Simulação computacional do ensaio de módulo complexo em misturas asfálticas
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58390 |
Resumo: | Considering heterogenei"es and using the Finite Element Method, along with the The-ory of Linear Viscoelas"city, the complex modulus test (absolute value called dynamic modulus and a phase angle) in asphalt mixtures is computa"onally simulated. The test consists in applica"on of sinusoidal solicita"on (stress or strain) and the respec"ve read-ing of the mechanical response (strain or stress). Studied materials are a Fine Aggregate Matrix (FAM) and a Hot Mix Asphalt (HMA) composed of coarse aggregates, air and FAM. Mixture design parameters and mechanical proper"es of the cons"tuents are the input parameters. Simula"on results are compared with those obtained from laboratory tests. The influence of the aggregate modulus and voids ra"o on the s"ffness of the mixture is inves"gated. The results showed that at low frequencies, the varia"on in the s"ffness of the aggregate has liIle effect in the varia"on of the dynamic modulus of the mixture, becoming more significant at higher frequencies. In addi"on, it was possible to obtain the dynamic module of the HMA from the simula"on, es"ma"ng the modulus of elas-"city of the aggregates. The dynamic modulus of the mixture decreases with the in-crease in its voids and presents an approximately linear behavior, especially at lower frequencies. |
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Simulação computacional do ensaio de módulo complexo em misturas asfálticasMisturas asfálticasMódulo complexoMódulo dinâmicoElementos finitosViscoelasticidade linearConsidering heterogenei"es and using the Finite Element Method, along with the The-ory of Linear Viscoelas"city, the complex modulus test (absolute value called dynamic modulus and a phase angle) in asphalt mixtures is computa"onally simulated. The test consists in applica"on of sinusoidal solicita"on (stress or strain) and the respec"ve read-ing of the mechanical response (strain or stress). Studied materials are a Fine Aggregate Matrix (FAM) and a Hot Mix Asphalt (HMA) composed of coarse aggregates, air and FAM. Mixture design parameters and mechanical proper"es of the cons"tuents are the input parameters. Simula"on results are compared with those obtained from laboratory tests. The influence of the aggregate modulus and voids ra"o on the s"ffness of the mixture is inves"gated. The results showed that at low frequencies, the varia"on in the s"ffness of the aggregate has liIle effect in the varia"on of the dynamic modulus of the mixture, becoming more significant at higher frequencies. In addi"on, it was possible to obtain the dynamic module of the HMA from the simula"on, es"ma"ng the modulus of elas-"city of the aggregates. The dynamic modulus of the mixture decreases with the in-crease in its voids and presents an approximately linear behavior, especially at lower frequencies.Considerando-se as heterogeneidades inerentes e utilizando-se o Método dos Elementos Finitos juntamente com a Teoria da Viscoelasticidade Linear é simulado computacionalmente, para materiais asfálticos, o ensaio de módulo complexo (que se traduz em um valor absoluto chamado de módulo dinâmico e em um ângulo de fase). O ensaio consiste na aplicação de solicitação (tensão ou deformação) senoidal e na leitura da resposta mecânica (deformação ou tensão). Os materiais estudados são uma Matriz de Agregados Finos (MAF) e uma Mistura Asfáltica Completa (MAC) composta por agregados graúdos, ar e MAF. Tomam-se como dados de entrada os parâmetros de dosagem e as propriedades dos materiais constituintes da mistura. Os resultados das simulações são comparados aos obtidos em ensaios realizados em laboratório. Avalia-se a influência do módulo de elasticidade dos agregados e do volume de vazios sobre o módulo dinâmico da MAC analisada. Os resultados mostraram que para baixas frequências da solicitação, a variação na rigidez do agregado interfere pouco na variação do módulo dinâmico da mistura, tornando-se mais significativa para as frequências mais altas. Ademais, foi possível obter o módulo dinâmico da MAC a partir da simulação, estimando-se o módulo de elasticidade dos agregados. O módulo dinâmico da mistura diminui com o aumento do volume de vazios e apresenta um comportamento aproximadamente linear, principalmente nas frequências mais baixas.2021-05-14T18:28:56Z2021-05-14T18:28:56Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfALMEIDA, Francisco José Pereira de; BABADOPULOS, Lucas Feitosa de Albuquerque Lima; SOARES, Jorge Barbosa; PARENTE JUNIOR, Evandro. Simulação computacional do ensaio de módulo complexo em misturas asfálticas. Transportes, São Paulo-SP, v. 27, n. 2, p. 1-13, 2019.2237-1346DOI:10.14295/transportes.v27i2.1636http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58390Almeida, Francisco José Pereira deBabadopulos, Lucas Feitosa de Albuquerque LimaSoares, Jorge BarbosaParente Junior, Evandroporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-06T13:38:19Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/58390Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:33:28.717377Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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