Gerenciamento de organizações públicas: resultado da implementação da gestão por processos na Receita Federal
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/26833 |
Resumo: | This study aims to verify the effective result of management by processes in the Federal Revenue in Brazil, in order to have concrete data that can demonstrate the potential of this technique in the public sector. Initially are presented the management models usually applied in this area in order to demonstrate the evolution of them, and made brief comment about the outsourcing and changes in this system of service provision currently in the legislative vote, considering the importance of this issue for businesses and workers in general. Then will perform the conceptual basis of management guided by processes and evaluate the implementation of this model in that organ. The methodology was qualitative, and the raw data were obtained through interviews with a member of the organization and through documentary analysis reports, manuals, newsletters. The interview allowed further analysis, resulting in the respondent information and opinions with more richness of detail. The secondary data, in turn, were obtained from literature. The analysis allowed to obtain elements that prove the actual gains from the process management. Thus, we hope to contribute to spread the use of this technique in Public Administration, because it can be a way out for the government's dilemma: how to improve quality of products and services offered without increasing costs. |
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Gerenciamento de organizações públicas: resultado da implementação da gestão por processos na Receita FederalAdministração públicaEficiência (Serviço público)Gerenciamento de processosThis study aims to verify the effective result of management by processes in the Federal Revenue in Brazil, in order to have concrete data that can demonstrate the potential of this technique in the public sector. Initially are presented the management models usually applied in this area in order to demonstrate the evolution of them, and made brief comment about the outsourcing and changes in this system of service provision currently in the legislative vote, considering the importance of this issue for businesses and workers in general. Then will perform the conceptual basis of management guided by processes and evaluate the implementation of this model in that organ. The methodology was qualitative, and the raw data were obtained through interviews with a member of the organization and through documentary analysis reports, manuals, newsletters. The interview allowed further analysis, resulting in the respondent information and opinions with more richness of detail. The secondary data, in turn, were obtained from literature. The analysis allowed to obtain elements that prove the actual gains from the process management. Thus, we hope to contribute to spread the use of this technique in Public Administration, because it can be a way out for the government's dilemma: how to improve quality of products and services offered without increasing costs.Este estudo tem como objetivo verificar o resultado efetivo da gestão por processos na Secretaria da Receita Federal do Brasil, de modo a se ter dados concretos que possam demonstrar o potencial dessa técnica aplicada no setor público. Inicialmente são apresentados os modelos de administração usualmente aplicados nessa área, a fim de demonstrar a evolução deles, e feito breve comentário acerca da terceirização e das mudanças nessa sistemática de prestação de serviços atualmente em votação no legislativo, considerando-se a importância desse tema para as empresas e trabalhadores em geral. Em seguida vai se apresentar a base conceitual da gestão orientada por processos e avaliar a implementação desse modelo no citado órgão. A metodologia aplicada foi qualitativa, sendo que os dados primários foram obtidos por meio de entrevista com integrante da organização. A entrevista permitiu aprofundar a análise, obtendo-se do entrevistado informações e opiniões com mais riqueza de detalhes. E os dados secundários, por sua vez, foram obtidos através de pesquisa bibliográfica e de análise documental: relatórios, manuais, informativos. A análise desenvolvida propiciou a obtenção de elementos que comprovam os ganhos efetivos proporcionados pela gestão por processos. Dessa forma, espera-se contribuir para disseminar a utilização dessa técnica na Administração Pública, pois ela pode ser uma saída para o dilema do governo: como melhorar a qualidade dos produtos e serviços ofertados sem aumentar custos.Araújo, Carlos Manta Pinto dePereira, Vanessa de Vasconcelos2017-10-24T12:44:05Z2017-10-24T12:44:05Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfPEREIRA, Vanessa de Vasconcelos. Gerenciamento de organizações públicas: resultado da implementação da gestão por processos na Receita Federal. 2015. 55 f. TCC (graduação em Administração) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza/CE, 2015.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/26833porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-25T18:05:42Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/26833Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:21:56.435799Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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