As tecnologias na Educação Básica: uma agenda de pesquisa de 2013 a 2017

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sales, Antonia de Jesus
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54253
Resumo: The technologies as tools inserted in the educational context, have generated a series of discussions. Thus, there is a necessity to discuss the role the technology performs in the discussions related to pedagogical issues. This way, the present paper aims to make a research agenda, in order the order to investigate the main topics, the more meaningful areas in this field. In order to accomplish it, we collected data, in order to map the academic articles published in journals, trying to understand the themes more present in the research in the considered field. The results point some concerns related to the teacher’s training in the field of technology and as to the use of software in Education.
id UFC-7_20af153d5d7e1a6ccf93a030a04d3686
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/54253
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling As tecnologias na Educação Básica: uma agenda de pesquisa de 2013 a 2017Technologies in Basic Education: a research agenda from 2013 to 2017TecnologiasEducação BásicaAgenda de pesquisaThe technologies as tools inserted in the educational context, have generated a series of discussions. Thus, there is a necessity to discuss the role the technology performs in the discussions related to pedagogical issues. This way, the present paper aims to make a research agenda, in order the order to investigate the main topics, the more meaningful areas in this field. In order to accomplish it, we collected data, in order to map the academic articles published in journals, trying to understand the themes more present in the research in the considered field. The results point some concerns related to the teacher’s training in the field of technology and as to the use of software in Education.As tecnologias como ferramentas inseridas no contexto da educação têm gerado uma série de discussões e novas formas de trabalhar no âmbito educativo. Nesse sentido, urge a necessidade de discutirmos o papel que a tecnologia tem desempenhado nestas discussões de cunho pedagógico. Dessa forma, o presente estudo visa fazer uma agenda de pesquisa, a fim de investigar os tópicos, as áreas mais significativas na referida discussão. Para isto, recorreremos à busca, coleta de dados, a fim de fazer um mapeamento dos trabalhos publicados em periódicos buscando depreender os temas mais candentes, nas pesquisas, no âmbito do escopo considerado. Os resultados apontam para uma preocupação constante no que concerne a formação docente no campo das tecnologias e o uso de softwares na educação.Revista Eletrônica do GEPPELE2020-09-23T23:07:59Z2020-09-23T23:07:59Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSALES, Antonia de Jesus. As tecnologias na Educação Básica: uma agenda de pesquisa de 2013 a 2017. Revista Eletrônica do GEPPELE – Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Práticas de Ensino e Formação de Professores de Espanhol, Fortaleza, ano 6, v. 1, n. 8, p. 43-58, jul. 2020.2318-0099http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54253Sales, Antonia de Jesusinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-31T14:22:46Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/54253Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:28:22.408141Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv As tecnologias na Educação Básica: uma agenda de pesquisa de 2013 a 2017
Technologies in Basic Education: a research agenda from 2013 to 2017
title As tecnologias na Educação Básica: uma agenda de pesquisa de 2013 a 2017
spellingShingle As tecnologias na Educação Básica: uma agenda de pesquisa de 2013 a 2017
Sales, Antonia de Jesus
Tecnologias
Educação Básica
Agenda de pesquisa
title_short As tecnologias na Educação Básica: uma agenda de pesquisa de 2013 a 2017
title_full As tecnologias na Educação Básica: uma agenda de pesquisa de 2013 a 2017
title_fullStr As tecnologias na Educação Básica: uma agenda de pesquisa de 2013 a 2017
title_full_unstemmed As tecnologias na Educação Básica: uma agenda de pesquisa de 2013 a 2017
title_sort As tecnologias na Educação Básica: uma agenda de pesquisa de 2013 a 2017
author Sales, Antonia de Jesus
author_facet Sales, Antonia de Jesus
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sales, Antonia de Jesus
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias
Educação Básica
Agenda de pesquisa
topic Tecnologias
Educação Básica
Agenda de pesquisa
description The technologies as tools inserted in the educational context, have generated a series of discussions. Thus, there is a necessity to discuss the role the technology performs in the discussions related to pedagogical issues. This way, the present paper aims to make a research agenda, in order the order to investigate the main topics, the more meaningful areas in this field. In order to accomplish it, we collected data, in order to map the academic articles published in journals, trying to understand the themes more present in the research in the considered field. The results point some concerns related to the teacher’s training in the field of technology and as to the use of software in Education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-23T23:07:59Z
2020-09-23T23:07:59Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SALES, Antonia de Jesus. As tecnologias na Educação Básica: uma agenda de pesquisa de 2013 a 2017. Revista Eletrônica do GEPPELE – Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Práticas de Ensino e Formação de Professores de Espanhol, Fortaleza, ano 6, v. 1, n. 8, p. 43-58, jul. 2020.
2318-0099
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54253
identifier_str_mv SALES, Antonia de Jesus. As tecnologias na Educação Básica: uma agenda de pesquisa de 2013 a 2017. Revista Eletrônica do GEPPELE – Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Práticas de Ensino e Formação de Professores de Espanhol, Fortaleza, ano 6, v. 1, n. 8, p. 43-58, jul. 2020.
2318-0099
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54253
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Eletrônica do GEPPELE
publisher.none.fl_str_mv Revista Eletrônica do GEPPELE
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028818144722944