Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Isoldi, Deyla Moura Ramos
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Cabral, Ana Michele de Farias, Simpson, Clélia Albino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11355
Resumo: This study aimed at analyzing the knowledge of the elderly on the prevention of AIDS before and after the practice of education in health. This is a quasi-experimental study with a quantitative approach, performed in the Social Assistance Reference Centers, with 60 seniors. It was developed in Parnamirim, RN, Brazil, from February to June 2014. Data were collected through a questionnaire with closed questions about AIDS. In principle, most patients (61.6%) said they did not know what AIDS was, but this soon became reality after conducting a dialog lecture as a health education tool. There was a statistically significant difference. We conclude that education about AIDS is important to adopt a collective vision on the various socio-cultural contexts in which the elderly are inserted.
id UFC-7_2bf4fa5330027048f92ecf5f1d428dae
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/11355
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidadeEducational activities with the elderly in vulnerable situationsIdosoSíndrome de Imunodeficiência AdquiridaEducação em SaúdePromoção da SaúdeEnfermagemThis study aimed at analyzing the knowledge of the elderly on the prevention of AIDS before and after the practice of education in health. This is a quasi-experimental study with a quantitative approach, performed in the Social Assistance Reference Centers, with 60 seniors. It was developed in Parnamirim, RN, Brazil, from February to June 2014. Data were collected through a questionnaire with closed questions about AIDS. In principle, most patients (61.6%) said they did not know what AIDS was, but this soon became reality after conducting a dialog lecture as a health education tool. There was a statistically significant difference. We conclude that education about AIDS is important to adopt a collective vision on the various socio-cultural contexts in which the elderly are inserted.Objetivou-se analisar o conhecimento de idosos sobre a prevenção da aids antes a após a prática da educação em saúde. Trata- se de um estudo quase experimental, com abordagem quantitativa, realizado nos Centros de Referência de Assistência Social, com 60 idosos. Desenvolveu-se em Parnamirim, RN, Brasil, de fevereiro a junho de 2014. Para coleta de dados aplicou-se um questionário contendo questões fechadas sobre aids. Em princípio, a maioria dos idosos (61,6%) afirmaram não saber o que é a aids mas, esta realidade logo se transformou após a realização de uma aula expositiva dialogada como instrumento de educação em saúde. Houve diferença estatisticamente significativa. Conclui-se que as ações educativas sobre a aids são importantes para adoção de uma visão coletiva sobre os variados contextos socioculturais em que os idosos estão inseridos.El objetivo fue analizar el conocimiento de ancianos acerca de la prevención del SIDA antes y después de la práctica de educación para salud. Estudio cuasi-experimental, con enfoque cuantitativo, realizado en los Centros de Referencia de Asistencia Social, con 60 ancianos. Fue desarrollado en Parnamirim, RN, Brasil, de febrero a junio de 2014. Los datos fueron recolectados a través de aplicación de cuestionario con preguntas cerradas sobre SIDA. En principio, la mayoría de los ancianos (61,6%) declararon que no sabían lo que era el SIDA, pero la realidad se convirtió después de la realización de una conferencia basada en el diálogo como herramienta de educación para salud. Hubo diferencia estadísticamente significativa. En conclusión, acciones educativas sobre SIDA son importantes para adoptar visión colectiva acerca de los diversos contextos socio-culturales en que los ancianos están inseridos.Rev Rene2015-04-15T13:49:00Z2015-04-15T13:49:00Z2014-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfISOLDI, D. M. R. ; CABRAL, A. M. F. ; SIMPSON, C. A. Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade. Rev Rene, Fortaleza, v. 15, n. 6, p. 1024-9, nov./dez. 2014.2175-6783 onlinehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11355Isoldi, Deyla Moura RamosCabral, Ana Michele de FariasSimpson, Clélia Albinoporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-12T16:55:24Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/11355Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:22:10.002030Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade
Educational activities with the elderly in vulnerable situations
title Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade
spellingShingle Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade
Isoldi, Deyla Moura Ramos
Idoso
Síndrome de Imunodeficiência Adquirida
Educação em Saúde
Promoção da Saúde
Enfermagem
title_short Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade
title_full Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade
title_fullStr Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade
title_full_unstemmed Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade
title_sort Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade
author Isoldi, Deyla Moura Ramos
author_facet Isoldi, Deyla Moura Ramos
Cabral, Ana Michele de Farias
Simpson, Clélia Albino
author_role author
author2 Cabral, Ana Michele de Farias
Simpson, Clélia Albino
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Isoldi, Deyla Moura Ramos
Cabral, Ana Michele de Farias
Simpson, Clélia Albino
dc.subject.por.fl_str_mv Idoso
Síndrome de Imunodeficiência Adquirida
Educação em Saúde
Promoção da Saúde
Enfermagem
topic Idoso
Síndrome de Imunodeficiência Adquirida
Educação em Saúde
Promoção da Saúde
Enfermagem
description This study aimed at analyzing the knowledge of the elderly on the prevention of AIDS before and after the practice of education in health. This is a quasi-experimental study with a quantitative approach, performed in the Social Assistance Reference Centers, with 60 seniors. It was developed in Parnamirim, RN, Brazil, from February to June 2014. Data were collected through a questionnaire with closed questions about AIDS. In principle, most patients (61.6%) said they did not know what AIDS was, but this soon became reality after conducting a dialog lecture as a health education tool. There was a statistically significant difference. We conclude that education about AIDS is important to adopt a collective vision on the various socio-cultural contexts in which the elderly are inserted.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11
2015-04-15T13:49:00Z
2015-04-15T13:49:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ISOLDI, D. M. R. ; CABRAL, A. M. F. ; SIMPSON, C. A. Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade. Rev Rene, Fortaleza, v. 15, n. 6, p. 1024-9, nov./dez. 2014.
2175-6783 online
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11355
identifier_str_mv ISOLDI, D. M. R. ; CABRAL, A. M. F. ; SIMPSON, C. A. Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade. Rev Rene, Fortaleza, v. 15, n. 6, p. 1024-9, nov./dez. 2014.
2175-6783 online
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11355
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028774970654720