Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31025 |
Resumo: | The issue of financial education in Brazil is a relatively new issue for the Brazilian population, because people started to think and study more reality, this issue with the introduction of the Real Plan, which means 20 years of relative economic stability. This period which the population becomes used to put into practice before difficult concepts to apply. Thus this article aims to investigate the influence that the disciplines, the curriculum Grid Accounting Course, Federal University of Ceará (UFC), have applicability in knowledge of personal finance in the lives of students. The theoretical framework of this article goes through topics like Financial Education, Financial Planning, Personal Financial Planning, Debt and Curriculum to check that the different profiles between the population and the students that have been discussed on the topic financial education and formal education. After the confrontation of this theory to the analysis of results of a questionnaire that was applied to the (UFC), with students of the eighth semester of Accounting. Thus we find that 80 % of students surveyed do some kind of investment, well above the current percentage of Brazilian families. |
id |
UFC-7_198e9034cb3fad53b50eeadd93faea8e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/31025 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFCEducação financeiraEstudantes universitários - Fortaleza (CE)The issue of financial education in Brazil is a relatively new issue for the Brazilian population, because people started to think and study more reality, this issue with the introduction of the Real Plan, which means 20 years of relative economic stability. This period which the population becomes used to put into practice before difficult concepts to apply. Thus this article aims to investigate the influence that the disciplines, the curriculum Grid Accounting Course, Federal University of Ceará (UFC), have applicability in knowledge of personal finance in the lives of students. The theoretical framework of this article goes through topics like Financial Education, Financial Planning, Personal Financial Planning, Debt and Curriculum to check that the different profiles between the population and the students that have been discussed on the topic financial education and formal education. After the confrontation of this theory to the analysis of results of a questionnaire that was applied to the (UFC), with students of the eighth semester of Accounting. Thus we find that 80 % of students surveyed do some kind of investment, well above the current percentage of Brazilian families.A questão da Educação Financeira no Brasil é um tema relativamente novo para a população brasileira, começou-se a pensar e estudar com mais realidade este assunto com a implantação do Plano Real, o que significa 20 anos de relativa estabilidade econômica. Período este, que parte da população habituou-se a colocar em prática conceitos antes difíceis de se aplicar. Dessa forma, esse artigo tem o objetivo de verificar a aplicabilidade dos conhecimentos de finanças pessoais na vida dos alunos e se há influência o fato de terem cursado as disciplinas afins da Grade curricular do Curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Ceará. O referencial teórico deste artigo passa por temas como Educação Financeira, Planejamento Financeiro, Planejamento Financeiro Individual, Investimento, Endividamento e Grade Curricular. Verifica-se os diferentes perfis entre a população e os alunos o que tem sido discutido sobre o tema educação financeira e educação formal. Depois o confronto desta teoria com a análise de resultado de um questionário que foi aplicado na (UFC), com os alunos do oitavo semestre do curso de Ciências Contábeis. Assim, 80% dos alunos pesquisados fazem algum tipo de investimento, percentual este bem superior aos atuais das famílias brasileiras.Peres, Danielle AugustoRezende, Daniele Rocha Lage2018-04-16T13:03:50Z2018-04-16T13:03:50Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfREZENDE, Daniele Rocha Lage. Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC. 2014. 17 p. TCC (graduação em Ciências Contábeis) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza-CE, 2014.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31025porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-24T11:44:21Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/31025Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:22:22.520809Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC |
title |
Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC |
spellingShingle |
Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC Rezende, Daniele Rocha Lage Educação financeira Estudantes universitários - Fortaleza (CE) |
title_short |
Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC |
title_full |
Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC |
title_fullStr |
Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC |
title_full_unstemmed |
Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC |
title_sort |
Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC |
author |
Rezende, Daniele Rocha Lage |
author_facet |
Rezende, Daniele Rocha Lage |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Peres, Danielle Augusto |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rezende, Daniele Rocha Lage |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação financeira Estudantes universitários - Fortaleza (CE) |
topic |
Educação financeira Estudantes universitários - Fortaleza (CE) |
description |
The issue of financial education in Brazil is a relatively new issue for the Brazilian population, because people started to think and study more reality, this issue with the introduction of the Real Plan, which means 20 years of relative economic stability. This period which the population becomes used to put into practice before difficult concepts to apply. Thus this article aims to investigate the influence that the disciplines, the curriculum Grid Accounting Course, Federal University of Ceará (UFC), have applicability in knowledge of personal finance in the lives of students. The theoretical framework of this article goes through topics like Financial Education, Financial Planning, Personal Financial Planning, Debt and Curriculum to check that the different profiles between the population and the students that have been discussed on the topic financial education and formal education. After the confrontation of this theory to the analysis of results of a questionnaire that was applied to the (UFC), with students of the eighth semester of Accounting. Thus we find that 80 % of students surveyed do some kind of investment, well above the current percentage of Brazilian families. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2018-04-16T13:03:50Z 2018-04-16T13:03:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
REZENDE, Daniele Rocha Lage. Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC. 2014. 17 p. TCC (graduação em Ciências Contábeis) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza-CE, 2014. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31025 |
identifier_str_mv |
REZENDE, Daniele Rocha Lage. Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC. 2014. 17 p. TCC (graduação em Ciências Contábeis) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza-CE, 2014. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31025 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028776194342912 |