Avaliação do nível conceitual de escrita de alunos com deficiência intelectual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Neidyana Silva de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Barros, Francisca Jamilia Oliveira de, Gomes, Adriana Leite Limaverde, Figueiredo, Rita Vieira de
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36147
Resumo: The present study aims at analyzing the conceptual evolution of written language of five students with intellectual disabilities enrolled in classes 2nd, 3rd and 5th degrees of two public schools municipal de Fortaleza-CE. The results are part of two master’s research (BARROS, 2017; OLIVEIRA, 2017) developed in partnership consisting in the production of texts via the Scala Web software (BARROS, 2017) and these productions were revised and rewritten in doubles in the context of the classroom (OLIVEIRA, 2017). At the beginning and end of the five subjects were assessed through evaluation activities of the conceptual level of writing, but in this article we will present only the results for the dictation test of compound words by canonical and non-canonical syllables with the support of the image. After applying the initial and final evaluation we found that four of the five students have evolved at the conceptual level of writing, demonstrating that students with intellectual disabilities go through the same stages of development of the students ‘ written language without this type of disability, as well as develop conceptual level since that participate in reading and writing activities with social meaning and not activities that mechanize reading and writing. Key-words:
id UFC-7_41d89be55bd57b034734adcedd881f34
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/36147
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Avaliação do nível conceitual de escrita de alunos com deficiência intelectualAvaliaçãoLíngua escritaDeficiência intelectualEvaluationWritten languageIntellectual disabilitiesThe present study aims at analyzing the conceptual evolution of written language of five students with intellectual disabilities enrolled in classes 2nd, 3rd and 5th degrees of two public schools municipal de Fortaleza-CE. The results are part of two master’s research (BARROS, 2017; OLIVEIRA, 2017) developed in partnership consisting in the production of texts via the Scala Web software (BARROS, 2017) and these productions were revised and rewritten in doubles in the context of the classroom (OLIVEIRA, 2017). At the beginning and end of the five subjects were assessed through evaluation activities of the conceptual level of writing, but in this article we will present only the results for the dictation test of compound words by canonical and non-canonical syllables with the support of the image. After applying the initial and final evaluation we found that four of the five students have evolved at the conceptual level of writing, demonstrating that students with intellectual disabilities go through the same stages of development of the students ‘ written language without this type of disability, as well as develop conceptual level since that participate in reading and writing activities with social meaning and not activities that mechanize reading and writing. Key-words:O presente estudo objetiva analisar a evolução conceitual da língua escrita de cinco alunos com deficiência intelectual matriculados em turmas de 2º, 3º e 5º anos de duas escolas da rede pública municipal de Fortaleza – CE. Neste artigo será apresentado um recorte dos resultados de duas pesquisas de mestrado (BARROS, 2017; OLIVEIRA, 2017) desenvolvidas em parceria no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC. A primeira pesquisa consistiu na produção de textos por meio do software Scala Web na sala de recurso multifuncional. Enquanto a segunda utilizou essas produções, a fim de revisar e reescrever em duplas de alunos com e sem deficiência intelectual no contexto da sala de aula comum. No início e término das pesquisas, os cinco sujeitos foram avaliados por meio de atividades acerca do nível conceitual da escrita. Neste trabalho, serão apresentados os resultados referentes ao ditado de palavras compostas por sílabas canônicas e não canônicas com o apoio de imagens. De acordo com os resultados dessa avaliação inicial e final, quatro dos cinco alunos evoluíram no nível conceitual da escrita, sugerindo que eles passam pelas mesmas etapas de desenvolvimento da língua escrita dos alunos ORGANIZADORES MARIA ISABEL FILGUEIRAS LIMA CIASCA • RAIMUNDO HÉLIO LEITE • JOCYANA CAVALCANTE DA SILVA • LUCAS MELGAÇO DA SILVA NÁGILA RABELO DE LIMA • MARIA AUREA • MONTENEGRO ALBUQUERQUE GUERRA • PABLO CARVALHO DE SOUSA NASCIMENTO RITA DE FÁTIMA MUNIZ • VERA LÚCIA PONTES JUVÊNCIO 1370 VII CONGRESSO INTERNACIONAL EM AVALIAÇÃO EDUCACIONAL AVALIAÇÃO E SEUS ESPAÇOS: DESAFIOS E REFLEXÕES sem esse tipo de deficiência. Verificamos também que a evolução do nível conceitual implica na participação de atividades de leitura e escrita com significado social e não em atividades que mecanizam a leitura e a escrita.Edições UFC2018-10-03T11:09:19Z2018-10-03T11:09:19Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfOLIVEIRA, Neidyana Silva de; BARROS, Francisca Jamilia Oliveira de; GOMES, Adriana Leite Limaverde; FIGUEIREDO, Rita Vieira de. Avaliação do nível conceitual de escrita de alunos com deficiência intelectual. IN: CONGRESSO INTERNACIONAL EM AVALIAÇÃO EDUCACIONAL AVALIAÇÃO E SEUS ESPAÇOS: DESAFIOS E REFLEXÕES, 7., Fortaleza, 9-11 nov. 2016. Anais... Fortaleza: UFC, 2017. p. 1369-1391.978 85 8126 158 4http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36147Oliveira, Neidyana Silva deBarros, Francisca Jamilia Oliveira deGomes, Adriana Leite LimaverdeFigueiredo, Rita Vieira deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T20:27:59Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/36147Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:28:34.031920Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação do nível conceitual de escrita de alunos com deficiência intelectual
title Avaliação do nível conceitual de escrita de alunos com deficiência intelectual
spellingShingle Avaliação do nível conceitual de escrita de alunos com deficiência intelectual
Oliveira, Neidyana Silva de
Avaliação
Língua escrita
Deficiência intelectual
Evaluation
Written language
Intellectual disabilities
title_short Avaliação do nível conceitual de escrita de alunos com deficiência intelectual
title_full Avaliação do nível conceitual de escrita de alunos com deficiência intelectual
title_fullStr Avaliação do nível conceitual de escrita de alunos com deficiência intelectual
title_full_unstemmed Avaliação do nível conceitual de escrita de alunos com deficiência intelectual
title_sort Avaliação do nível conceitual de escrita de alunos com deficiência intelectual
author Oliveira, Neidyana Silva de
author_facet Oliveira, Neidyana Silva de
Barros, Francisca Jamilia Oliveira de
Gomes, Adriana Leite Limaverde
Figueiredo, Rita Vieira de
author_role author
author2 Barros, Francisca Jamilia Oliveira de
Gomes, Adriana Leite Limaverde
Figueiredo, Rita Vieira de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Neidyana Silva de
Barros, Francisca Jamilia Oliveira de
Gomes, Adriana Leite Limaverde
Figueiredo, Rita Vieira de
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação
Língua escrita
Deficiência intelectual
Evaluation
Written language
Intellectual disabilities
topic Avaliação
Língua escrita
Deficiência intelectual
Evaluation
Written language
Intellectual disabilities
description The present study aims at analyzing the conceptual evolution of written language of five students with intellectual disabilities enrolled in classes 2nd, 3rd and 5th degrees of two public schools municipal de Fortaleza-CE. The results are part of two master’s research (BARROS, 2017; OLIVEIRA, 2017) developed in partnership consisting in the production of texts via the Scala Web software (BARROS, 2017) and these productions were revised and rewritten in doubles in the context of the classroom (OLIVEIRA, 2017). At the beginning and end of the five subjects were assessed through evaluation activities of the conceptual level of writing, but in this article we will present only the results for the dictation test of compound words by canonical and non-canonical syllables with the support of the image. After applying the initial and final evaluation we found that four of the five students have evolved at the conceptual level of writing, demonstrating that students with intellectual disabilities go through the same stages of development of the students ‘ written language without this type of disability, as well as develop conceptual level since that participate in reading and writing activities with social meaning and not activities that mechanize reading and writing. Key-words:
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2018-10-03T11:09:19Z
2018-10-03T11:09:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Neidyana Silva de; BARROS, Francisca Jamilia Oliveira de; GOMES, Adriana Leite Limaverde; FIGUEIREDO, Rita Vieira de. Avaliação do nível conceitual de escrita de alunos com deficiência intelectual. IN: CONGRESSO INTERNACIONAL EM AVALIAÇÃO EDUCACIONAL AVALIAÇÃO E SEUS ESPAÇOS: DESAFIOS E REFLEXÕES, 7., Fortaleza, 9-11 nov. 2016. Anais... Fortaleza: UFC, 2017. p. 1369-1391.
978 85 8126 158 4
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36147
identifier_str_mv OLIVEIRA, Neidyana Silva de; BARROS, Francisca Jamilia Oliveira de; GOMES, Adriana Leite Limaverde; FIGUEIREDO, Rita Vieira de. Avaliação do nível conceitual de escrita de alunos com deficiência intelectual. IN: CONGRESSO INTERNACIONAL EM AVALIAÇÃO EDUCACIONAL AVALIAÇÃO E SEUS ESPAÇOS: DESAFIOS E REFLEXÕES, 7., Fortaleza, 9-11 nov. 2016. Anais... Fortaleza: UFC, 2017. p. 1369-1391.
978 85 8126 158 4
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36147
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UFC
publisher.none.fl_str_mv Edições UFC
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028819535134720