The english language learner as a protagonist

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vaz, Eurico Mayer
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57131
Resumo: This paper aims to discuss the use of role-play as a tool for negotiation of meaning by learners in a foreign language class environment. Taking the propositions of Paulo Freire and Augusto Boal as theoretical compass, this qualitative research intends to use theater games as a means to improve oral production and communication. Hypotheses are that clear task instructions and pedagogical goals have a direct relation to, respectively, difficulty and usefulness levels as perceived by the subjects. Nine role-play experiences were conducted over the 48 hours of the course. Data collection emerges from a reflexive journal kept by the researcher and 102 responses to nine forms surveying students enrolled at a course offered by the program Languages without Borders at UFC during the first semester of 2019. The results, though suggesting no support for the hypotheses, seem to corroborate the importance of clear task instructions and to indicate the development of communication skills of the subjects throughout the course.
id UFC-7_51001e06b522b665b60517bae4499a0d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/57131
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling The english language learner as a protagonistDesenvolvimento oralAprendizagem da lingua InglesaRole-playThis paper aims to discuss the use of role-play as a tool for negotiation of meaning by learners in a foreign language class environment. Taking the propositions of Paulo Freire and Augusto Boal as theoretical compass, this qualitative research intends to use theater games as a means to improve oral production and communication. Hypotheses are that clear task instructions and pedagogical goals have a direct relation to, respectively, difficulty and usefulness levels as perceived by the subjects. Nine role-play experiences were conducted over the 48 hours of the course. Data collection emerges from a reflexive journal kept by the researcher and 102 responses to nine forms surveying students enrolled at a course offered by the program Languages without Borders at UFC during the first semester of 2019. The results, though suggesting no support for the hypotheses, seem to corroborate the importance of clear task instructions and to indicate the development of communication skills of the subjects throughout the course.Este artigo tem como objetivo discutir o uso da dramatização como ferramenta de negociação de sentido por alunos em um ambiente de aula de língua estrangeira. Tomando como norteadores teóricos as proposições de Paulo Freire e Augusto Boal, esta pesquisa qualitativa pretende utilizar os jogos teatrais como meio de aprimorar a produção e a comunicação oral. As hipóteses são de que instruções de tarefas claras e objetivos pedagógicos têm uma relação direta com, respectivamente, os níveis de dificuldade e utilidade percebidos pelos sujeitos da pesquisa. Nove atividades de role-play foram realizadas ao longo das 48 horas do curso. A coleta de dados emerge de um diário reflexivo mantido pelo pesquisador e 102 respostas a nove formulários aplicados com alunos matriculados em um curso oferecido pelo programa Idiomas sem Fronteiras da UFC durante o primeiro semestre de 2019. Os resultados parecem corroborar a importância de instruções claras das tarefas e indicar a desenvolvimento das habilidades de comunicação dos aprendizes ao longo do curso.Cardoso, Lídia Amélia de BarrosVaz, Eurico Mayer2021-03-16T00:40:48Z2021-03-16T00:40:48Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfVAZ, Eurico Mayer. The english language learner as a protagonist. Orientadora: Lídia Amélia de Barros Cardoso. 2020. 33 f. TCC (Graduação em Letras Inglês) - Curso de Graduação em Letras Inglês, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57131porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-16T00:40:49Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/57131Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:43:47.411995Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv The english language learner as a protagonist
title The english language learner as a protagonist
spellingShingle The english language learner as a protagonist
Vaz, Eurico Mayer
Desenvolvimento oral
Aprendizagem da lingua Inglesa
Role-play
title_short The english language learner as a protagonist
title_full The english language learner as a protagonist
title_fullStr The english language learner as a protagonist
title_full_unstemmed The english language learner as a protagonist
title_sort The english language learner as a protagonist
author Vaz, Eurico Mayer
author_facet Vaz, Eurico Mayer
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cardoso, Lídia Amélia de Barros
dc.contributor.author.fl_str_mv Vaz, Eurico Mayer
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento oral
Aprendizagem da lingua Inglesa
Role-play
topic Desenvolvimento oral
Aprendizagem da lingua Inglesa
Role-play
description This paper aims to discuss the use of role-play as a tool for negotiation of meaning by learners in a foreign language class environment. Taking the propositions of Paulo Freire and Augusto Boal as theoretical compass, this qualitative research intends to use theater games as a means to improve oral production and communication. Hypotheses are that clear task instructions and pedagogical goals have a direct relation to, respectively, difficulty and usefulness levels as perceived by the subjects. Nine role-play experiences were conducted over the 48 hours of the course. Data collection emerges from a reflexive journal kept by the researcher and 102 responses to nine forms surveying students enrolled at a course offered by the program Languages without Borders at UFC during the first semester of 2019. The results, though suggesting no support for the hypotheses, seem to corroborate the importance of clear task instructions and to indicate the development of communication skills of the subjects throughout the course.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2021-03-16T00:40:48Z
2021-03-16T00:40:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VAZ, Eurico Mayer. The english language learner as a protagonist. Orientadora: Lídia Amélia de Barros Cardoso. 2020. 33 f. TCC (Graduação em Letras Inglês) - Curso de Graduação em Letras Inglês, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57131
identifier_str_mv VAZ, Eurico Mayer. The english language learner as a protagonist. Orientadora: Lídia Amélia de Barros Cardoso. 2020. 33 f. TCC (Graduação em Letras Inglês) - Curso de Graduação em Letras Inglês, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57131
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028923145977856