Matriosca: proposição-poema para uma voz sinestésica na cena

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Balieiro, Kevin Cesar de Mattos
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51209
Resumo: The thought of the poetic power that the actor's voice can have beyond the ordinary raises the proposition of a possible vocal quality that would cross both the spectator and actor at their ecounter in the theatre scene, through its words and sounds in a ravishing way, embodying their subjectivity processes and taking them to a differentiated state of bodily-vocal perception in which senses, memories, bodily states and images interbreed. This state comes to be synesthesia, and this possible vocal quality, the Synesthetic Voice, being investigated is aspects: word, sounds, space, body and encounter between actor and spectator. This research is configured as a sequence of poem-propositions that may, or may not, lead to practical explorations systematizing thoughts and propositions that can lead to practical explorations of the voice in a creation process, aiming to feed its synesthesic power. In this research process, some autors were of great incentive to the thoughts regarding the voice developed in the text, such as: Antonin Artaud, Jerzy Grotowski, Valère Novarina, Janaína Träsel, Suely Rolnik, among others. The scarcity of written works about the actor's voice and its possibilities brings relevance to this work, because it's by investigating the voice as this possible trigger of overwhelming synesthesic states that one comes to understand the magnitude of its strength, which is the purpose of this research.
id UFC-7_4136ef2682b3531cfa630f67e0a6887d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/51209
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Matriosca: proposição-poema para uma voz sinestésica na cenaVozAtorPalavra na cenaSonoridadeVoz sinestésicaSinestesia na arteTeatro - Produção e direçãoThe thought of the poetic power that the actor's voice can have beyond the ordinary raises the proposition of a possible vocal quality that would cross both the spectator and actor at their ecounter in the theatre scene, through its words and sounds in a ravishing way, embodying their subjectivity processes and taking them to a differentiated state of bodily-vocal perception in which senses, memories, bodily states and images interbreed. This state comes to be synesthesia, and this possible vocal quality, the Synesthetic Voice, being investigated is aspects: word, sounds, space, body and encounter between actor and spectator. This research is configured as a sequence of poem-propositions that may, or may not, lead to practical explorations systematizing thoughts and propositions that can lead to practical explorations of the voice in a creation process, aiming to feed its synesthesic power. In this research process, some autors were of great incentive to the thoughts regarding the voice developed in the text, such as: Antonin Artaud, Jerzy Grotowski, Valère Novarina, Janaína Träsel, Suely Rolnik, among others. The scarcity of written works about the actor's voice and its possibilities brings relevance to this work, because it's by investigating the voice as this possible trigger of overwhelming synesthesic states that one comes to understand the magnitude of its strength, which is the purpose of this research.Ao pensar na potência poética que a voz do ator de teatro pode ter para além do comum, surge a proposição de uma possível qualidade vocal que atravessa o espectador e o ator no encontro da cena teatral através de suas palavras e sonoridades de maneira arrebatadora, encarnando os seus processos de subjetivação e levando-os a um estado diferenciado de percepção corpórea-vocal na qual sentidos, memórias, estados do corpo e imagens se intercruzam. Este estado vem a ser a sinestesia, e esta possível qualidade vocal, a Voz Sinestésica, investigando-a nos seus aspectos: palavra, sonoridades, espaço, corpo, encontro entre ator e espectador. Esta pesquisa se configura enquanto uma sequência de proposições-poema que podem, ou não, levar à explorações práticas da voz em um processo de criação, visando alimentar a sua potência sinestésica. No processo da pesquisa, alguns autores foram de grandioso estímulo para o pensamento sobre voz desenvolvido no texto, entre eles: Antonin Artaud, Jerzy Grotowski, Valère Novarina, Janaína Träsel, Suely Rolnik, entre outros. A escassez de trabalhos escritos sobre a voz do ator e suas possibilidades traz relevância a este trabalho, pois é ao se investigar a voz enquanto esta possível disparadora de estados sinestésicos arrebatadores que se vem a entender a magnitude de sua força, e é este o propósito desta pesquisa.Pereira, Juliana Rangel de FreitasBalieiro, Kevin Cesar de Mattos2020-04-08T19:33:51Z2020-04-08T19:33:51Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfBALIEIRO, Kevin Cesar de Mattos. Matriosca: proposição-poema para uma voz sinestésica na cena. 2015. Monografia (Curso de Teatro) - Instituto de Cultura e Arte, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51209porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-08T19:33:52Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51209Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:36:51.925594Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Matriosca: proposição-poema para uma voz sinestésica na cena
title Matriosca: proposição-poema para uma voz sinestésica na cena
spellingShingle Matriosca: proposição-poema para uma voz sinestésica na cena
Balieiro, Kevin Cesar de Mattos
Voz
Ator
Palavra na cena
Sonoridade
Voz sinestésica
Sinestesia na arte
Teatro - Produção e direção
title_short Matriosca: proposição-poema para uma voz sinestésica na cena
title_full Matriosca: proposição-poema para uma voz sinestésica na cena
title_fullStr Matriosca: proposição-poema para uma voz sinestésica na cena
title_full_unstemmed Matriosca: proposição-poema para uma voz sinestésica na cena
title_sort Matriosca: proposição-poema para uma voz sinestésica na cena
author Balieiro, Kevin Cesar de Mattos
author_facet Balieiro, Kevin Cesar de Mattos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pereira, Juliana Rangel de Freitas
dc.contributor.author.fl_str_mv Balieiro, Kevin Cesar de Mattos
dc.subject.por.fl_str_mv Voz
Ator
Palavra na cena
Sonoridade
Voz sinestésica
Sinestesia na arte
Teatro - Produção e direção
topic Voz
Ator
Palavra na cena
Sonoridade
Voz sinestésica
Sinestesia na arte
Teatro - Produção e direção
description The thought of the poetic power that the actor's voice can have beyond the ordinary raises the proposition of a possible vocal quality that would cross both the spectator and actor at their ecounter in the theatre scene, through its words and sounds in a ravishing way, embodying their subjectivity processes and taking them to a differentiated state of bodily-vocal perception in which senses, memories, bodily states and images interbreed. This state comes to be synesthesia, and this possible vocal quality, the Synesthetic Voice, being investigated is aspects: word, sounds, space, body and encounter between actor and spectator. This research is configured as a sequence of poem-propositions that may, or may not, lead to practical explorations systematizing thoughts and propositions that can lead to practical explorations of the voice in a creation process, aiming to feed its synesthesic power. In this research process, some autors were of great incentive to the thoughts regarding the voice developed in the text, such as: Antonin Artaud, Jerzy Grotowski, Valère Novarina, Janaína Träsel, Suely Rolnik, among others. The scarcity of written works about the actor's voice and its possibilities brings relevance to this work, because it's by investigating the voice as this possible trigger of overwhelming synesthesic states that one comes to understand the magnitude of its strength, which is the purpose of this research.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2020-04-08T19:33:51Z
2020-04-08T19:33:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BALIEIRO, Kevin Cesar de Mattos. Matriosca: proposição-poema para uma voz sinestésica na cena. 2015. Monografia (Curso de Teatro) - Instituto de Cultura e Arte, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51209
identifier_str_mv BALIEIRO, Kevin Cesar de Mattos. Matriosca: proposição-poema para uma voz sinestésica na cena. 2015. Monografia (Curso de Teatro) - Instituto de Cultura e Arte, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51209
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028876877561856