Dança popular e ensino de arte
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47245 |
Resumo: | This article discusses the integration of traditional holidays in art education, highlighting theoreticalmethodological aspects of the postdoctoral trying articulate the cultural practices popular interfaces found in Fortaleza-BR and Porto-PT, in order that, by identifying similar traits, contributes to support the understanding of their cultural matrices, mutual influences and the discovery of a dialectical and historical contact, phenomenon that is full of contradictions and subject to transformations of the time in which it is inserted. As a form of empirical analysis visualized the joaninas holiday inside the perspective to understand them in the context of manifestations ofpopular culture more relevant in the cities of Porto and Fortaleza articulating it to the context of the art education in elementary school. As a result of the profile found in the said traditional popular holidays makes a reflection about the concept of cutural identity supporting by altores as: HALL, WOODWARD, BOAS, SILVA, ORTIS, and others. We believe that the process of the reformulation of the Pedagogy and Undergraduate Courses in general, due to the new teachers training guidelines, offers a great opportunity of training in its totality, as we can see, that allows a more consistent cultural politics to the teachers training. |
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Dança popular e ensino de arteFolk dance and art educationDançaArteEducaçãoThis article discusses the integration of traditional holidays in art education, highlighting theoreticalmethodological aspects of the postdoctoral trying articulate the cultural practices popular interfaces found in Fortaleza-BR and Porto-PT, in order that, by identifying similar traits, contributes to support the understanding of their cultural matrices, mutual influences and the discovery of a dialectical and historical contact, phenomenon that is full of contradictions and subject to transformations of the time in which it is inserted. As a form of empirical analysis visualized the joaninas holiday inside the perspective to understand them in the context of manifestations ofpopular culture more relevant in the cities of Porto and Fortaleza articulating it to the context of the art education in elementary school. As a result of the profile found in the said traditional popular holidays makes a reflection about the concept of cutural identity supporting by altores as: HALL, WOODWARD, BOAS, SILVA, ORTIS, and others. We believe that the process of the reformulation of the Pedagogy and Undergraduate Courses in general, due to the new teachers training guidelines, offers a great opportunity of training in its totality, as we can see, that allows a more consistent cultural politics to the teachers training.Este artigo expõe uma pesquisa de pós-doutorado no campo da cultura popular em sua vertente de festejos e danças tradicionais, buscando ampliar o universo de compreensão das danças populares e contribuir para o ensino escolar de arte. Aprofundamos estudos sobre as manifestações tradicionais de danças e festejos brasileiros, em suas possíveis articulações com festejos e danças populares portuguesas. Considerando que a legislação educacional brasileira recomenda ao ensino de arte uma maior atenção às expressões regionais, visamos sistematizar modos se expressão artístico-tradicional, ainda praticada, no Brasil e em Portugal. Desenvolvemos uma estratégia de pesquisa comparada sobre as manifestações populares, em especial as danças, presentes em ambos os países. Com a colaboração do Instituto de Investigação em Arte, Design e Sociedade e do Núcleo Etnográfico da Universidade do Porto e ônus CAPES, recebemos orientação teórica e metodológica para o entendimento histórico e antropológico das práticas festivas e de danças populares portuguesas. Os estudos realizados ancoraram-se em autores, como: Mikhail Bakhtin, que contribuiu estabelecer relações importantes entre as festas tradicionais e a Cultura Popular; Henry Giroux, ao abordar a Cultura Popular e Pedagogia Crítica: a vida cotidiana como base para o conhecimento curricular; Michael Aple, em sua perspectiva da Política Cultural e Educação, dentre outros. Sistematizamos esta investigação para que ela chegue ao professor como indicação de novas abordagens, para a valorização das danças populares, como elemento de formação social, no campo das artes no âmbito das comunidades escolares.FAEB-IFCE2019-10-30T15:10:01Z2019-10-30T15:10:01Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfMARQUES, Edite Colares Oliveira. Dança popular e ensino de arte. In: CONGRESSO NACIONAL DA FEDERAÇÃO DE ARTE/EDUCADORES DO BRASIL, 25.; CONGRESSO INTERNACIONAL DA FEDERAÇÃO DE ARTE/EDUCADORES, 3., 5-9 nov. 2015,. Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): FAEB-IFCE, 2015. p. 2610-2624. Tema: Políticas Públicas e Ensino das Artes: formação em Artes Visuais, Dança, Música e Teatro.2358-7423 (Impresso)2525-880X (Online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47245Marques, Edite Colares Oliveiraporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T20:28:13Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/47245Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:53:01.578288Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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