O uso do Facebook na aprendizagem em saúde: percepções de adolescentes escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aragão, Joyce Mazza Nunes
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Gubert, Fabiane do Amaral, Torres, Raimundo Augusto Martins, Silva, Andréa Soares Rocha da, Vieira, Neiva Francenely Cunha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/30113
Resumo: Objective: understand the perceptions of adolescent students regarding the use of Facebook social media in sexual and reproductive health learning in the Family Health Strategy. Method: a qualitative, descriptive study developed with 96 adolescents from a public school and a private school in Fortaleza-CE who concluded an educational intervention using Facebook. The information was collected in the online environment itself, as well as in a questionnaire applied in person. For the collection and analysis of this information, netnography was used. Results: Facebook contributed to the sexual and reproductive health education in an interactive, playful and practical way, reducing the embarrassment of some adolescents to converse on the subject, and brought adolescents closer to the health service, by strengthening their bond with Health professionals. Final considerations: health professionals should recognize that such virtual spaces on the Internet offer potential for the production of health care, especially among adolescents.
id UFC-7_36753a036e0e60a72c98080341da509f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/30113
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O uso do Facebook na aprendizagem em saúde: percepções de adolescentes escolaresEl uso de Facebook en el aprendizaje en salud: percepciones de adolescentes en edad escolarThe use of Facebook in health education: perceptions of adolescent studentsEstratégia Saúde da FamíliaEducação em SaúdeSaúde do AdolescenteSaúde SexualObjective: understand the perceptions of adolescent students regarding the use of Facebook social media in sexual and reproductive health learning in the Family Health Strategy. Method: a qualitative, descriptive study developed with 96 adolescents from a public school and a private school in Fortaleza-CE who concluded an educational intervention using Facebook. The information was collected in the online environment itself, as well as in a questionnaire applied in person. For the collection and analysis of this information, netnography was used. Results: Facebook contributed to the sexual and reproductive health education in an interactive, playful and practical way, reducing the embarrassment of some adolescents to converse on the subject, and brought adolescents closer to the health service, by strengthening their bond with Health professionals. Final considerations: health professionals should recognize that such virtual spaces on the Internet offer potential for the production of health care, especially among adolescents.Objetivo: compreender as percepções de adolescentes escolares acerca do uso da mídia social Facebook na aprendizagem em saúde sexual e reprodutiva, na Estratégia Saúde da Família. Método: estudo qualitativo, descritivo, desenvolvido com 96 adolescentes de uma escola pública e outra particular de Fortaleza-CE que concluíram uma intervenção educativa mediada pelo Facebook. As informações foram coletadas no próprio ambiente on-line, bem como em um questionário aplicado presencialmente. Para coleta e análise dessas informações, utilizou-se a netnografi a. Resultados: o Facebook contribuiu para o aprendizado em saúde sexual e reprodutiva, de maneira interativa, lúdica e prática, amenizando a vergonha de alguns adolescentes para dialogar sobre a temática, e aproximou os adolescentes do serviço de saúde, mediante o fortalecimento do vínculo com os profi ssionais de saúde. Considerações fi nais: os profi ssionais de saúde devem reconhecer que esses espaços virtuais na Internet podem ser territórios de produção do cuidado em saúde, especialmente com adolescentes.Objetivo: comprender las percepciones de adolescentes en edad escolar acerca del uso del medio de comunicación social Facebook en el aprendizaje en salud sexual y reproductiva, en la Estrategia Salud de la Familia. Método: estudio cualitativo, descriptivo, desarrollado con 96 adolescentes de una escuela pública y otra particular de Fortaleza-CE que concluyeron una intervención educativa mediada por Facebook. Las informaciones fueron colectadas en el propio ambiente on-line, bien como en un cuestionario aplicado presencialmente. Para colecta y análisis de esas informaciones, se utilizó la netnografi a. Resultados: Facebook contribuyó para el aprendizaje en salud sexual y reproductiva, de manera interactiva, lúdica y práctica, aliviando la vergüenza de algunos adolescentes para dialogar sobre la temática, y aproximó los adolescentes del servicio de salud, mediante el fortalecimiento del vínculo con los profesionales de salud. Consideraciones fi nales: los profesionales de salud deben reconocer que esos espacios virtuales en Internet pueden ser territorios de producción del cuidado en salud, especialmente con adolescentes.Revista Brasileira de Enfermagem2018-03-07T13:51:09Z2018-03-07T13:51:09Z2018-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfARAGÃO, J. M. N. et al. O uso do Facebook na aprendizagem em saúde: percepções de adolescentes escolares. Rev. Bras. Enferm., Brasília, v. 71, n. 2, p. 286-92, mar./apr. 2018.0034-7167 (Print)1984-0446 (On line)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/30113Aragão, Joyce Mazza NunesGubert, Fabiane do AmaralTorres, Raimundo Augusto MartinsSilva, Andréa Soares Rocha daVieira, Neiva Francenely Cunhaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-12-19T13:06:15Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/30113Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:31:06.090213Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O uso do Facebook na aprendizagem em saúde: percepções de adolescentes escolares
El uso de Facebook en el aprendizaje en salud: percepciones de adolescentes en edad escolar
The use of Facebook in health education: perceptions of adolescent students
title O uso do Facebook na aprendizagem em saúde: percepções de adolescentes escolares
spellingShingle O uso do Facebook na aprendizagem em saúde: percepções de adolescentes escolares
Aragão, Joyce Mazza Nunes
Estratégia Saúde da Família
Educação em Saúde
Saúde do Adolescente
Saúde Sexual
title_short O uso do Facebook na aprendizagem em saúde: percepções de adolescentes escolares
title_full O uso do Facebook na aprendizagem em saúde: percepções de adolescentes escolares
title_fullStr O uso do Facebook na aprendizagem em saúde: percepções de adolescentes escolares
title_full_unstemmed O uso do Facebook na aprendizagem em saúde: percepções de adolescentes escolares
title_sort O uso do Facebook na aprendizagem em saúde: percepções de adolescentes escolares
author Aragão, Joyce Mazza Nunes
author_facet Aragão, Joyce Mazza Nunes
Gubert, Fabiane do Amaral
Torres, Raimundo Augusto Martins
Silva, Andréa Soares Rocha da
Vieira, Neiva Francenely Cunha
author_role author
author2 Gubert, Fabiane do Amaral
Torres, Raimundo Augusto Martins
Silva, Andréa Soares Rocha da
Vieira, Neiva Francenely Cunha
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aragão, Joyce Mazza Nunes
Gubert, Fabiane do Amaral
Torres, Raimundo Augusto Martins
Silva, Andréa Soares Rocha da
Vieira, Neiva Francenely Cunha
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégia Saúde da Família
Educação em Saúde
Saúde do Adolescente
Saúde Sexual
topic Estratégia Saúde da Família
Educação em Saúde
Saúde do Adolescente
Saúde Sexual
description Objective: understand the perceptions of adolescent students regarding the use of Facebook social media in sexual and reproductive health learning in the Family Health Strategy. Method: a qualitative, descriptive study developed with 96 adolescents from a public school and a private school in Fortaleza-CE who concluded an educational intervention using Facebook. The information was collected in the online environment itself, as well as in a questionnaire applied in person. For the collection and analysis of this information, netnography was used. Results: Facebook contributed to the sexual and reproductive health education in an interactive, playful and practical way, reducing the embarrassment of some adolescents to converse on the subject, and brought adolescents closer to the health service, by strengthening their bond with Health professionals. Final considerations: health professionals should recognize that such virtual spaces on the Internet offer potential for the production of health care, especially among adolescents.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-07T13:51:09Z
2018-03-07T13:51:09Z
2018-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ARAGÃO, J. M. N. et al. O uso do Facebook na aprendizagem em saúde: percepções de adolescentes escolares. Rev. Bras. Enferm., Brasília, v. 71, n. 2, p. 286-92, mar./apr. 2018.
0034-7167 (Print)
1984-0446 (On line)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/30113
identifier_str_mv ARAGÃO, J. M. N. et al. O uso do Facebook na aprendizagem em saúde: percepções de adolescentes escolares. Rev. Bras. Enferm., Brasília, v. 71, n. 2, p. 286-92, mar./apr. 2018.
0034-7167 (Print)
1984-0446 (On line)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/30113
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028837585321984