Abordagem cognitiva para gestão do planejamento estratégico nas organizações

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Varela, Aida Varela
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Barbosa, Marilene Lobo Abreu, Farias, Maria Giovanna Guedes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
dARK ID: ark:/83112/001300000vbq3
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17835
Resumo: The boiling in political, economic and social situation subsidizes organizations to invest in strong management models, dynamic and attentive to allow them to monitor the external environment that surrounds it, and monitor and improve your indoor environment. Thus, the objective is to examine the value of cognitive studies in the optimization of strategic management through improved information systems. A systematic review was guided to achieve this objective. Cognitive concepts and their developments are initially contrasted with learning, mediation and skills development. Furthermore are presented some cases studies with the application of the Structural Cognitive Modifiability Theory (SCMT), and the Mediated Learning Experience theory (MLE), which were developed through the Instrumental Enrichment Programs (IEP) created by Reuven Feuerstein, a disciple of Piaget, in order to describe the trajectory through which a subject arrives at a solution to a problem, proposing the cognitive map as a tool to analyze the mental act. In conclusion, professions undergo profound changes of a complex and diverse nature as a result of the political, economic and social situation that leads to interdependence and competition, requiring an overhaul of principles, theories and educational practices in order to align the professional profiles with the social and productive demands that require independent reflective, flexible, creative, proactive professionals.
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spelling Abordagem cognitiva para gestão do planejamento estratégico nas organizaçõesCognitive approach for strategic planning management in organizationsEstudos cognitivosGestão estratégicaGestão organizacionalSistemas de InformaçãoTomada de decisãoCognitive studiesStrategic managementOrganizational managementInformation SystemsDecision-makingThe boiling in political, economic and social situation subsidizes organizations to invest in strong management models, dynamic and attentive to allow them to monitor the external environment that surrounds it, and monitor and improve your indoor environment. Thus, the objective is to examine the value of cognitive studies in the optimization of strategic management through improved information systems. A systematic review was guided to achieve this objective. Cognitive concepts and their developments are initially contrasted with learning, mediation and skills development. Furthermore are presented some cases studies with the application of the Structural Cognitive Modifiability Theory (SCMT), and the Mediated Learning Experience theory (MLE), which were developed through the Instrumental Enrichment Programs (IEP) created by Reuven Feuerstein, a disciple of Piaget, in order to describe the trajectory through which a subject arrives at a solution to a problem, proposing the cognitive map as a tool to analyze the mental act. In conclusion, professions undergo profound changes of a complex and diverse nature as a result of the political, economic and social situation that leads to interdependence and competition, requiring an overhaul of principles, theories and educational practices in order to align the professional profiles with the social and productive demands that require independent reflective, flexible, creative, proactive professionals.A ebulição na conjuntura política, econômica e social subsidia as organizações a investirem em modelos de gestão fortes, dinâmicos e atentos, que lhes permitam monitorar o ambiente externo que a circunda, bem como acompanhar e incrementar o seu ambiente interno. Destarte, objetiva-se analisar o valor dos estudos cognitivos na otimização da gestão estratégica, mediante o fortalecimento de sistemas de informação. Para alcançar este propósito, contrastam-se, inicialmente, conceitos sobre cognição e seus desdobramentos relacionados com os temas – aprendizagem, mediação e desenvolvimento de competências e apresentam-se a Teoria da Modificabilidade Cognitiva Estrutural (TMCE) e a Experiência da Aprendizagem Mediada (EAM) desenvolvidas por meio do Programa de Enriquecimento Instrumental (PEI), criados por Reuven Feuerstein, discípulo de Piaget, com o objetivo de descrever a trajetória pela qual o sujeito chega à solução do problema e propõe o mapa cognitivo como ferramenta de análise do ato mental. Conclui-se que as profissões sofrem alterações profundas, de natureza diversa e complexa, em função destas novas situações, que as levam à interdependência e à competição, demandando reconversões nos princípios, teorias e práticas educacionais, de modo a alinhar os perfis profissionais às demandas sociais e produtivas, que, na atualidade, caracterizam-se pela exigência de profissionais autônomos, reflexivos, flexíveis, criativos e proativos.Perspectivas em Gestão & Conhecimento2016-06-21T16:45:36Z2016-06-21T16:45:36Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfVARELA, Aida Varela; BARBOSA, Marilene Lobo Abreu; FARIAS, Maria Giovanna Guedes. Abordagem cognitiva para gestão do planejamento estratégico nas organizações. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 5, n. 2, p. 49-68, jul./dez. 2015.2236-417Xhttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17835ark:/83112/001300000vbq3Varela, Aida VarelaBarbosa, Marilene Lobo AbreuFarias, Maria Giovanna Guedesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-30T18:02:58Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/17835Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:18:26.141010Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
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