Educação Ambiental e Pedagogia Histórico-Crítica: construindo a mandala do trabalho docente engajado
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
dARK ID: | ark:/83112/001300000d410 |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64236 |
Resumo: | The paper discusses the possibiliti es that the Historical-Criti cal Pedagogy (PHC) can bring environmental educati on, showing how important contributi on to this subject perspecti ve to emphasize the criti cal side of environmental educati on (EE), which considers it as the basic social, politi cal and cultural educati on, seeking a sustainable metabolic relati on between human beings and nature. How slogan generator, this paper presents a constructi ve plot as the mandala, dialecti cal synthesis of multi ple determinati ons, based on six aspects that arti culate the PHC and EE: Marxism; PHC, environmental educati on; social transformati on; Curriculum; Politi cal and Pedagogical. As a contributi on of PHC to criti cal EE, the text points: the epistemological framework, the historical and dialecti cal materialism as a philosophical framework, the politi cal level of the pedagogical acti on of environmental educators; didacti c framework covers the didacti c aspects of PHC. |
id |
UFC-7_3c86ec886dc955263e70c00529e1e2fa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/64236 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação Ambiental e Pedagogia Histórico-Crítica: construindo a mandala do trabalho docente engajadoEnvironmental Education and Historical-Critical Pedagogy: build the engagement teacher’s work mandalaEnvironmental EducationHistoric-Critical PedagogyMandalaEducação AmbientalPedagogia Histórico-CríticaMandalaThe paper discusses the possibiliti es that the Historical-Criti cal Pedagogy (PHC) can bring environmental educati on, showing how important contributi on to this subject perspecti ve to emphasize the criti cal side of environmental educati on (EE), which considers it as the basic social, politi cal and cultural educati on, seeking a sustainable metabolic relati on between human beings and nature. How slogan generator, this paper presents a constructi ve plot as the mandala, dialecti cal synthesis of multi ple determinati ons, based on six aspects that arti culate the PHC and EE: Marxism; PHC, environmental educati on; social transformati on; Curriculum; Politi cal and Pedagogical. As a contributi on of PHC to criti cal EE, the text points: the epistemological framework, the historical and dialecti cal materialism as a philosophical framework, the politi cal level of the pedagogical acti on of environmental educators; didacti c framework covers the didacti c aspects of PHC.O texto analisa as possibilidades que a Pedagogia Histórico-Crítica (PHC) pode trazer para a educação ambiental, apresentando como contribuição relevante para o tema trabalhado a perspectiva de se enfatizar o lado crítico da educação ambiental (EA), considerando como basilar os aspectos sociais, políticos e culturais da educação, buscando uma relação metabólica sustentável entre ser humano e natureza. Como mote gerador, o artigo traz como enredo construtivo a mandala, síntese dialética de múltiplas determinações, baseada em seis aspectos que articulam a PHC e a EA: Marxismo; PHC; educação ambiental; transformação social; Didática; Político-Pedagógico. Como contribuição da PHC para a EA crítica, o texto aponta, em âmbito epistemológico, o materialismo histórico-dialético como arcabouço filosófco; em âmbito político, a ação pedagógica dos educadores ambientais; e em âmbito didático engloba os aspectos didáticos da PHC.Ciências & Cognição2022-03-03T14:11:01Z2022-03-03T14:11:01Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFEITOSA, Raphael Alves; ABÍLIO, Francisco José Pegado. Educação Ambiental e Pedagogia Histórico-Crítica: construindo a mandala do trabalho docente engajado. Ciências & Cognição, [s. l.], v. 20, n. 1, p. 155-170, 2014.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64236ark:/83112/001300000d410Feitosa, Raphael AlvesAbílio, Francisco José Pegadoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-10T19:36:20Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/64236Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:37:04.375206Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação Ambiental e Pedagogia Histórico-Crítica: construindo a mandala do trabalho docente engajado Environmental Education and Historical-Critical Pedagogy: build the engagement teacher’s work mandala |
title |
Educação Ambiental e Pedagogia Histórico-Crítica: construindo a mandala do trabalho docente engajado |
spellingShingle |
Educação Ambiental e Pedagogia Histórico-Crítica: construindo a mandala do trabalho docente engajado Feitosa, Raphael Alves Environmental Education Historic-Critical Pedagogy Mandala Educação Ambiental Pedagogia Histórico-Crítica Mandala |
title_short |
Educação Ambiental e Pedagogia Histórico-Crítica: construindo a mandala do trabalho docente engajado |
title_full |
Educação Ambiental e Pedagogia Histórico-Crítica: construindo a mandala do trabalho docente engajado |
title_fullStr |
Educação Ambiental e Pedagogia Histórico-Crítica: construindo a mandala do trabalho docente engajado |
title_full_unstemmed |
Educação Ambiental e Pedagogia Histórico-Crítica: construindo a mandala do trabalho docente engajado |
title_sort |
Educação Ambiental e Pedagogia Histórico-Crítica: construindo a mandala do trabalho docente engajado |
author |
Feitosa, Raphael Alves |
author_facet |
Feitosa, Raphael Alves Abílio, Francisco José Pegado |
author_role |
author |
author2 |
Abílio, Francisco José Pegado |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Feitosa, Raphael Alves Abílio, Francisco José Pegado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental Education Historic-Critical Pedagogy Mandala Educação Ambiental Pedagogia Histórico-Crítica Mandala |
topic |
Environmental Education Historic-Critical Pedagogy Mandala Educação Ambiental Pedagogia Histórico-Crítica Mandala |
description |
The paper discusses the possibiliti es that the Historical-Criti cal Pedagogy (PHC) can bring environmental educati on, showing how important contributi on to this subject perspecti ve to emphasize the criti cal side of environmental educati on (EE), which considers it as the basic social, politi cal and cultural educati on, seeking a sustainable metabolic relati on between human beings and nature. How slogan generator, this paper presents a constructi ve plot as the mandala, dialecti cal synthesis of multi ple determinati ons, based on six aspects that arti culate the PHC and EE: Marxism; PHC, environmental educati on; social transformati on; Curriculum; Politi cal and Pedagogical. As a contributi on of PHC to criti cal EE, the text points: the epistemological framework, the historical and dialecti cal materialism as a philosophical framework, the politi cal level of the pedagogical acti on of environmental educators; didacti c framework covers the didacti c aspects of PHC. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015 2022-03-03T14:11:01Z 2022-03-03T14:11:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FEITOSA, Raphael Alves; ABÍLIO, Francisco José Pegado. Educação Ambiental e Pedagogia Histórico-Crítica: construindo a mandala do trabalho docente engajado. Ciências & Cognição, [s. l.], v. 20, n. 1, p. 155-170, 2014. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64236 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/83112/001300000d410 |
identifier_str_mv |
FEITOSA, Raphael Alves; ABÍLIO, Francisco José Pegado. Educação Ambiental e Pedagogia Histórico-Crítica: construindo a mandala do trabalho docente engajado. Ciências & Cognição, [s. l.], v. 20, n. 1, p. 155-170, 2014. ark:/83112/001300000d410 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64236 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Ciências & Cognição |
publisher.none.fl_str_mv |
Ciências & Cognição |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1818373755011858432 |