Relações entre o desempenho em educação física e as áreas de conhecimento no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros Filho, Antonio Evanildo Cardoso
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Sousa, Leandro Araujo de, Sobral, Adriana Eufrásio Braga, Trompieri Filho, Nicolino
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36156
Resumo: This study aimed to verify the correlation between the candidates’ performance in the Physical Education items and the performance obtained in the knowledge areas in ENEM. The sample consisted of candidate students from 2009 to 2015. The results indicate that the students’ performance in Physical Education items has a “moderate” correlation with the performance in the Languages and Codes items in ENEM from 2009 to 2015, except the ones in 2009 and 2014, Human Sciences with a moderate correlation in 2011, 2012 and 2015 exams. Writing was the area there was less correlation with the performance in the Physical Education items in the analyzed exams, presenting values of “weak” correlation in the editions of 2009, 2011, 2012, 2013 and 2014. In addition, Mathematics was the only area which presented a “very weak” correlation. In view of the above, this paper may contribute to scientific improvement of the evaluative practices in School Physical Education, to enhance discussions about this field and, consequently, improvements in teaching practices could be achieved. From some limitations, such as the tests used to analyze data and the variables investigated, other analyses are recommended with the insertion of socioeconomic variables using multilevel models, in order to show which factors are determinant in candidates’ performance.
id UFC-7_424f055934daf5bc3d1ef325a33d943b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/36156
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Relações entre o desempenho em educação física e as áreas de conhecimento no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM)Testes educacionaisAvaliação em larga escalaDesempenho acadêmicoEducational testingEducational assessmentUpper Secondary EducationThis study aimed to verify the correlation between the candidates’ performance in the Physical Education items and the performance obtained in the knowledge areas in ENEM. The sample consisted of candidate students from 2009 to 2015. The results indicate that the students’ performance in Physical Education items has a “moderate” correlation with the performance in the Languages and Codes items in ENEM from 2009 to 2015, except the ones in 2009 and 2014, Human Sciences with a moderate correlation in 2011, 2012 and 2015 exams. Writing was the area there was less correlation with the performance in the Physical Education items in the analyzed exams, presenting values of “weak” correlation in the editions of 2009, 2011, 2012, 2013 and 2014. In addition, Mathematics was the only area which presented a “very weak” correlation. In view of the above, this paper may contribute to scientific improvement of the evaluative practices in School Physical Education, to enhance discussions about this field and, consequently, improvements in teaching practices could be achieved. From some limitations, such as the tests used to analyze data and the variables investigated, other analyses are recommended with the insertion of socioeconomic variables using multilevel models, in order to show which factors are determinant in candidates’ performance.Este trabalho teve como objetivo verificar a correlação do desempenho dos candidatos nos itens de Educação Física ao desempenho obtido nas áreas de conhecimento no ENEM. A amostra foi constituída por estudantes candidatos das edições de 2009 a 2015. Os resultados apontam que o desempenho dos estudantes nos itens de Educação Física possui correlação “moderada” com o desempenho nos itens de Linguagens e Códigos nas edições do ENEM de 2009 a 2015, exceto nas edições de 2009 e 2014, em seguida da área de Ciências Humanas com correlação moderada nas edições de 2011, 2012 e 2015. A Redação foi a área que menos se correlacionou com o desempenho nos itens de Educação Física nas edições investigadas, apresentando valores de correlação “fraca” nas edições de 2009, 2011, 2012, 2013 e 2014. Além disso, a área de Matemática foi a única que apresentou correlação “muito fraca”. Diante do exposto, este trabalho pode contribuir no aprimoramento científico acerca das práticas avaliativas em Educação Física escolar, de forma a proporcionar discussões sobre essa temática e obtendo, como consequência, melhorias nas práticas docentes. A partir de algumas limitações, como os testes utilizados para análise dos dados e as variáveis investigadas, sugerem se outras análises com inserção de variáveis socioeconômicas como uso de modelo multinível, a fim de evidenciar quais fatores são determinantes no desempenho dos candidatos.Edições UFC2018-10-03T12:25:06Z2018-10-03T12:25:06Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfMEDEIROS FILHO, Antonio Evanildo Cardoso; SOUSA, Leandro Araujo de; SOBRAL, Adriana Eufrásio Braga; TROMPIERI FILHO, Nicolino. Relações entre o desempenho em educação física e as áreas de conhecimento no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). IN: CONGRESSO INTERNACIONAL EM AVALIAÇÃO EDUCACIONAL AVALIAÇÃO E SEUS ESPAÇOS: DESAFIOS E REFLEXÕES, 7., Fortaleza, 9-11 nov. 2016. Anais... Fortaleza: UFC, 2017. p. 1702-1719.978 85 8126 158 4http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36156Medeiros Filho, Antonio Evanildo CardosoSousa, Leandro Araujo deSobral, Adriana Eufrásio BragaTrompieri Filho, Nicolinoporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T20:28:00Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/36156Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2020-09-08T20:28Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Relações entre o desempenho em educação física e as áreas de conhecimento no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM)
title Relações entre o desempenho em educação física e as áreas de conhecimento no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM)
spellingShingle Relações entre o desempenho em educação física e as áreas de conhecimento no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM)
Medeiros Filho, Antonio Evanildo Cardoso
Testes educacionais
Avaliação em larga escala
Desempenho acadêmico
Educational testing
Educational assessment
Upper Secondary Education
title_short Relações entre o desempenho em educação física e as áreas de conhecimento no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM)
title_full Relações entre o desempenho em educação física e as áreas de conhecimento no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM)
title_fullStr Relações entre o desempenho em educação física e as áreas de conhecimento no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM)
title_full_unstemmed Relações entre o desempenho em educação física e as áreas de conhecimento no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM)
title_sort Relações entre o desempenho em educação física e as áreas de conhecimento no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM)
author Medeiros Filho, Antonio Evanildo Cardoso
author_facet Medeiros Filho, Antonio Evanildo Cardoso
Sousa, Leandro Araujo de
Sobral, Adriana Eufrásio Braga
Trompieri Filho, Nicolino
author_role author
author2 Sousa, Leandro Araujo de
Sobral, Adriana Eufrásio Braga
Trompieri Filho, Nicolino
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros Filho, Antonio Evanildo Cardoso
Sousa, Leandro Araujo de
Sobral, Adriana Eufrásio Braga
Trompieri Filho, Nicolino
dc.subject.por.fl_str_mv Testes educacionais
Avaliação em larga escala
Desempenho acadêmico
Educational testing
Educational assessment
Upper Secondary Education
topic Testes educacionais
Avaliação em larga escala
Desempenho acadêmico
Educational testing
Educational assessment
Upper Secondary Education
description This study aimed to verify the correlation between the candidates’ performance in the Physical Education items and the performance obtained in the knowledge areas in ENEM. The sample consisted of candidate students from 2009 to 2015. The results indicate that the students’ performance in Physical Education items has a “moderate” correlation with the performance in the Languages and Codes items in ENEM from 2009 to 2015, except the ones in 2009 and 2014, Human Sciences with a moderate correlation in 2011, 2012 and 2015 exams. Writing was the area there was less correlation with the performance in the Physical Education items in the analyzed exams, presenting values of “weak” correlation in the editions of 2009, 2011, 2012, 2013 and 2014. In addition, Mathematics was the only area which presented a “very weak” correlation. In view of the above, this paper may contribute to scientific improvement of the evaluative practices in School Physical Education, to enhance discussions about this field and, consequently, improvements in teaching practices could be achieved. From some limitations, such as the tests used to analyze data and the variables investigated, other analyses are recommended with the insertion of socioeconomic variables using multilevel models, in order to show which factors are determinant in candidates’ performance.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2018-10-03T12:25:06Z
2018-10-03T12:25:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MEDEIROS FILHO, Antonio Evanildo Cardoso; SOUSA, Leandro Araujo de; SOBRAL, Adriana Eufrásio Braga; TROMPIERI FILHO, Nicolino. Relações entre o desempenho em educação física e as áreas de conhecimento no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). IN: CONGRESSO INTERNACIONAL EM AVALIAÇÃO EDUCACIONAL AVALIAÇÃO E SEUS ESPAÇOS: DESAFIOS E REFLEXÕES, 7., Fortaleza, 9-11 nov. 2016. Anais... Fortaleza: UFC, 2017. p. 1702-1719.
978 85 8126 158 4
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36156
identifier_str_mv MEDEIROS FILHO, Antonio Evanildo Cardoso; SOUSA, Leandro Araujo de; SOBRAL, Adriana Eufrásio Braga; TROMPIERI FILHO, Nicolino. Relações entre o desempenho em educação física e as áreas de conhecimento no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). IN: CONGRESSO INTERNACIONAL EM AVALIAÇÃO EDUCACIONAL AVALIAÇÃO E SEUS ESPAÇOS: DESAFIOS E REFLEXÕES, 7., Fortaleza, 9-11 nov. 2016. Anais... Fortaleza: UFC, 2017. p. 1702-1719.
978 85 8126 158 4
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36156
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UFC
publisher.none.fl_str_mv Edições UFC
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935815758839808