A problematização como estratégia didática em aulas sobre uso indevido de drogas e farmacodependência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/10270 |
Resumo: | The teaching in health sciences has undergone important changes in recent years. In Brazil, courses such as medicine and nursing have suffered deep modifications in their educational projects of course (PPC) aiming at, generally speaking, the development of skills for greater ability to reason critically. The Pharmacology and Toxicology have highlighted importance in vocational training, because the medicines are the main therapeutic resource used in actuality and human exposure to toxicantes is a public health issue. In this work, we report an experiment of Problem-Based Learning (PBL). Our experimental environment were classes about preventing drug abuse and chemical dependency and our corpus consisted of situations taken from daily life. This work intends to collaborate with a health education more critical-reflective, resulting in the formation of professionals increasingly prepared to act, with quality, in the most diverse health services demanded by modern society. |
id |
UFC-7_1ef7c52b939f0221ac77f0b0616f7fa8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/10270 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
A problematização como estratégia didática em aulas sobre uso indevido de drogas e farmacodependênciaFarmacologiaToxicologiaTranstornos Relacionados ao Uso de SubstânciasThe teaching in health sciences has undergone important changes in recent years. In Brazil, courses such as medicine and nursing have suffered deep modifications in their educational projects of course (PPC) aiming at, generally speaking, the development of skills for greater ability to reason critically. The Pharmacology and Toxicology have highlighted importance in vocational training, because the medicines are the main therapeutic resource used in actuality and human exposure to toxicantes is a public health issue. In this work, we report an experiment of Problem-Based Learning (PBL). Our experimental environment were classes about preventing drug abuse and chemical dependency and our corpus consisted of situations taken from daily life. This work intends to collaborate with a health education more critical-reflective, resulting in the formation of professionals increasingly prepared to act, with quality, in the most diverse health services demanded by modern society.A formação superior na área de saúde tem passado por importantes modificações nos últimos anos. No Brasil, graduações como medicina e enfermagem sofreram profundas modificações em seus projetos pedagógicos de curso (PPC) objetivando, de um modo geral, o desenvolvimento de habilidades como uma maior capacidade de raciocinar criticamente. A Farmacologia e a Toxicologia possuem destacada importância na formação profissional, pois os medicamentos são o principal recurso terapêutico utilizado na atualidade e a exposição humana a toxicantes é uma questão de saúde pública. Neste trabalho relatamos uma experiência de “ensino baseado em problemas” (PBL). Nosso ambiente experimental foram aulas sobre prevenção ao uso indevido de drogas e à farmacodependência, e nosso corpus consistiu de situações retiradas do cotidiano. Este trabalho pretende colaborar com um ensino em saúde mais crítico-reflexivo, que resulte na formação de profissionais progressivamente mais preparados para atuar, com qualidade, nos mais diversos serviços de saúde demandados pela sociedade moderna.RevInter Revista Intertox de Toxicologia, Risco Ambiental e Sociedade2014-12-15T13:01:56Z2014-12-15T13:01:56Z2014-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMARIZ, S. R. et al. A problematização como estratégia didática em aulas sobre uso indevido de drogas e farmacodependência. RevInter: Revista Intertox de Toxicologia, Risco Ambiental e Sociedade, v. 7, n. 2, p. 114-124, jun. 2014.1984-3577http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/10270Mariz, Saulo RiosFreitas, Raquel Santana deLustosa, Mariana MunizPaula, Isadora SouzaPeron, Ana PaulaCalou, Iana Bantim FelicioCerqueira, Gilberto Santosporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-04T13:34:17Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/10270Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:16:10.575062Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A problematização como estratégia didática em aulas sobre uso indevido de drogas e farmacodependência |
title |
A problematização como estratégia didática em aulas sobre uso indevido de drogas e farmacodependência |
spellingShingle |
A problematização como estratégia didática em aulas sobre uso indevido de drogas e farmacodependência Mariz, Saulo Rios Farmacologia Toxicologia Transtornos Relacionados ao Uso de Substâncias |
title_short |
A problematização como estratégia didática em aulas sobre uso indevido de drogas e farmacodependência |
title_full |
A problematização como estratégia didática em aulas sobre uso indevido de drogas e farmacodependência |
title_fullStr |
A problematização como estratégia didática em aulas sobre uso indevido de drogas e farmacodependência |
title_full_unstemmed |
A problematização como estratégia didática em aulas sobre uso indevido de drogas e farmacodependência |
title_sort |
A problematização como estratégia didática em aulas sobre uso indevido de drogas e farmacodependência |
author |
Mariz, Saulo Rios |
author_facet |
Mariz, Saulo Rios Freitas, Raquel Santana de Lustosa, Mariana Muniz Paula, Isadora Souza Peron, Ana Paula Calou, Iana Bantim Felicio Cerqueira, Gilberto Santos |
author_role |
author |
author2 |
Freitas, Raquel Santana de Lustosa, Mariana Muniz Paula, Isadora Souza Peron, Ana Paula Calou, Iana Bantim Felicio Cerqueira, Gilberto Santos |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mariz, Saulo Rios Freitas, Raquel Santana de Lustosa, Mariana Muniz Paula, Isadora Souza Peron, Ana Paula Calou, Iana Bantim Felicio Cerqueira, Gilberto Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Farmacologia Toxicologia Transtornos Relacionados ao Uso de Substâncias |
topic |
Farmacologia Toxicologia Transtornos Relacionados ao Uso de Substâncias |
description |
The teaching in health sciences has undergone important changes in recent years. In Brazil, courses such as medicine and nursing have suffered deep modifications in their educational projects of course (PPC) aiming at, generally speaking, the development of skills for greater ability to reason critically. The Pharmacology and Toxicology have highlighted importance in vocational training, because the medicines are the main therapeutic resource used in actuality and human exposure to toxicantes is a public health issue. In this work, we report an experiment of Problem-Based Learning (PBL). Our experimental environment were classes about preventing drug abuse and chemical dependency and our corpus consisted of situations taken from daily life. This work intends to collaborate with a health education more critical-reflective, resulting in the formation of professionals increasingly prepared to act, with quality, in the most diverse health services demanded by modern society. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-15T13:01:56Z 2014-12-15T13:01:56Z 2014-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MARIZ, S. R. et al. A problematização como estratégia didática em aulas sobre uso indevido de drogas e farmacodependência. RevInter: Revista Intertox de Toxicologia, Risco Ambiental e Sociedade, v. 7, n. 2, p. 114-124, jun. 2014. 1984-3577 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/10270 |
identifier_str_mv |
MARIZ, S. R. et al. A problematização como estratégia didática em aulas sobre uso indevido de drogas e farmacodependência. RevInter: Revista Intertox de Toxicologia, Risco Ambiental e Sociedade, v. 7, n. 2, p. 114-124, jun. 2014. 1984-3577 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/10270 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RevInter Revista Intertox de Toxicologia, Risco Ambiental e Sociedade |
publisher.none.fl_str_mv |
RevInter Revista Intertox de Toxicologia, Risco Ambiental e Sociedade |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028730899005440 |