atitudes
title_short Biogram: jogo didático sobre drogas psicotrópicas no Ensino de Ciências Naturais
title_full Biogram: jogo didático sobre drogas psicotrópicas no Ensino de Ciências Naturais
title_fullStr Biogram: jogo didático sobre drogas psicotrópicas no Ensino de Ciências Naturais
title_full_unstemmed Biogram: jogo didático sobre drogas psicotrópicas no Ensino de Ciências Naturais
title_sort Biogram: jogo didático sobre drogas psicotrópicas no Ensino de Ciências Naturais
author Silva, Rivanildo Barbosa da
author_facet Silva, Rivanildo Barbosa da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Leite, Raquel Crosara Maia
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Rivanildo Barbosa da
dc.subject.por.fl_str_mv Science Teaching
Didactic Game
Ciência - Estudo e ensino (Elementar) - Antônio Bezerra(Fortaleza,CE)
Jogos no ensino de ciências
Drogas - Abuso - Prevenção
Estudantes do ensino fundamental - Antônio Bezerra(Fortaleza,CE) - Atitudes
topic Science Teaching
Didactic Game
Ciência - Estudo e ensino (Elementar) - Antônio Bezerra(Fortaleza,CE)
Jogos no ensino de ciências
Drogas - Abuso - Prevenção
Estudantes do ensino fundamental - Antônio Bezerra(Fortaleza,CE) - Atitudes
description The educational process requires the use of methodological strategies that seek to make efficient the processes of teaching and learning. This study has as objective to verify the didactic potential, the game "Biogram - Drugs," for the development of psychotropic drugs on learning in the discipline of Natural Science in Elementary Education. For this game "Biogram" was applied to a class of 9th grade at a public school in the state of Ceará. The research is characterized by a qualitative approach, as well as descriptive and explanatory typology. To collect data, a questionnaire to students before the match was applied, and focus groups were conducted after the game application in order to identify the influence of the design of the students about drugs and games, as well as to know their opinion about the game "Biogram - Drugs". The data were transcribed, organized and analyzed. The analysis was performed by analysis technique content based on Bardin (2011), and occurred in three stages: pre-analysis; exploration of the material; treatment and interpretation of results. To analyze the data was chosen to categorical analysis through thematic units record. It was found that the students found the "Biogram - Drugs" an interesting, fun and help
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-28T14:45:46Z
2014-10-28T14:45:46Z
2014
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Rivanildo Barbosa da. Biogram: jogo didático sobre drogas psicotrópicas no Ensino de Ciências Naturais. 2014. 163f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2014.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/9566
identifier_str_mv SILVA, Rivanildo Barbosa da. Biogram: jogo didático sobre drogas psicotrópicas no Ensino de Ciências Naturais. 2014. 163f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2014.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/9566
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv www.teses.ufc.br
publisher.none.fl_str_mv www.teses.ufc.br
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028731502985216