Dicionário monolíngue de língua estrangeira: visitas guiadas como instrumentalização para uma autonomia no aprendizado da língua

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hwang, Álvaro David
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61114
Resumo: The present work is inspired by the concern of many lexicography scholars in promoting the role of dictionaries in language teaching / learning. Based on theoretical support from authors such as Binon and Verlinde (1999), Lehmann (2014) and Galisson (1983, 1987), whose works address the role of the dictionary as a learning tool, we propose here a guided visit to a monolingual French-language dictionary, such as those that are commonly proposed for a pedagogical approach in museums, cathedrals, and monuments, in order to promote, with potential users of lexicographic works of this nature, a familiarization with lexicographic communication and, therefore, interest in a more attentive reading of the information, having as main objective the understanding that the look-up can become a space of discoveries that goes beyond what may have motivated it. This journey has a purely demonstrative value, so that, given its multiple possible configurations and the learner’s interest in specific and varied aspects of the description, it can be enriched and redirected in other ways by those who understand that leaving the user to his fate, armed only with the domain of alphabetical order, is not enough to ensure a good use of dictionaries. In this sense, the guided visits would also have an important role as a seduction exercise, in order to strengthen the user’s relationship with the dictionary.
id UFC-7_2b095e0aee49fd166a21a77b1a5b2473
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/61114
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Dicionário monolíngue de língua estrangeira: visitas guiadas como instrumentalização para uma autonomia no aprendizado da línguaMonolingual foreign language dictionary: guided visits as instrumentalization for autonomy in language learningLexicografiaDicionário monolíngueVisitas guiadaThe present work is inspired by the concern of many lexicography scholars in promoting the role of dictionaries in language teaching / learning. Based on theoretical support from authors such as Binon and Verlinde (1999), Lehmann (2014) and Galisson (1983, 1987), whose works address the role of the dictionary as a learning tool, we propose here a guided visit to a monolingual French-language dictionary, such as those that are commonly proposed for a pedagogical approach in museums, cathedrals, and monuments, in order to promote, with potential users of lexicographic works of this nature, a familiarization with lexicographic communication and, therefore, interest in a more attentive reading of the information, having as main objective the understanding that the look-up can become a space of discoveries that goes beyond what may have motivated it. This journey has a purely demonstrative value, so that, given its multiple possible configurations and the learner’s interest in specific and varied aspects of the description, it can be enriched and redirected in other ways by those who understand that leaving the user to his fate, armed only with the domain of alphabetical order, is not enough to ensure a good use of dictionaries. In this sense, the guided visits would also have an important role as a seduction exercise, in order to strengthen the user’s relationship with the dictionary.O presente trabalho inspira-se na preocupação de muitos estudiosos de lexicografia em promover o papel dos dicionários no ensino/aprendizagem de línguas. Com base num suporte teórico de autores como Binon e Verlinde (1999), Lehmann (2014) e Galisson (1983, 1987), cujos trabalhos abordam o papel do dicionário como ferramenta de aprendizagem, propomos aqui uma visita guiada a um dicionário monolíngue de língua francesa, a exemplo daquelas que comumente são propostas para uma abordagem pedagógica em museus, catedrais e monumentos, a fim de promover, junto aos potenciais usuários de obras lexicográficas dessa natureza, uma familiarização com o enunciado lexicográfico e, por conseguinte, um interesse por uma leitura mais observadora das informações, tendo como objetivo principal a compreensão de que a consulta pode se transformar num espaço de descobertas que vai além daquilo que, eventualmente, suscitou a consulta. Esse percurso tem um valor puramente demonstrativo, de modo que, diante de suas múltiplas configurações possíveis e o interesse por aspectos específicos e variados da descrição, ele pode ser enriquecido e direcionado de outras formas por aqueles que compreendem que relegar o usuário à própria sorte, armado apenas do domínio da ordem alfabética, não basta para um bom aproveitamento do uso dos dicionários. As visitas guiadas teriam, nesse sentido, um papel importante também como exercício de sedução, com o intuito de estreitar as relações do usuário com o dicionário.Revista Entrepalavras2021-10-13T13:10:34Z2021-10-13T13:10:34Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfHWANG, Álvaro David. Dicionário monolíngue de língua estrangeira: visitas guiadas como instrumentalização para uma autonomia no aprendizado da língua. Revista Entrepalavras, Fortaleza, v. 11, n. esp., p. 196-212, ago. 2021.2237-6321 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61114Hwang, Álvaro Davidinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T18:01:25Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/61114Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:52:31.689540Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Dicionário monolíngue de língua estrangeira: visitas guiadas como instrumentalização para uma autonomia no aprendizado da língua
Monolingual foreign language dictionary: guided visits as instrumentalization for autonomy in language learning
title Dicionário monolíngue de língua estrangeira: visitas guiadas como instrumentalização para uma autonomia no aprendizado da língua
spellingShingle Dicionário monolíngue de língua estrangeira: visitas guiadas como instrumentalização para uma autonomia no aprendizado da língua
Hwang, Álvaro David
Lexicografia
Dicionário monolíngue
Visitas guiada
title_short Dicionário monolíngue de língua estrangeira: visitas guiadas como instrumentalização para uma autonomia no aprendizado da língua
title_full Dicionário monolíngue de língua estrangeira: visitas guiadas como instrumentalização para uma autonomia no aprendizado da língua
title_fullStr Dicionário monolíngue de língua estrangeira: visitas guiadas como instrumentalização para uma autonomia no aprendizado da língua
title_full_unstemmed Dicionário monolíngue de língua estrangeira: visitas guiadas como instrumentalização para uma autonomia no aprendizado da língua
title_sort Dicionário monolíngue de língua estrangeira: visitas guiadas como instrumentalização para uma autonomia no aprendizado da língua
author Hwang, Álvaro David
author_facet Hwang, Álvaro David
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hwang, Álvaro David
dc.subject.por.fl_str_mv Lexicografia
Dicionário monolíngue
Visitas guiada
topic Lexicografia
Dicionário monolíngue
Visitas guiada
description The present work is inspired by the concern of many lexicography scholars in promoting the role of dictionaries in language teaching / learning. Based on theoretical support from authors such as Binon and Verlinde (1999), Lehmann (2014) and Galisson (1983, 1987), whose works address the role of the dictionary as a learning tool, we propose here a guided visit to a monolingual French-language dictionary, such as those that are commonly proposed for a pedagogical approach in museums, cathedrals, and monuments, in order to promote, with potential users of lexicographic works of this nature, a familiarization with lexicographic communication and, therefore, interest in a more attentive reading of the information, having as main objective the understanding that the look-up can become a space of discoveries that goes beyond what may have motivated it. This journey has a purely demonstrative value, so that, given its multiple possible configurations and the learner’s interest in specific and varied aspects of the description, it can be enriched and redirected in other ways by those who understand that leaving the user to his fate, armed only with the domain of alphabetical order, is not enough to ensure a good use of dictionaries. In this sense, the guided visits would also have an important role as a seduction exercise, in order to strengthen the user’s relationship with the dictionary.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-13T13:10:34Z
2021-10-13T13:10:34Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv HWANG, Álvaro David. Dicionário monolíngue de língua estrangeira: visitas guiadas como instrumentalização para uma autonomia no aprendizado da língua. Revista Entrepalavras, Fortaleza, v. 11, n. esp., p. 196-212, ago. 2021.
2237-6321 (online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61114
identifier_str_mv HWANG, Álvaro David. Dicionário monolíngue de língua estrangeira: visitas guiadas como instrumentalização para uma autonomia no aprendizado da língua. Revista Entrepalavras, Fortaleza, v. 11, n. esp., p. 196-212, ago. 2021.
2237-6321 (online)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61114
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028980030177280