O sensível da imagem: sensorialidade, corpo e narrativa no cinema contemporâneo da Ásia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Camila Vieira da
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/696
Resumo: Introducing as a theme the relation between sensoriality, body and narrative at the recent cinema production released in Asian countries, as Thai, Taiwan and Japan, this paper searches to investigate how movies as Tropical Malady (Sud Pralad, 2004), by Apichatpong Weerasethakul; Goodbye, Dragon Inn (Bu San, 2003), by Tsai Ming-Liang; Café Lumière (Kôhî Jikô, 2004), by Hou Hsiao-Hsien; e Shara (Sharasojyu, 2003), by Naomi Kawase, are related to an understanding of an specific form of cinema, based in questions about the sensorial and the body, which also implies at a kind of narrative construction audiovisual. This hypothesis is that such contemporary filmmakers brings at their movies a kind of attention to everything that is related at pathos (affections, feelings) and the conservation of human anthropological integrity. Released at the market of international film festivals between 2003 e 2004, these four feature films were chosen as object of study, based at the hypothesis that are in them an specific kind of image, which privileges sensorial aspects that interfere directly on narrative construction.
id UFC-7_4762e1f977a953d57fa55396ea606ea6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/696
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O sensível da imagem: sensorialidade, corpo e narrativa no cinema contemporâneo da ÁsiaThe sensible of image: sensoriality, body and narrative on Asian contemporary cinemaCinemaNarrativaCorpoBodyNarrativeCinema – ÁsiaCinema - EstéticaCrítica cinematográfica – ÁsiaArte narrativa – ÁsiaCinema - Enredos, temas, etc. – ÁsiaExpressão audiovisualLinguagem audiovisualSentimentosIntroducing as a theme the relation between sensoriality, body and narrative at the recent cinema production released in Asian countries, as Thai, Taiwan and Japan, this paper searches to investigate how movies as Tropical Malady (Sud Pralad, 2004), by Apichatpong Weerasethakul; Goodbye, Dragon Inn (Bu San, 2003), by Tsai Ming-Liang; Café Lumière (Kôhî Jikô, 2004), by Hou Hsiao-Hsien; e Shara (Sharasojyu, 2003), by Naomi Kawase, are related to an understanding of an specific form of cinema, based in questions about the sensorial and the body, which also implies at a kind of narrative construction audiovisual. This hypothesis is that such contemporary filmmakers brings at their movies a kind of attention to everything that is related at pathos (affections, feelings) and the conservation of human anthropological integrity. Released at the market of international film festivals between 2003 e 2004, these four feature films were chosen as object of study, based at the hypothesis that are in them an specific kind of image, which privileges sensorial aspects that interfere directly on narrative construction.Apresentando como tema a relação entre sensorialidade, corpo e narrativa em determinada produção cinematográfica recente realizada em países asiáticos, como Tailândia, Taiwan e Japão, esta dissertação procura investigar como os filmes Mal dos Trópicos (Sud Pralad, 2004), de Apichatpong Weerasethakul; Adeus, Dragon Inn (Bu San, 2003), de Tsai Ming-Liang; Café Lumière (Kôhî Jikô, 2004), de Hou Hsiao-Hsien; e Shara (Sharasojyu, 2003), de Naomi Kawase, relacionam-se à compreensão de uma forma específica de lidar com o cinema com base em questões relativas ao sensorial e ao corpo, que implicam também em determinado tipo de construção audiovisual narrativa. A hipótese aqui é de que tais cineastas contemporâneos priorizam em seus filmes uma espécie de atenção a tudo aquilo que diz respeito ao pathos (os afetos, os sentimentos) e à conservação da integralidade antropológica dos homens. Lançados no circuito de festivais internacionais de cinema entre 2003 e 2004, as quatro produções citadas acima foram escolhidas como objeto de estudo com base na hipótese de que existe neles um regime específico de imagem, em que se privilegiam aspectos sensoriais que interferem diretamente na construção narrativa.Furtado, Sylvia Beatriz BezerraSilva, Camila Vieira da2011-08-26T16:05:47Z2011-08-26T16:05:47Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, Camila Vieira da. O sensível da imagem: sensorialidade, corpo e narrativa no cinema contemporâneo da Ásia, 2010. 113 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social, Fortaleza-CE, 2010.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/696porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-11T11:53:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/696Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:02:28.567549Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O sensível da imagem: sensorialidade, corpo e narrativa no cinema contemporâneo da Ásia
The sensible of image: sensoriality, body and narrative on Asian contemporary cinema
title O sensível da imagem: sensorialidade, corpo e narrativa no cinema contemporâneo da Ásia
spellingShingle O sensível da imagem: sensorialidade, corpo e narrativa no cinema contemporâneo da Ásia
Silva, Camila Vieira da
Cinema
Narrativa
Corpo
Body
Narrative
Cinema – Ásia
Cinema - Estética
Crítica cinematográfica – Ásia
Arte narrativa – Ásia
Cinema - Enredos, temas, etc. – Ásia
Expressão audiovisual
Linguagem audiovisual
Sentimentos
title_short O sensível da imagem: sensorialidade, corpo e narrativa no cinema contemporâneo da Ásia
title_full O sensível da imagem: sensorialidade, corpo e narrativa no cinema contemporâneo da Ásia
title_fullStr O sensível da imagem: sensorialidade, corpo e narrativa no cinema contemporâneo da Ásia
title_full_unstemmed O sensível da imagem: sensorialidade, corpo e narrativa no cinema contemporâneo da Ásia
title_sort O sensível da imagem: sensorialidade, corpo e narrativa no cinema contemporâneo da Ásia
author Silva, Camila Vieira da
author_facet Silva, Camila Vieira da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Furtado, Sylvia Beatriz Bezerra
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Camila Vieira da
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
Narrativa
Corpo
Body
Narrative
Cinema – Ásia
Cinema - Estética
Crítica cinematográfica – Ásia
Arte narrativa – Ásia
Cinema - Enredos, temas, etc. – Ásia
Expressão audiovisual
Linguagem audiovisual
Sentimentos
topic Cinema
Narrativa
Corpo
Body
Narrative
Cinema – Ásia
Cinema - Estética
Crítica cinematográfica – Ásia
Arte narrativa – Ásia
Cinema - Enredos, temas, etc. – Ásia
Expressão audiovisual
Linguagem audiovisual
Sentimentos
description Introducing as a theme the relation between sensoriality, body and narrative at the recent cinema production released in Asian countries, as Thai, Taiwan and Japan, this paper searches to investigate how movies as Tropical Malady (Sud Pralad, 2004), by Apichatpong Weerasethakul; Goodbye, Dragon Inn (Bu San, 2003), by Tsai Ming-Liang; Café Lumière (Kôhî Jikô, 2004), by Hou Hsiao-Hsien; e Shara (Sharasojyu, 2003), by Naomi Kawase, are related to an understanding of an specific form of cinema, based in questions about the sensorial and the body, which also implies at a kind of narrative construction audiovisual. This hypothesis is that such contemporary filmmakers brings at their movies a kind of attention to everything that is related at pathos (affections, feelings) and the conservation of human anthropological integrity. Released at the market of international film festivals between 2003 e 2004, these four feature films were chosen as object of study, based at the hypothesis that are in them an specific kind of image, which privileges sensorial aspects that interfere directly on narrative construction.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2011-08-26T16:05:47Z
2011-08-26T16:05:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Camila Vieira da. O sensível da imagem: sensorialidade, corpo e narrativa no cinema contemporâneo da Ásia, 2010. 113 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social, Fortaleza-CE, 2010.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/696
identifier_str_mv SILVA, Camila Vieira da. O sensível da imagem: sensorialidade, corpo e narrativa no cinema contemporâneo da Ásia, 2010. 113 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social, Fortaleza-CE, 2010.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/696
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029043564445696