Dança popular e ensino de arte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Edite Colares Oliveira
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47245
Resumo: This article discusses the integration of traditional holidays in art education, highlighting theoreticalmethodological aspects of the postdoctoral trying articulate the cultural practices popular interfaces found in Fortaleza-BR and Porto-PT, in order that, by identifying similar traits, contributes to support the understanding of their cultural matrices, mutual influences and the discovery of a dialectical and historical contact, phenomenon that is full of contradictions and subject to transformations of the time in which it is inserted. As a form of empirical analysis visualized the joaninas holiday inside the perspective to understand them in the context of manifestations ofpopular culture more relevant in the cities of Porto and Fortaleza articulating it to the context of the art education in elementary school. As a result of the profile found in the said traditional popular holidays makes a reflection about the concept of cutural identity supporting by altores as: HALL, WOODWARD, BOAS, SILVA, ORTIS, and others. We believe that the process of the reformulation of the Pedagogy and Undergraduate Courses in general, due to the new teachers training guidelines, offers a great opportunity of training in its totality, as we can see, that allows a more consistent cultural politics to the teachers training.
id UFC-7_3a467e3a1b44ab41b56b0c145d1d8d35
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/47245
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Dança popular e ensino de arteFolk dance and art educationDançaArteEducaçãoThis article discusses the integration of traditional holidays in art education, highlighting theoreticalmethodological aspects of the postdoctoral trying articulate the cultural practices popular interfaces found in Fortaleza-BR and Porto-PT, in order that, by identifying similar traits, contributes to support the understanding of their cultural matrices, mutual influences and the discovery of a dialectical and historical contact, phenomenon that is full of contradictions and subject to transformations of the time in which it is inserted. As a form of empirical analysis visualized the joaninas holiday inside the perspective to understand them in the context of manifestations ofpopular culture more relevant in the cities of Porto and Fortaleza articulating it to the context of the art education in elementary school. As a result of the profile found in the said traditional popular holidays makes a reflection about the concept of cutural identity supporting by altores as: HALL, WOODWARD, BOAS, SILVA, ORTIS, and others. We believe that the process of the reformulation of the Pedagogy and Undergraduate Courses in general, due to the new teachers training guidelines, offers a great opportunity of training in its totality, as we can see, that allows a more consistent cultural politics to the teachers training.Este artigo expõe uma pesquisa de pós-doutorado no campo da cultura popular em sua vertente de festejos e danças tradicionais, buscando ampliar o universo de compreensão das danças populares e contribuir para o ensino escolar de arte. Aprofundamos estudos sobre as manifestações tradicionais de danças e festejos brasileiros, em suas possíveis articulações com festejos e danças populares portuguesas. Considerando que a legislação educacional brasileira recomenda ao ensino de arte uma maior atenção às expressões regionais, visamos sistematizar modos se expressão artístico-tradicional, ainda praticada, no Brasil e em Portugal. Desenvolvemos uma estratégia de pesquisa comparada sobre as manifestações populares, em especial as danças, presentes em ambos os países. Com a colaboração do Instituto de Investigação em Arte, Design e Sociedade e do Núcleo Etnográfico da Universidade do Porto e ônus CAPES, recebemos orientação teórica e metodológica para o entendimento histórico e antropológico das práticas festivas e de danças populares portuguesas. Os estudos realizados ancoraram-se em autores, como: Mikhail Bakhtin, que contribuiu estabelecer relações importantes entre as festas tradicionais e a Cultura Popular; Henry Giroux, ao abordar a Cultura Popular e Pedagogia Crítica: a vida cotidiana como base para o conhecimento curricular; Michael Aple, em sua perspectiva da Política Cultural e Educação, dentre outros. Sistematizamos esta investigação para que ela chegue ao professor como indicação de novas abordagens, para a valorização das danças populares, como elemento de formação social, no campo das artes no âmbito das comunidades escolares.FAEB-IFCE2019-10-30T15:10:01Z2019-10-30T15:10:01Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfMARQUES, Edite Colares Oliveira. Dança popular e ensino de arte. In: CONGRESSO NACIONAL DA FEDERAÇÃO DE ARTE/EDUCADORES DO BRASIL, 25.; CONGRESSO INTERNACIONAL DA FEDERAÇÃO DE ARTE/EDUCADORES, 3., 5-9 nov. 2015,. Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): FAEB-IFCE, 2015. p. 2610-2624. Tema: Políticas Públicas e Ensino das Artes: formação em Artes Visuais, Dança, Música e Teatro.2358-7423 (Impresso)2525-880X (Online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47245Marques, Edite Colares Oliveiraporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T20:28:13Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/47245Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:53:01.578288Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Dança popular e ensino de arte
Folk dance and art education
title Dança popular e ensino de arte
spellingShingle Dança popular e ensino de arte
Marques, Edite Colares Oliveira
Dança
Arte
Educação
title_short Dança popular e ensino de arte
title_full Dança popular e ensino de arte
title_fullStr Dança popular e ensino de arte
title_full_unstemmed Dança popular e ensino de arte
title_sort Dança popular e ensino de arte
author Marques, Edite Colares Oliveira
author_facet Marques, Edite Colares Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Edite Colares Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Dança
Arte
Educação
topic Dança
Arte
Educação
description This article discusses the integration of traditional holidays in art education, highlighting theoreticalmethodological aspects of the postdoctoral trying articulate the cultural practices popular interfaces found in Fortaleza-BR and Porto-PT, in order that, by identifying similar traits, contributes to support the understanding of their cultural matrices, mutual influences and the discovery of a dialectical and historical contact, phenomenon that is full of contradictions and subject to transformations of the time in which it is inserted. As a form of empirical analysis visualized the joaninas holiday inside the perspective to understand them in the context of manifestations ofpopular culture more relevant in the cities of Porto and Fortaleza articulating it to the context of the art education in elementary school. As a result of the profile found in the said traditional popular holidays makes a reflection about the concept of cutural identity supporting by altores as: HALL, WOODWARD, BOAS, SILVA, ORTIS, and others. We believe that the process of the reformulation of the Pedagogy and Undergraduate Courses in general, due to the new teachers training guidelines, offers a great opportunity of training in its totality, as we can see, that allows a more consistent cultural politics to the teachers training.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2019-10-30T15:10:01Z
2019-10-30T15:10:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARQUES, Edite Colares Oliveira. Dança popular e ensino de arte. In: CONGRESSO NACIONAL DA FEDERAÇÃO DE ARTE/EDUCADORES DO BRASIL, 25.; CONGRESSO INTERNACIONAL DA FEDERAÇÃO DE ARTE/EDUCADORES, 3., 5-9 nov. 2015,. Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): FAEB-IFCE, 2015. p. 2610-2624. Tema: Políticas Públicas e Ensino das Artes: formação em Artes Visuais, Dança, Música e Teatro.
2358-7423 (Impresso)
2525-880X (Online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47245
identifier_str_mv MARQUES, Edite Colares Oliveira. Dança popular e ensino de arte. In: CONGRESSO NACIONAL DA FEDERAÇÃO DE ARTE/EDUCADORES DO BRASIL, 25.; CONGRESSO INTERNACIONAL DA FEDERAÇÃO DE ARTE/EDUCADORES, 3., 5-9 nov. 2015,. Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): FAEB-IFCE, 2015. p. 2610-2624. Tema: Políticas Públicas e Ensino das Artes: formação em Artes Visuais, Dança, Música e Teatro.
2358-7423 (Impresso)
2525-880X (Online)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47245
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FAEB-IFCE
publisher.none.fl_str_mv FAEB-IFCE
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028983183245312