Avaliação da relação entre o dano por umidade e a permeabilidade de misturas asfálticas contendo cinza volante como fíler
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61035 |
Resumo: | Within the asphalt surface layer, the water can interfere in the binder/aggregate adhesion and in the cohesion of the binder itself, accelerating damage mechanisms such as fatigue damage. However, an adhesive and cohesive failure are the last stages of a process that begins with an infiltration of water in the structure. The coefficient of permeability (k) has been a parameter commonly used for characterizing the drainage capacity of asphalt mixtures. Thus, this work aims to evaluate the relationship between the moisture damage and the permeability in asphalt mixtures composed of different fillers: natural and fly ash. For this, it was ana-lysed asphalt mixtures with 4% of natural filler and Air Voids (AV) of 4% and 7%, besides asphalt mixtures with fly ash as a filler (also 4%) and the same AV (4 and 7%) were evaluated. In order to evaluate the moisture damage, the Lottman, as well as the Digital Image Processing (DIP) were used. The results were shown that it can exist a strong relationship (R2 = 0.98 for unconditioned samples and R2 = 0.75 for conditioned samples) between moisture damage and permeability for asphalt mixtures. The fly ash evaluated in this work did not act as a moisture damage additive, which can be explained by its chemical composition and or its used content. |
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Avaliação da relação entre o dano por umidade e a permeabilidade de misturas asfálticas contendo cinza volante como fílerEvaluation of the relationship between moisture damage and permeability of asphalt mix-tures containing fly ash as a filerMisturas asfálticasDano por umidadePermeabilidade, cinza volante.Cinza volanteWithin the asphalt surface layer, the water can interfere in the binder/aggregate adhesion and in the cohesion of the binder itself, accelerating damage mechanisms such as fatigue damage. However, an adhesive and cohesive failure are the last stages of a process that begins with an infiltration of water in the structure. The coefficient of permeability (k) has been a parameter commonly used for characterizing the drainage capacity of asphalt mixtures. Thus, this work aims to evaluate the relationship between the moisture damage and the permeability in asphalt mixtures composed of different fillers: natural and fly ash. For this, it was ana-lysed asphalt mixtures with 4% of natural filler and Air Voids (AV) of 4% and 7%, besides asphalt mixtures with fly ash as a filler (also 4%) and the same AV (4 and 7%) were evaluated. In order to evaluate the moisture damage, the Lottman, as well as the Digital Image Processing (DIP) were used. The results were shown that it can exist a strong relationship (R2 = 0.98 for unconditioned samples and R2 = 0.75 for conditioned samples) between moisture damage and permeability for asphalt mixtures. The fly ash evaluated in this work did not act as a moisture damage additive, which can be explained by its chemical composition and or its used content.No interior do revestimento asfáltico, a água pode interferir na adesão do filme de ligante com os agregados e na coesão do próprio filme de ligante, agravando mecanismos de dano, tais como o trincamento por fadiga. Entretanto, a falha adesiva e coesiva são as últimas etapas de um processo que inicia com a infiltração d’água nessa estrutura. Nesse contexto, um dos parâmetros que ajuda a compreender o transporte de umidade em meios porosos é a permeabilidade. Dessa forma, o presente trabalho tem como objetivo avaliar a relação entre o dano por umidade e a permeabilidade em misturas asfálticas compostas por diferentes fíleres: natural e cinza volante. Para isso, foram avaliadas misturas asfálticas com 4% de fíler natural e Volume de Vazios (Vv) de 4 e 7%, além de misturas com cinza volante (também 4%) como fíler e os mesmos Vv (4 e 7%). Para a avaliação do dano por umidade, foram utilizados o ensaio Lottman, bem como o Processamento Digital de Imagens (PDI). Os resultados obtidos demostraram que pode existir uma forte relação (R2 = 0,98 para amostras não condicionadas e R2 = 0,75 para amostras condicionadas) entre a resistência ao dano por umidade e a permeabilidade para as misturas asfálticas avaliadas. A cinza volante não se comportou como melhorador de adesividade, o que pode ser atribuído a composição química deste material, além da sua heterogeneidade.https://revistas2.uepg.br/index.php/ret2021-10-08T11:25:57Z2021-10-08T11:25:57Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFREITAS, Felipe Natan Ramos de; FERREIRA, Wellington Lorran Gaia; CASTELO BRANCO, Verônica Teixeira Franco. Avaliação da relação entre o dano por umidade e a permeabilidade de misturas asfálticas contendo cinza volante como fíler. Revista de Engenharia e Tecnologia, v. 11, n. 1 p. 18-29, abr. 2019.2176-7270http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61035Freitas, Felipe Natan Ramos deFerreira, Wellington Lorran GaiaCastelo Branco, Verônica Teixeira Francoporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-02T14:05:26Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/61035Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:21:27.050644Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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