Da determinação histórica da língua(gem): contribuições da análise do discurso ao ensino da linguística

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braga, Amanda
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Sá, Israel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53481
Resumo: Based on the assumption that the relation established by the Discourse Analysis between language and history is what marks its discontinuity in relation to the other subjects from the field of Linguistic Science, this paper aims to problematize the contributions of the Discourse Analysis to the teaching of this science. For this, a discussion is presented that follows the development of the very relationship between language and history within the subject: i) construction of the discourse object; ii) the production conditions of the discourse and their relation with historical materialism; iii) the dialogue established with the New History and the works of Michel Foucault. Finally, we will demonstrate how the theoretical-conceptual framework of the Discourse Analysis that follows from the conceptions of history adopted by the subject is currently thought and operationalized. To this end, we will utilize the concept of discursive memory and the notion of interconnectivity, by analyzing two photographs of Lula, one from 1979 and one from 2018. The aim is then to demonstrate that what differentiates the Discourse Analysis from other linguistic subjects is also what it offers and adds to the study of language.
id UFC-7_50cdf5c06f82bc2b4e645408e4e52479
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/53481
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Da determinação histórica da língua(gem): contribuições da análise do discurso ao ensino da linguísticaDiscursoHistóriaMemóriaBased on the assumption that the relation established by the Discourse Analysis between language and history is what marks its discontinuity in relation to the other subjects from the field of Linguistic Science, this paper aims to problematize the contributions of the Discourse Analysis to the teaching of this science. For this, a discussion is presented that follows the development of the very relationship between language and history within the subject: i) construction of the discourse object; ii) the production conditions of the discourse and their relation with historical materialism; iii) the dialogue established with the New History and the works of Michel Foucault. Finally, we will demonstrate how the theoretical-conceptual framework of the Discourse Analysis that follows from the conceptions of history adopted by the subject is currently thought and operationalized. To this end, we will utilize the concept of discursive memory and the notion of interconnectivity, by analyzing two photographs of Lula, one from 1979 and one from 2018. The aim is then to demonstrate that what differentiates the Discourse Analysis from other linguistic subjects is also what it offers and adds to the study of language.Partindo do pressuposto de que a relação estabelecida pela Análise do Discurso entre língua(gem) e história é o que marca sua descontinuidade em relação às demais disciplinas alocadas no interior da ciência Linguística, este artigo tem por objetivo problematizar as contribuições da Análise do Discurso ao ensino dessa ciência. Para tanto, apresenta-se uma discussão que acompanha o próprio desenvolvimento da relação entre língua(gem) e história no interior da disciplina: i) construção do objeto discurso; ii) as condições de produção do discurso e sua relação com o materialismo histórico; iii) o diálogo estabelecido com a Nova História e os trabalhos de Michel Foucault. Ao fim, demonstraremos, ainda, de que modo o arcabouço teórico-conceitual da Análise do Discurso que decorre das concepções de história adotadas pela disciplina é pensado e operacionalizado atualmente. Com este fim, mobilizaremos o conceito de memória discursiva e a noção de intericonicidade mediante a análise de duas fotografias de Lula, uma de 1979 e outra de 2018. O intuito é, enfim, demonstrar que aquilo que diferencia a Análise do Discurso das demais disciplinas linguísticas é também aquilo que ela oferece e acrescenta ao estudo da língua(gem).Gelne2020-08-18T13:06:56Z2020-08-18T13:06:56Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBRAGA, Amanda; SÁ, Israel de. Da determinação histórica da língua(gem): contribuições da análise do discurso ao ensino da linguística. Revista Gelne.v 22. n.1. p.31-42. 2020.2236-0883 ON LINEhttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53481Braga, AmandaSá, Israelinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T13:27:45Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/53481Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:41:46.163083Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Da determinação histórica da língua(gem): contribuições da análise do discurso ao ensino da linguística
title Da determinação histórica da língua(gem): contribuições da análise do discurso ao ensino da linguística
spellingShingle Da determinação histórica da língua(gem): contribuições da análise do discurso ao ensino da linguística
Braga, Amanda
Discurso
História
Memória
title_short Da determinação histórica da língua(gem): contribuições da análise do discurso ao ensino da linguística
title_full Da determinação histórica da língua(gem): contribuições da análise do discurso ao ensino da linguística
title_fullStr Da determinação histórica da língua(gem): contribuições da análise do discurso ao ensino da linguística
title_full_unstemmed Da determinação histórica da língua(gem): contribuições da análise do discurso ao ensino da linguística
title_sort Da determinação histórica da língua(gem): contribuições da análise do discurso ao ensino da linguística
author Braga, Amanda
author_facet Braga, Amanda
Sá, Israel
author_role author
author2 Sá, Israel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Braga, Amanda
Sá, Israel
dc.subject.por.fl_str_mv Discurso
História
Memória
topic Discurso
História
Memória
description Based on the assumption that the relation established by the Discourse Analysis between language and history is what marks its discontinuity in relation to the other subjects from the field of Linguistic Science, this paper aims to problematize the contributions of the Discourse Analysis to the teaching of this science. For this, a discussion is presented that follows the development of the very relationship between language and history within the subject: i) construction of the discourse object; ii) the production conditions of the discourse and their relation with historical materialism; iii) the dialogue established with the New History and the works of Michel Foucault. Finally, we will demonstrate how the theoretical-conceptual framework of the Discourse Analysis that follows from the conceptions of history adopted by the subject is currently thought and operationalized. To this end, we will utilize the concept of discursive memory and the notion of interconnectivity, by analyzing two photographs of Lula, one from 1979 and one from 2018. The aim is then to demonstrate that what differentiates the Discourse Analysis from other linguistic subjects is also what it offers and adds to the study of language.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-18T13:06:56Z
2020-08-18T13:06:56Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BRAGA, Amanda; SÁ, Israel de. Da determinação histórica da língua(gem): contribuições da análise do discurso ao ensino da linguística. Revista Gelne.v 22. n.1. p.31-42. 2020.
2236-0883 ON LINE
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53481
identifier_str_mv BRAGA, Amanda; SÁ, Israel de. Da determinação histórica da língua(gem): contribuições da análise do discurso ao ensino da linguística. Revista Gelne.v 22. n.1. p.31-42. 2020.
2236-0883 ON LINE
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53481
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Gelne
publisher.none.fl_str_mv Gelne
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028909852131328