Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rezende, Daniele Rocha Lage
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31025
Resumo: The issue of financial education in Brazil is a relatively new issue for the Brazilian population, because people started to think and study more reality, this issue with the introduction of the Real Plan, which means 20 years of relative economic stability. This period which the population becomes used to put into practice before difficult concepts to apply. Thus this article aims to investigate the influence that the disciplines, the curriculum Grid Accounting Course, Federal University of Ceará (UFC), have applicability in knowledge of personal finance in the lives of students. The theoretical framework of this article goes through topics like Financial Education, Financial Planning, Personal Financial Planning, Debt and Curriculum to check that the different profiles between the population and the students that have been discussed on the topic financial education and formal education. After the confrontation of this theory to the analysis of results of a questionnaire that was applied to the (UFC), with students of the eighth semester of Accounting. Thus we find that 80 % of students surveyed do some kind of investment, well above the current percentage of Brazilian families.
id UFC-7_198e9034cb3fad53b50eeadd93faea8e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/31025
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFCEducação financeiraEstudantes universitários - Fortaleza (CE)The issue of financial education in Brazil is a relatively new issue for the Brazilian population, because people started to think and study more reality, this issue with the introduction of the Real Plan, which means 20 years of relative economic stability. This period which the population becomes used to put into practice before difficult concepts to apply. Thus this article aims to investigate the influence that the disciplines, the curriculum Grid Accounting Course, Federal University of Ceará (UFC), have applicability in knowledge of personal finance in the lives of students. The theoretical framework of this article goes through topics like Financial Education, Financial Planning, Personal Financial Planning, Debt and Curriculum to check that the different profiles between the population and the students that have been discussed on the topic financial education and formal education. After the confrontation of this theory to the analysis of results of a questionnaire that was applied to the (UFC), with students of the eighth semester of Accounting. Thus we find that 80 % of students surveyed do some kind of investment, well above the current percentage of Brazilian families.A questão da Educação Financeira no Brasil é um tema relativamente novo para a população brasileira, começou-se a pensar e estudar com mais realidade este assunto com a implantação do Plano Real, o que significa 20 anos de relativa estabilidade econômica. Período este, que parte da população habituou-se a colocar em prática conceitos antes difíceis de se aplicar. Dessa forma, esse artigo tem o objetivo de verificar a aplicabilidade dos conhecimentos de finanças pessoais na vida dos alunos e se há influência o fato de terem cursado as disciplinas afins da Grade curricular do Curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Ceará. O referencial teórico deste artigo passa por temas como Educação Financeira, Planejamento Financeiro, Planejamento Financeiro Individual, Investimento, Endividamento e Grade Curricular. Verifica-se os diferentes perfis entre a população e os alunos o que tem sido discutido sobre o tema educação financeira e educação formal. Depois o confronto desta teoria com a análise de resultado de um questionário que foi aplicado na (UFC), com os alunos do oitavo semestre do curso de Ciências Contábeis. Assim, 80% dos alunos pesquisados fazem algum tipo de investimento, percentual este bem superior aos atuais das famílias brasileiras.Peres, Danielle AugustoRezende, Daniele Rocha Lage2018-04-16T13:03:50Z2018-04-16T13:03:50Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfREZENDE, Daniele Rocha Lage. Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC. 2014. 17 p. TCC (graduação em Ciências Contábeis) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza-CE, 2014.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31025porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-24T11:44:21Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/31025Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:22:22.520809Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC
title Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC
spellingShingle Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC
Rezende, Daniele Rocha Lage
Educação financeira
Estudantes universitários - Fortaleza (CE)
title_short Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC
title_full Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC
title_fullStr Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC
title_full_unstemmed Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC
title_sort Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC
author Rezende, Daniele Rocha Lage
author_facet Rezende, Daniele Rocha Lage
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Peres, Danielle Augusto
dc.contributor.author.fl_str_mv Rezende, Daniele Rocha Lage
dc.subject.por.fl_str_mv Educação financeira
Estudantes universitários - Fortaleza (CE)
topic Educação financeira
Estudantes universitários - Fortaleza (CE)
description The issue of financial education in Brazil is a relatively new issue for the Brazilian population, because people started to think and study more reality, this issue with the introduction of the Real Plan, which means 20 years of relative economic stability. This period which the population becomes used to put into practice before difficult concepts to apply. Thus this article aims to investigate the influence that the disciplines, the curriculum Grid Accounting Course, Federal University of Ceará (UFC), have applicability in knowledge of personal finance in the lives of students. The theoretical framework of this article goes through topics like Financial Education, Financial Planning, Personal Financial Planning, Debt and Curriculum to check that the different profiles between the population and the students that have been discussed on the topic financial education and formal education. After the confrontation of this theory to the analysis of results of a questionnaire that was applied to the (UFC), with students of the eighth semester of Accounting. Thus we find that 80 % of students surveyed do some kind of investment, well above the current percentage of Brazilian families.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2018-04-16T13:03:50Z
2018-04-16T13:03:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv REZENDE, Daniele Rocha Lage. Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC. 2014. 17 p. TCC (graduação em Ciências Contábeis) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza-CE, 2014.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31025
identifier_str_mv REZENDE, Daniele Rocha Lage. Analisar a percepção da educação financeira para os alunos do 8º semestre no curso de Ciências Contábeis na UFC. 2014. 17 p. TCC (graduação em Ciências Contábeis) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza-CE, 2014.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31025
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028776194342912