Plataforma Moodlecloud na qualificação de profissionais de saúde no processo de adesão à farmacoterapia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reser, Marcelo Rodrigues
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Clécio Homrich da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45526
Resumo: Introduction: High consumption of medicines, lack of prescriptions and information can cause problems related to the use of medicines. Concordance with the prescribed pharmacotherapy (adherence) is fundamental for the patient to reach established therapeutic goals. Objective: to develop a course to qualify health professionals in promoting patients' adherence to pharmacotherapy through a virtual learning environment. Method: a prospective and descriptive study in the development of a course in the Moodlecloud plataform using socio-constructivist proposal to approach the theme and strategy of the permanent education in health (critical reflection). Participants evaluated the course. Results and discussion: in the pre-course self-assessment, participants reported a variable understanding about adherence to pharmacotherapy and factors that influence it and low approach to the subject of adherence with the patient. The course provided a space for debate in a critical way, approaching the proposal of permanent education in health. The use of technology facilitated asynchronous and distance contacts. Conclusion: the course allowed the exchange of experiences and knowledge construction. The evaluations improved the activities. The involvement of theory, practice and experiences valued the course favoring its insertion as a practice in permanent education in health.
id UFC-7_4cb256c75fd5f303a07bb72c39b3d5eb
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/45526
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Plataforma Moodlecloud na qualificação de profissionais de saúde no processo de adesão à farmacoterapiaMoodlecloud Platform in the Qualification of Health Professionals in the Process of Adherence to PharmacotherapyAdesão à MedicaçãoEducação em SaúdeEducação a DistânciaIntroduction: High consumption of medicines, lack of prescriptions and information can cause problems related to the use of medicines. Concordance with the prescribed pharmacotherapy (adherence) is fundamental for the patient to reach established therapeutic goals. Objective: to develop a course to qualify health professionals in promoting patients' adherence to pharmacotherapy through a virtual learning environment. Method: a prospective and descriptive study in the development of a course in the Moodlecloud plataform using socio-constructivist proposal to approach the theme and strategy of the permanent education in health (critical reflection). Participants evaluated the course. Results and discussion: in the pre-course self-assessment, participants reported a variable understanding about adherence to pharmacotherapy and factors that influence it and low approach to the subject of adherence with the patient. The course provided a space for debate in a critical way, approaching the proposal of permanent education in health. The use of technology facilitated asynchronous and distance contacts. Conclusion: the course allowed the exchange of experiences and knowledge construction. The evaluations improved the activities. The involvement of theory, practice and experiences valued the course favoring its insertion as a practice in permanent education in health.Introdução: Elevado consumo, falta de prescrições e de informações podem causar problemas relacionados ao uso de medicamentos. A concordância com a farmacoterapia prescrita (adesão) é fundamental para o paciente alcançar metas terapêuticas estabelecidas. Objetivo: desenvolver um curso para qualificar os profissionais de saúde na promoção da adesão dos pacientes à farmacoterapia por intermédio de um ambiente virtual de aprendizagem. Método: estudo prospectivo e descritivo no desenvolvimento de um curso, na plataforma Moodlecloud, utilizando proposta sócio-construtivista para abordar o tema e estratégia da educação permanente em saúde (reflexão crítica). Participantes avaliaram o curso. Resultados e discussão: na autoavaliação pré-curso, os participantes relataram variável compreensão sobre adesão à farmacoterapia e fatores que a influenciam e baixa abordagem do tema da adesão junto ao paciente. O curso proporcionou espaço para debate de forma crítica, aproximando-se da proposta da educação permanente em saúde. O uso de tecnologia facilitou os contatos assíncronos e à distância. Conclusão: o curso permitiu troca de experiências e construção do conhecimento. As avaliações aperfeiçoaram as atividades. O envolvimento de teoria, prática e experiências valorizaram o curso, favorecendo sua inserção como uma prática em educação permanente em saúde.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais (RESDITE)2019-09-06T13:15:17Z2019-09-06T13:15:17Z2019-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfRESER, Marcelo Rodrigues ; SILVA, Clécio Homrich da. Plataforma Moodlecloud na qualificação de profissionais de saúde no processo de adesão à farmacoterapia. R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 60-73, jan./ago. 2019.2525-9563http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45526Reser, Marcelo RodriguesSilva, Clécio Homrich daporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-06T13:15:17Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/45526Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:45:14.142597Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Plataforma Moodlecloud na qualificação de profissionais de saúde no processo de adesão à farmacoterapia
Moodlecloud Platform in the Qualification of Health Professionals in the Process of Adherence to Pharmacotherapy
title Plataforma Moodlecloud na qualificação de profissionais de saúde no processo de adesão à farmacoterapia
spellingShingle Plataforma Moodlecloud na qualificação de profissionais de saúde no processo de adesão à farmacoterapia
Reser, Marcelo Rodrigues
Adesão à Medicação
Educação em Saúde
Educação a Distância
title_short Plataforma Moodlecloud na qualificação de profissionais de saúde no processo de adesão à farmacoterapia
title_full Plataforma Moodlecloud na qualificação de profissionais de saúde no processo de adesão à farmacoterapia
title_fullStr Plataforma Moodlecloud na qualificação de profissionais de saúde no processo de adesão à farmacoterapia
title_full_unstemmed Plataforma Moodlecloud na qualificação de profissionais de saúde no processo de adesão à farmacoterapia
title_sort Plataforma Moodlecloud na qualificação de profissionais de saúde no processo de adesão à farmacoterapia
author Reser, Marcelo Rodrigues
author_facet Reser, Marcelo Rodrigues
Silva, Clécio Homrich da
author_role author
author2 Silva, Clécio Homrich da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reser, Marcelo Rodrigues
Silva, Clécio Homrich da
dc.subject.por.fl_str_mv Adesão à Medicação
Educação em Saúde
Educação a Distância
topic Adesão à Medicação
Educação em Saúde
Educação a Distância
description Introduction: High consumption of medicines, lack of prescriptions and information can cause problems related to the use of medicines. Concordance with the prescribed pharmacotherapy (adherence) is fundamental for the patient to reach established therapeutic goals. Objective: to develop a course to qualify health professionals in promoting patients' adherence to pharmacotherapy through a virtual learning environment. Method: a prospective and descriptive study in the development of a course in the Moodlecloud plataform using socio-constructivist proposal to approach the theme and strategy of the permanent education in health (critical reflection). Participants evaluated the course. Results and discussion: in the pre-course self-assessment, participants reported a variable understanding about adherence to pharmacotherapy and factors that influence it and low approach to the subject of adherence with the patient. The course provided a space for debate in a critical way, approaching the proposal of permanent education in health. The use of technology facilitated asynchronous and distance contacts. Conclusion: the course allowed the exchange of experiences and knowledge construction. The evaluations improved the activities. The involvement of theory, practice and experiences valued the course favoring its insertion as a practice in permanent education in health.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-06T13:15:17Z
2019-09-06T13:15:17Z
2019-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RESER, Marcelo Rodrigues ; SILVA, Clécio Homrich da. Plataforma Moodlecloud na qualificação de profissionais de saúde no processo de adesão à farmacoterapia. R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 60-73, jan./ago. 2019.
2525-9563
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45526
identifier_str_mv RESER, Marcelo Rodrigues ; SILVA, Clécio Homrich da. Plataforma Moodlecloud na qualificação de profissionais de saúde no processo de adesão à farmacoterapia. R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 60-73, jan./ago. 2019.
2525-9563
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45526
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais (RESDITE)
publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais (RESDITE)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028932741496832