Atividades experimentais com resistores como instrumentação pedagógica no ensino de eletrodinâmica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Cleilson Coutinho da
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31808
Resumo: Proposes through field research in exploratory use of experimental activities with resistors, delimiting the study the resistors ohmicos coal and photosensitive, in Physics classes with the intention of adding and improving the teaching of eletrodinâmica in this discipline. The research was scaled into two classes of third year Middle School of a teaching institution of the private network, located in the city of Cascavel 62 km from the capital of the state of Ceará in Fortaleza metropolitan area. The research was done in two steps, where the first applied to a pre-test with 05 objective questions in relation to the intention of the research to the 3RD year of middle school morning shift in the form of simulated, Then we applied in the classroom to experimental activity with resistors and a post-test in the form of questionnaire to 3RD year round afternoon in order to identify the degree of acceptance and motivation of students to the proposed theme. The results obtained in this research showed that experimental activities with resistors ohmicos may instrumentalize pedagogically an education more significant in Physics.
id UFC-7_28eb2fc41ff51f07740f5d666c48db5d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/31808
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Atividades experimentais com resistores como instrumentação pedagógica no ensino de eletrodinâmicaFísica - ExperiênciasFísica - Estudo e ensinoResistores ôhmicos e fotossensíveisInstrumentalização pedagógicaEletrodinâmicaProposes through field research in exploratory use of experimental activities with resistors, delimiting the study the resistors ohmicos coal and photosensitive, in Physics classes with the intention of adding and improving the teaching of eletrodinâmica in this discipline. The research was scaled into two classes of third year Middle School of a teaching institution of the private network, located in the city of Cascavel 62 km from the capital of the state of Ceará in Fortaleza metropolitan area. The research was done in two steps, where the first applied to a pre-test with 05 objective questions in relation to the intention of the research to the 3RD year of middle school morning shift in the form of simulated, Then we applied in the classroom to experimental activity with resistors and a post-test in the form of questionnaire to 3RD year round afternoon in order to identify the degree of acceptance and motivation of students to the proposed theme. The results obtained in this research showed that experimental activities with resistors ohmicos may instrumentalize pedagogically an education more significant in Physics.Propõe através de uma pesquisa de campo em caráter exploratório a utilização de atividades experimentais com resistores, delimitando o estudo a resistores ôhmicos de carvão e fotossensíveis, em aulas de Física com a intenção de instrumentalizar e melhorar o ensino de eletrodinâmica nesta disciplina. A pesquisa foi dimensionada em duas turmas de terceiros anos do Ensino Médio de uma instituição de ensino da rede privada, localizada no município de Cascavel a 62 km da capital do estado do Ceará em área metropolitana de Fortaleza. A pesquisa aconteceu em duas etapas, onde na primeira aplicou-se um pré-teste com 05 questões objetivas em relação a intenção da pesquisa ao 3° ano do ensino médio turno manhã em forma de simulado, em seguida aplicamos em sala de aula a atividade experimental com resistores e um pós-teste em forma de questionário ao 3° ano turno tarde a fim de identificar o grau de aceitação e motivação dos alunos ao tema proposto. Os resultados obtidos nesta pesquisa mostraram que as atividades experimentais com resistores ôhmicos podem instrumentalizar pedagogicamente um ensino mais significativo em Física.Vasconcelos, Francisco Herbert LimaSilva, Cleilson Coutinho da2018-05-09T16:35:32Z2018-05-09T16:35:32Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, C. C. Atividades experimentais com resistores como instrumentação pedagógica no ensino de eletrodinâmica. 2012. 66 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Instituto Universidade Virtual, Universidade Federal do Ceará, Aracati, 2012.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31808porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-06-14T19:10:34Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/31808Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:27:15.544835Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Atividades experimentais com resistores como instrumentação pedagógica no ensino de eletrodinâmica
title Atividades experimentais com resistores como instrumentação pedagógica no ensino de eletrodinâmica
spellingShingle Atividades experimentais com resistores como instrumentação pedagógica no ensino de eletrodinâmica
Silva, Cleilson Coutinho da
Física - Experiências
Física - Estudo e ensino
Resistores ôhmicos e fotossensíveis
Instrumentalização pedagógica
Eletrodinâmica
title_short Atividades experimentais com resistores como instrumentação pedagógica no ensino de eletrodinâmica
title_full Atividades experimentais com resistores como instrumentação pedagógica no ensino de eletrodinâmica
title_fullStr Atividades experimentais com resistores como instrumentação pedagógica no ensino de eletrodinâmica
title_full_unstemmed Atividades experimentais com resistores como instrumentação pedagógica no ensino de eletrodinâmica
title_sort Atividades experimentais com resistores como instrumentação pedagógica no ensino de eletrodinâmica
author Silva, Cleilson Coutinho da
author_facet Silva, Cleilson Coutinho da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vasconcelos, Francisco Herbert Lima
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Cleilson Coutinho da
dc.subject.por.fl_str_mv Física - Experiências
Física - Estudo e ensino
Resistores ôhmicos e fotossensíveis
Instrumentalização pedagógica
Eletrodinâmica
topic Física - Experiências
Física - Estudo e ensino
Resistores ôhmicos e fotossensíveis
Instrumentalização pedagógica
Eletrodinâmica
description Proposes through field research in exploratory use of experimental activities with resistors, delimiting the study the resistors ohmicos coal and photosensitive, in Physics classes with the intention of adding and improving the teaching of eletrodinâmica in this discipline. The research was scaled into two classes of third year Middle School of a teaching institution of the private network, located in the city of Cascavel 62 km from the capital of the state of Ceará in Fortaleza metropolitan area. The research was done in two steps, where the first applied to a pre-test with 05 objective questions in relation to the intention of the research to the 3RD year of middle school morning shift in the form of simulated, Then we applied in the classroom to experimental activity with resistors and a post-test in the form of questionnaire to 3RD year round afternoon in order to identify the degree of acceptance and motivation of students to the proposed theme. The results obtained in this research showed that experimental activities with resistors ohmicos may instrumentalize pedagogically an education more significant in Physics.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2018-05-09T16:35:32Z
2018-05-09T16:35:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, C. C. Atividades experimentais com resistores como instrumentação pedagógica no ensino de eletrodinâmica. 2012. 66 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Instituto Universidade Virtual, Universidade Federal do Ceará, Aracati, 2012.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31808
identifier_str_mv SILVA, C. C. Atividades experimentais com resistores como instrumentação pedagógica no ensino de eletrodinâmica. 2012. 66 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Instituto Universidade Virtual, Universidade Federal do Ceará, Aracati, 2012.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31808
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028810420912128