SER professor: mediação de competências socioemocionais no Estágio Supervisionado em Letras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fuza, Ângela Francine
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Campos, Daniela Silva Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39859
Resumo: This study aims at understanding students’ socioemotional aspects influence towards facing pre-service teaching from a teacher education program at a public university, in order to see whether both the reflection and the sharing of such aspects contribute to building up some teacher identity. For this purpose, an extension project was designed, concerning two undergraduate disciplinary courses: Pre-service Teaching II, and Psychology, by devising and applying data-collection questionnaires. The study is within the scope of Applied Linguistics, for it articulates fields of knowledge. It also figures as a case study that seeks to describe the implementation and assessment of some interventions as an inter/transdisciplinary attitude about a theme whose research is still incipient in Brazil: teacher training in teaching education programs in terms of socioemotional competences. Results indicate socioemotional aspects influence in facing the pre-service teaching journey, which begins earlier than the practice itself. The contribution for teacher identity development could be seen not only in the acknowledgement of socioemotional competences in the description of the pre-service teachers’ own professional identities, but also in some student-teachers’ awakening of a desire for the profession during their pre-service experience. It thereby reinforces the importance of tackling the issue in initial teacher education programs.
id UFC-7_29b5c63ac397bfabc37c30c3f7386ba6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/39859
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling SER professor: mediação de competências socioemocionais no Estágio Supervisionado em LetrasBeing a teacher: socioemotional competences mediation in pre-service teaching in Languages and LiteratureCompetências socioemocionaisEstágio supervisionadoLetrasThis study aims at understanding students’ socioemotional aspects influence towards facing pre-service teaching from a teacher education program at a public university, in order to see whether both the reflection and the sharing of such aspects contribute to building up some teacher identity. For this purpose, an extension project was designed, concerning two undergraduate disciplinary courses: Pre-service Teaching II, and Psychology, by devising and applying data-collection questionnaires. The study is within the scope of Applied Linguistics, for it articulates fields of knowledge. It also figures as a case study that seeks to describe the implementation and assessment of some interventions as an inter/transdisciplinary attitude about a theme whose research is still incipient in Brazil: teacher training in teaching education programs in terms of socioemotional competences. Results indicate socioemotional aspects influence in facing the pre-service teaching journey, which begins earlier than the practice itself. The contribution for teacher identity development could be seen not only in the acknowledgement of socioemotional competences in the description of the pre-service teachers’ own professional identities, but also in some student-teachers’ awakening of a desire for the profession during their pre-service experience. It thereby reinforces the importance of tackling the issue in initial teacher education programs.Este estudo objetiva compreender a interferência dos aspectos socioemocionais dos alunos no enfrentamento das regências no Estágio Supervisionado II do curso de Letras de uma universidade pública, a fim de verificar se a reflexão e a partilha desses aspectos auxiliam na construção de uma identidade docente. Para isso, foi desenvolvido projeto de extensão, envolvendo duas disciplinas: Estágio Supervisionado II e Psicologia, elaborando-se e aplicando-se instrumentos de coleta de dados, como questionário. O estudo situa-se no campo da Linguística Aplicada, por articular campos do saber, configurando-se como um estudo de caso que busca descrever a implantação e a avaliação de algumas intervenções como uma iniciativa inter/ transdisciplinar sobre um tema cuja pesquisa ainda é incipiente no Brasil: a formação de professores nas licenciaturas em competências socioemocionais. Os resultados apontam a interferência dos aspectos socioemocionais no enfrentamento do percurso do Estágio II, que se inicia antes da realização das regências. A contribuição para a construção da identidade docente pôde ser verificada tanto no que diz respeito ao reconhecimento de competências socioemocionais na descrição de suas próprias identidades profissionais, quanto no despertar do desejo de alguns alunos pela profissão durante o Estágio. Reforça-se, assim, a importância de tratar a temática na formação inicial dos professores.Revista Entrepalavras2019-02-22T12:22:28Z2019-02-22T12:22:28Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFUZA, Ângela Francine; CAMPOS, Daniela Silva Costa. SER professor: mediação de competências socioemocionais no Estágio Supervisionado em Letras. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 181-203, out./dez. 2018.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39859Fuza, Ângela FrancineCampos, Daniela Silva Costainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:50:32Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39859Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:48:31.004776Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv SER professor: mediação de competências socioemocionais no Estágio Supervisionado em Letras
Being a teacher: socioemotional competences mediation in pre-service teaching in Languages and Literature
title SER professor: mediação de competências socioemocionais no Estágio Supervisionado em Letras
spellingShingle SER professor: mediação de competências socioemocionais no Estágio Supervisionado em Letras
Fuza, Ângela Francine
Competências socioemocionais
Estágio supervisionado
Letras
title_short SER professor: mediação de competências socioemocionais no Estágio Supervisionado em Letras
title_full SER professor: mediação de competências socioemocionais no Estágio Supervisionado em Letras
title_fullStr SER professor: mediação de competências socioemocionais no Estágio Supervisionado em Letras
title_full_unstemmed SER professor: mediação de competências socioemocionais no Estágio Supervisionado em Letras
title_sort SER professor: mediação de competências socioemocionais no Estágio Supervisionado em Letras
author Fuza, Ângela Francine
author_facet Fuza, Ângela Francine
Campos, Daniela Silva Costa
author_role author
author2 Campos, Daniela Silva Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fuza, Ângela Francine
Campos, Daniela Silva Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Competências socioemocionais
Estágio supervisionado
Letras
topic Competências socioemocionais
Estágio supervisionado
Letras
description This study aims at understanding students’ socioemotional aspects influence towards facing pre-service teaching from a teacher education program at a public university, in order to see whether both the reflection and the sharing of such aspects contribute to building up some teacher identity. For this purpose, an extension project was designed, concerning two undergraduate disciplinary courses: Pre-service Teaching II, and Psychology, by devising and applying data-collection questionnaires. The study is within the scope of Applied Linguistics, for it articulates fields of knowledge. It also figures as a case study that seeks to describe the implementation and assessment of some interventions as an inter/transdisciplinary attitude about a theme whose research is still incipient in Brazil: teacher training in teaching education programs in terms of socioemotional competences. Results indicate socioemotional aspects influence in facing the pre-service teaching journey, which begins earlier than the practice itself. The contribution for teacher identity development could be seen not only in the acknowledgement of socioemotional competences in the description of the pre-service teachers’ own professional identities, but also in some student-teachers’ awakening of a desire for the profession during their pre-service experience. It thereby reinforces the importance of tackling the issue in initial teacher education programs.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-02-22T12:22:28Z
2019-02-22T12:22:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FUZA, Ângela Francine; CAMPOS, Daniela Silva Costa. SER professor: mediação de competências socioemocionais no Estágio Supervisionado em Letras. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 181-203, out./dez. 2018.
2237-6321
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39859
identifier_str_mv FUZA, Ângela Francine; CAMPOS, Daniela Silva Costa. SER professor: mediação de competências socioemocionais no Estágio Supervisionado em Letras. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 181-203, out./dez. 2018.
2237-6321
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39859
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028954174390273