Estudo preliminar do comportamento da capacidade de atrito nas pistas de pouso e decolagem do Aeroporto Pinto Martins
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/29491 |
Resumo: | The airfield’s runways are the most part of the material and financial components on an airport and the pavement friction are directly related to operational risks. International organizations, as the International Civil Aviation Organization, or nationals, as the Agência Nacional de Aviação Civil, use some elements that describes the friction level, like the Coefficient of Friction and the Macrotexture, for the operational control of the runways. Further, studies about the capacity of friction could help on decisions about maintenance and repair operations on airport’s runways. The International Airport Pinto Martins, localized at Fortaleza, Ceará, was the subject to the analysis about these parameters. Through a descriptive analysis and a linear regression model, it was analyzed the individual relation of the landing and takeoff, Macrotexture and the weather, within the rainfall and the average temperature, on the Coefficient of Friction and, moreover, the predictor variables relations within an overall context. The results have showed a relation between the landing and takeoff operations on the capacity of friction degradation and provide a model that can supports in taking operational decisions of maintenance and repair. |
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Estudo preliminar do comportamento da capacidade de atrito nas pistas de pouso e decolagem do Aeroporto Pinto MartinsPreliminary study of the friction capacity behavior on runways at the Airport Pinto MartinsPavimentosAeroportosCoeficiente de AtritoMacrotexturaOperações AeroportuáriasPluviometriaThe airfield’s runways are the most part of the material and financial components on an airport and the pavement friction are directly related to operational risks. International organizations, as the International Civil Aviation Organization, or nationals, as the Agência Nacional de Aviação Civil, use some elements that describes the friction level, like the Coefficient of Friction and the Macrotexture, for the operational control of the runways. Further, studies about the capacity of friction could help on decisions about maintenance and repair operations on airport’s runways. The International Airport Pinto Martins, localized at Fortaleza, Ceará, was the subject to the analysis about these parameters. Through a descriptive analysis and a linear regression model, it was analyzed the individual relation of the landing and takeoff, Macrotexture and the weather, within the rainfall and the average temperature, on the Coefficient of Friction and, moreover, the predictor variables relations within an overall context. The results have showed a relation between the landing and takeoff operations on the capacity of friction degradation and provide a model that can supports in taking operational decisions of maintenance and repair.As pistas aeroportuárias de pouso e decolagens representam grande parte do componente material e financeiro da infraestrutura de um aeroporto e o nível de conservação da sua capacidade de aderência está diretamente relacionado a riscos operacionais. Organismos internacionais, como a Organização Internacional de Aviação Civil, ou nacionais, como a Agência Nacional de Aviação Civil, baseiam-se em alguns elementos que caracterizam o nível de aderência, tais quais o Coeficiente de Atrito e a Macrotextura, para controle operacional das pistas. Desta forma, estudos sobre o comportamento da capacidade de atrito podem auxiliar no apoio à tomada de decisão sobre operações de manutenção e reabilitação em pistas aeroportuárias. O Aeroporto Internacional Pinto Martins, localizado em Fortaleza, Ceará, serviu como estudo para a realização da análise sob estes parâmetros. Através de uma análise descritiva e de um modelo de regressão linear, analisou-se a influência individual das operações aeroportuárias de pouso e decolagem, da macrotextura e dos fatores climáticos, abrangendo a pluviometria total e a temperatura média, no Coeficiente de Atrito e, em seguida, a influência das variáveis dentro de um contexto global. Os resultados revelam uma maior relação das operações de pouso e decolagem na degradação da capacidade de atrito e fornecem um modelo que pode servir de apoio à tomada de decisões no gerenciamento de atividades de manutenção.Oliveira, Francisco Heber Lacerda deOliveira, Pedro Victor Silva de2018-02-08T11:19:39Z2018-02-08T11:19:39Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfOLIVEIRA, Pedro Victor Silva de. Estudo preliminar do comportamento da capacidade de atrito nas pistas de pouso e decolagem do Aeroporto Pinto Martins. 2017. 57f. Monografia (Graduação em Engenharia Civil) − Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/29491porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-06T17:14:17Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/29491Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:43:20.745097Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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