Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11355 |
Resumo: | This study aimed at analyzing the knowledge of the elderly on the prevention of AIDS before and after the practice of education in health. This is a quasi-experimental study with a quantitative approach, performed in the Social Assistance Reference Centers, with 60 seniors. It was developed in Parnamirim, RN, Brazil, from February to June 2014. Data were collected through a questionnaire with closed questions about AIDS. In principle, most patients (61.6%) said they did not know what AIDS was, but this soon became reality after conducting a dialog lecture as a health education tool. There was a statistically significant difference. We conclude that education about AIDS is important to adopt a collective vision on the various socio-cultural contexts in which the elderly are inserted. |
id |
UFC-7_2bf4fa5330027048f92ecf5f1d428dae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/11355 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidadeEducational activities with the elderly in vulnerable situationsIdosoSíndrome de Imunodeficiência AdquiridaEducação em SaúdePromoção da SaúdeEnfermagemThis study aimed at analyzing the knowledge of the elderly on the prevention of AIDS before and after the practice of education in health. This is a quasi-experimental study with a quantitative approach, performed in the Social Assistance Reference Centers, with 60 seniors. It was developed in Parnamirim, RN, Brazil, from February to June 2014. Data were collected through a questionnaire with closed questions about AIDS. In principle, most patients (61.6%) said they did not know what AIDS was, but this soon became reality after conducting a dialog lecture as a health education tool. There was a statistically significant difference. We conclude that education about AIDS is important to adopt a collective vision on the various socio-cultural contexts in which the elderly are inserted.Objetivou-se analisar o conhecimento de idosos sobre a prevenção da aids antes a após a prática da educação em saúde. Trata- se de um estudo quase experimental, com abordagem quantitativa, realizado nos Centros de Referência de Assistência Social, com 60 idosos. Desenvolveu-se em Parnamirim, RN, Brasil, de fevereiro a junho de 2014. Para coleta de dados aplicou-se um questionário contendo questões fechadas sobre aids. Em princípio, a maioria dos idosos (61,6%) afirmaram não saber o que é a aids mas, esta realidade logo se transformou após a realização de uma aula expositiva dialogada como instrumento de educação em saúde. Houve diferença estatisticamente significativa. Conclui-se que as ações educativas sobre a aids são importantes para adoção de uma visão coletiva sobre os variados contextos socioculturais em que os idosos estão inseridos.El objetivo fue analizar el conocimiento de ancianos acerca de la prevención del SIDA antes y después de la práctica de educación para salud. Estudio cuasi-experimental, con enfoque cuantitativo, realizado en los Centros de Referencia de Asistencia Social, con 60 ancianos. Fue desarrollado en Parnamirim, RN, Brasil, de febrero a junio de 2014. Los datos fueron recolectados a través de aplicación de cuestionario con preguntas cerradas sobre SIDA. En principio, la mayoría de los ancianos (61,6%) declararon que no sabían lo que era el SIDA, pero la realidad se convirtió después de la realización de una conferencia basada en el diálogo como herramienta de educación para salud. Hubo diferencia estadísticamente significativa. En conclusión, acciones educativas sobre SIDA son importantes para adoptar visión colectiva acerca de los diversos contextos socio-culturales en que los ancianos están inseridos.Rev Rene2015-04-15T13:49:00Z2015-04-15T13:49:00Z2014-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfISOLDI, D. M. R. ; CABRAL, A. M. F. ; SIMPSON, C. A. Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade. Rev Rene, Fortaleza, v. 15, n. 6, p. 1024-9, nov./dez. 2014.2175-6783 onlinehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11355Isoldi, Deyla Moura RamosCabral, Ana Michele de FariasSimpson, Clélia Albinoporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-12T16:55:24Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/11355Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:22:10.002030Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade Educational activities with the elderly in vulnerable situations |
title |
Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade |
spellingShingle |
Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade Isoldi, Deyla Moura Ramos Idoso Síndrome de Imunodeficiência Adquirida Educação em Saúde Promoção da Saúde Enfermagem |
title_short |
Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade |
title_full |
Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade |
title_fullStr |
Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade |
title_full_unstemmed |
Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade |
title_sort |
Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade |
author |
Isoldi, Deyla Moura Ramos |
author_facet |
Isoldi, Deyla Moura Ramos Cabral, Ana Michele de Farias Simpson, Clélia Albino |
author_role |
author |
author2 |
Cabral, Ana Michele de Farias Simpson, Clélia Albino |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Isoldi, Deyla Moura Ramos Cabral, Ana Michele de Farias Simpson, Clélia Albino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Idoso Síndrome de Imunodeficiência Adquirida Educação em Saúde Promoção da Saúde Enfermagem |
topic |
Idoso Síndrome de Imunodeficiência Adquirida Educação em Saúde Promoção da Saúde Enfermagem |
description |
This study aimed at analyzing the knowledge of the elderly on the prevention of AIDS before and after the practice of education in health. This is a quasi-experimental study with a quantitative approach, performed in the Social Assistance Reference Centers, with 60 seniors. It was developed in Parnamirim, RN, Brazil, from February to June 2014. Data were collected through a questionnaire with closed questions about AIDS. In principle, most patients (61.6%) said they did not know what AIDS was, but this soon became reality after conducting a dialog lecture as a health education tool. There was a statistically significant difference. We conclude that education about AIDS is important to adopt a collective vision on the various socio-cultural contexts in which the elderly are inserted. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-11 2015-04-15T13:49:00Z 2015-04-15T13:49:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ISOLDI, D. M. R. ; CABRAL, A. M. F. ; SIMPSON, C. A. Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade. Rev Rene, Fortaleza, v. 15, n. 6, p. 1024-9, nov./dez. 2014. 2175-6783 online http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11355 |
identifier_str_mv |
ISOLDI, D. M. R. ; CABRAL, A. M. F. ; SIMPSON, C. A. Ação educativa com idosos em situação de vulnerabilidade. Rev Rene, Fortaleza, v. 15, n. 6, p. 1024-9, nov./dez. 2014. 2175-6783 online |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11355 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028774970654720 |