Evaluating the teaching effectiveness using multivariate statistics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Thomaz Edson Veloso da
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/5067
Resumo: In this work, we propose the use of multivariate data analysis in addition to the classical descriptive statistics, to address the problem of Students' Evaluation of Teaching E ectiveness (SETE) in a Teleinformatics Engineering course of the Federal University of Cear a. First, the factorial analysis validates the application of the SETE instrument in the Teleinformatics Engineering course's context. The Cronbach's revealed high internal consistency of the dataset. The PCA has been applied in order to take some intrinsic information about the relationship among the disciplines that have been analyzed, using the students' point of view. The curricular structure found into PCA application must be validated, then the Hierarchical Cluster Analysis (HCA) has been used to validate the PCA course's structure using the Ward's method that validates the PCA's curricular structure. The results show that our study allows an analysis of how students perceive di erent disciplines about di erent criteria, which may serve as an indicator of educational quality for educational assessment area.
id UFC-7_3dc029bb3a2f5a6524886f2753f715e4
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/5067
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Evaluating the teaching effectiveness using multivariate statisticsTeleinformáticaEngenharia - Estudo e ensinoEducação - CurrículoIn this work, we propose the use of multivariate data analysis in addition to the classical descriptive statistics, to address the problem of Students' Evaluation of Teaching E ectiveness (SETE) in a Teleinformatics Engineering course of the Federal University of Cear a. First, the factorial analysis validates the application of the SETE instrument in the Teleinformatics Engineering course's context. The Cronbach's revealed high internal consistency of the dataset. The PCA has been applied in order to take some intrinsic information about the relationship among the disciplines that have been analyzed, using the students' point of view. The curricular structure found into PCA application must be validated, then the Hierarchical Cluster Analysis (HCA) has been used to validate the PCA course's structure using the Ward's method that validates the PCA's curricular structure. The results show that our study allows an analysis of how students perceive di erent disciplines about di erent criteria, which may serve as an indicator of educational quality for educational assessment area.Nesta pesquisa, a estat stica multivariada foi utilizada para analisar a avalia c~ao da efetividade do ensino (do ingl^es Students' Evaluation of Teaching E ectiveness - SETE) no primeiro ano do curso de Engenharia de Teleinform atica da Univer- sidade Federal do Cear a. O SETE e uma metodologia de avalia c~ao desenvolvida para captar a opini~ao dos alunos sobre onze fatores que levam em considera c~ao a efetividade do ensino. Aspectos como evas~ao, baixo rendimento e estrutura cur- ricular s~ao considerados objeto de estudo nesta pesquisa. Inicialmente a an alise fatorial foi aplicada no instrumento de medida do SETE para a veri car se ele se torna consistente ao ser aplicado no contexto do curso de Engenharia de Telein- form atica. Ap os a valida c~ao do instrumento com a aplicao da an alise fatorial, foi realizada uma estat stica descritiva para a anlise inicial dos dados coletados. Desde j a pode-se observar uma boa avalia c~ao dos alunos nas disciplinas relacionadas a area tecnol ogica do curso. Com a aplica c~ao da An alise de Componentes Prin- cipais (do ingl^es Principal Components Analysis - PCA) foram obtidas vari aveis latentes que nos permitiram observar a estrutura curricular do curso sob a otica da efetividade do ensino. A m de validar a estrutura gerada pelo PCA, a An alise de Agrupamento Hier arquica (do ingl^es Hierarchical Cluster Analysis - HCA) em toda a base de dados coletada, na qual a partir da utiliza c~ao do m etodo Ward, a estrutura curricular obtida pela aplica c~ao do PCA foi validada. Os resultados mostram que nosso estudo permite uma an alise de como os estudantes avaliam diferentes disciplinas sob diferentes crit erios, o qual pode servir como indicador da qualidade do ensino para a area de avalia c~ao educacional.Almeida, André Lima Férrer deSilva, Thomaz Edson Veloso da2013-06-17T16:36:35Z2013-06-17T16:36:35Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, T. E. V. Evaluating the teaching effectiveness using multivariate statistics. 2013. 106 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Teleinformática) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/5067engreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-16T14:16:38Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/5067Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:03:27.411108Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluating the teaching effectiveness using multivariate statistics
title Evaluating the teaching effectiveness using multivariate statistics
spellingShingle Evaluating the teaching effectiveness using multivariate statistics
Silva, Thomaz Edson Veloso da
Teleinformática
Engenharia - Estudo e ensino
Educação - Currículo
title_short Evaluating the teaching effectiveness using multivariate statistics
title_full Evaluating the teaching effectiveness using multivariate statistics
title_fullStr Evaluating the teaching effectiveness using multivariate statistics
title_full_unstemmed Evaluating the teaching effectiveness using multivariate statistics
title_sort Evaluating the teaching effectiveness using multivariate statistics
author Silva, Thomaz Edson Veloso da
author_facet Silva, Thomaz Edson Veloso da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Almeida, André Lima Férrer de
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Thomaz Edson Veloso da
dc.subject.por.fl_str_mv Teleinformática
Engenharia - Estudo e ensino
Educação - Currículo
topic Teleinformática
Engenharia - Estudo e ensino
Educação - Currículo
description In this work, we propose the use of multivariate data analysis in addition to the classical descriptive statistics, to address the problem of Students' Evaluation of Teaching E ectiveness (SETE) in a Teleinformatics Engineering course of the Federal University of Cear a. First, the factorial analysis validates the application of the SETE instrument in the Teleinformatics Engineering course's context. The Cronbach's revealed high internal consistency of the dataset. The PCA has been applied in order to take some intrinsic information about the relationship among the disciplines that have been analyzed, using the students' point of view. The curricular structure found into PCA application must be validated, then the Hierarchical Cluster Analysis (HCA) has been used to validate the PCA course's structure using the Ward's method that validates the PCA's curricular structure. The results show that our study allows an analysis of how students perceive di erent disciplines about di erent criteria, which may serve as an indicator of educational quality for educational assessment area.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-17T16:36:35Z
2013-06-17T16:36:35Z
2013
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, T. E. V. Evaluating the teaching effectiveness using multivariate statistics. 2013. 106 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Teleinformática) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/5067
identifier_str_mv SILVA, T. E. V. Evaluating the teaching effectiveness using multivariate statistics. 2013. 106 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Teleinformática) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/5067
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029049576980480