O design de mobiliário como fator de contribuição para pedagogias participativas na educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Mariana de Almeida
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50873
Resumo: Teaching is a fundamental activity in the development and education of children and its performance is directly related to the environment in which the activity takes place. The beginning of school life occurs in early childhood education, and its purpose is the development of children in their physical, psychological, intellectual and social aspects, complementing the action of family and community. It is in the classroom and in the school environment that students spend most of their time, so it is necessary that their relationship with the school and the feelings experienced due to the interaction that occurs in this space is positive for the children. This research covers areas of psychology, pedagogy and design, to recognize characteristics of Brazilian school furniture inserted in the context of participatory pedagogies. Thus, this work proposes the development of children's school furniture, within the context of participatory pedagogies such as Maria Montessori and Jean Piaget.
id UFC-7_3efb2a41bf5c2afb279675ce24cd76e7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/50873
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O design de mobiliário como fator de contribuição para pedagogias participativas na educação infantilDesign de MobiliárioMobiliário infantilPedagogias participativasTeaching is a fundamental activity in the development and education of children and its performance is directly related to the environment in which the activity takes place. The beginning of school life occurs in early childhood education, and its purpose is the development of children in their physical, psychological, intellectual and social aspects, complementing the action of family and community. It is in the classroom and in the school environment that students spend most of their time, so it is necessary that their relationship with the school and the feelings experienced due to the interaction that occurs in this space is positive for the children. This research covers areas of psychology, pedagogy and design, to recognize characteristics of Brazilian school furniture inserted in the context of participatory pedagogies. Thus, this work proposes the development of children's school furniture, within the context of participatory pedagogies such as Maria Montessori and Jean Piaget.O ensino é uma atividade fundamental no desenvolvimento e educação das crianças e seu desempenho está diretamente relacionado com o ambiente em que a atividade ocorre. O início da vida escolar ocorre na Educação Infantil, e tem como finalidade o desenvolvimento da criança em seus aspectos físicos, psicológicos, intelectuais e sociais, complementando a ação da família e da comunidade. É na sala de aula e no ambiente escolar que os alunos passam grande parte do seu tempo, assim, é necessário que a sua relação com a escola e os sentimentos vivenciados em função da interação que ocorre neste espaço seja positiva para as crianças. Esta pesquisa abrange áreas da psicologia, pedagogia e design, para reconhecer características do mobiliário escolar brasileiro inseridos no contexto de pedagogias participativas. Desta forma, este trabalho propõe o desenvolvimento de um mobiliário escolar infantil, dentro do contexto de pedagogias participativas como a de Maria Montessori e Jean Piaget.Rodrigues, Lia AlcântaraBrito, Mariana de Almeida2020-03-24T18:29:26Z2020-03-24T18:29:26Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfBRITO, M. A. O design de mobiliário como fator de contribuição para pedagogias participativas na educação infantil. 2019. 97 f. Monografia (Graduação em Design) – Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50873porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-22T12:31:42Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/50873Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:40:59.449656Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O design de mobiliário como fator de contribuição para pedagogias participativas na educação infantil
title O design de mobiliário como fator de contribuição para pedagogias participativas na educação infantil
spellingShingle O design de mobiliário como fator de contribuição para pedagogias participativas na educação infantil
Brito, Mariana de Almeida
Design de Mobiliário
Mobiliário infantil
Pedagogias participativas
title_short O design de mobiliário como fator de contribuição para pedagogias participativas na educação infantil
title_full O design de mobiliário como fator de contribuição para pedagogias participativas na educação infantil
title_fullStr O design de mobiliário como fator de contribuição para pedagogias participativas na educação infantil
title_full_unstemmed O design de mobiliário como fator de contribuição para pedagogias participativas na educação infantil
title_sort O design de mobiliário como fator de contribuição para pedagogias participativas na educação infantil
author Brito, Mariana de Almeida
author_facet Brito, Mariana de Almeida
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rodrigues, Lia Alcântara
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Mariana de Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Design de Mobiliário
Mobiliário infantil
Pedagogias participativas
topic Design de Mobiliário
Mobiliário infantil
Pedagogias participativas
description Teaching is a fundamental activity in the development and education of children and its performance is directly related to the environment in which the activity takes place. The beginning of school life occurs in early childhood education, and its purpose is the development of children in their physical, psychological, intellectual and social aspects, complementing the action of family and community. It is in the classroom and in the school environment that students spend most of their time, so it is necessary that their relationship with the school and the feelings experienced due to the interaction that occurs in this space is positive for the children. This research covers areas of psychology, pedagogy and design, to recognize characteristics of Brazilian school furniture inserted in the context of participatory pedagogies. Thus, this work proposes the development of children's school furniture, within the context of participatory pedagogies such as Maria Montessori and Jean Piaget.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-03-24T18:29:26Z
2020-03-24T18:29:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BRITO, M. A. O design de mobiliário como fator de contribuição para pedagogias participativas na educação infantil. 2019. 97 f. Monografia (Graduação em Design) – Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50873
identifier_str_mv BRITO, M. A. O design de mobiliário como fator de contribuição para pedagogias participativas na educação infantil. 2019. 97 f. Monografia (Graduação em Design) – Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50873
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028904750809088