Impactos das teses e dissertações do programa de pós -graduação em ciência da informação da UFMG: dos dados de leitura no Mendeley às citações no Google Schola
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49603 |
Resumo: | It analyzes the academic and social impacts of theses and dissertations of the Graduate Program in Information Science of the Federal University of Minas Gerais, defended between 2002 and 2018 and available in the UFMG Digital Library of Theses and Dissertations. The research characterizes as descriptive, exploratory and of quantitative and qualitative nature, used bibliometric and altmetric methods. The sample consisted of 296 dissertations and 150 theses. It used Google Scholarto measure the academic impact measured in citations, and the benchmark manager Mendeleyfor the social impact of markup and reader count indicators. He recorded that 296 dissertations received 899 citations and 150 theses received 1,013 citations in the Google Scholar. We identified 60 dissertations and 40 theses marked in Mendeley. The dissertations accumulated a total of 295 readers and the theses 410 readers in Mendeley. The use of Google Scholarand Mendeleyallowed us to point out the access and visibility of theses and dissertations that had a significant academic and social impact. It concludes that although open access has made theses and dissertations more accessible, there is still a small citation rate for both theses and dissertations |
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Impactos das teses e dissertações do programa de pós -graduação em ciência da informação da UFMG: dos dados de leitura no Mendeley às citações no Google ScholaImpacts of the theses and dissertations of information science graduate program of the ufmg: from reading data on mendeley to citations on Google scholarLiteraturaProdução científicaTeses e dissertaçõesIt analyzes the academic and social impacts of theses and dissertations of the Graduate Program in Information Science of the Federal University of Minas Gerais, defended between 2002 and 2018 and available in the UFMG Digital Library of Theses and Dissertations. The research characterizes as descriptive, exploratory and of quantitative and qualitative nature, used bibliometric and altmetric methods. The sample consisted of 296 dissertations and 150 theses. It used Google Scholarto measure the academic impact measured in citations, and the benchmark manager Mendeleyfor the social impact of markup and reader count indicators. He recorded that 296 dissertations received 899 citations and 150 theses received 1,013 citations in the Google Scholar. We identified 60 dissertations and 40 theses marked in Mendeley. The dissertations accumulated a total of 295 readers and the theses 410 readers in Mendeley. The use of Google Scholarand Mendeleyallowed us to point out the access and visibility of theses and dissertations that had a significant academic and social impact. It concludes that although open access has made theses and dissertations more accessible, there is still a small citation rate for both theses and dissertationsAnalisa os impactos acadêmico e social das teses e dissertações do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais, defendidas entre 2002 e 2018 e disponibilizadas na Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMG. A pesquisa caracteriza como descritiva, exploratória e de natureza quantitativa e qualitativa, utilizou métodos bibliométricos e altmétricos. A amostra foi composta por 296 dissertações e 150 teses. Utilizou o Google Scholar, para mensurar o impacto acadêmico medido em citações e o gerenciador de referências Mendeley, para o impacto social compreendido nos indicadores de marcação e de contagem de leitores. Registrou que as 296 dissertações receberam 899 citações e as 150 teses receberam 1.013 citações no Google Scholar. Foram identificadas 60 dissertações e 40 teses marcadas no Mendeley. As dissertações acumularam um total de 295 leitores e as teses 410 leitores no Mendeley. O uso do Google Scholaredo Mendeley permitiu apontar o acesso e a visibilidade das teses e dissertações e que tiveram um impacto acadêmico e social expressivo. Conclui, que embora o processo aberto tenha tornado as teses e dissertações mais acessíveis,ainda nota-se um pequeno índice de citação,tanto para as teses,quanto para as dissertaçõesRevista Informação em Pauta2020-01-23T17:45:03Z2020-01-23T17:45:03Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCOSTA, Belkiz Inez Rezende; OLIVEIRA, Marlene; ARAÚJO, Ronaldo. Impactos das teses e dissertações do programa de pós -graduação em ciência da informação da UFMG: dos dados de leitura no Mendeley às citações no Google Schola. Revista Informação em Pauta, Fortaleza, v. 4, n. 2, p. 11-31, jul./dez. 2019.2525-3468http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49603Costa, Belkiz Inez RezendeOliveira, MarleneAraújo, Ronaldoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-30T18:02:49Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/49603Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:17:22.441810Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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