Estratégias competitivas adotadas pelos supermercados de Teresina
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21435 |
Resumo: | The supermarket retail is facing a great challenge related to the creation of competitive differentials. The entrance of big foreign groups into market, the last years timid economical growing and the decrease of the purchasing power have caused the increase of the competition in this sector. These factors, among others have caused transformations in the supermarket organizations, forcing them to search for modern tools of management, a fundamental necessity to understand their consumers and the reasons that lead them to an establishment to carry out their purchases. In face of it, the identification of the competitive strategies used by the supermarkets in Teresina to overcome the competition was looked for. Twelve supermarkets were chosen for the application of a questionnaire, here it was concluded that important attributes such as the location of the stores are quite used strategies and when well planned they become a differential, associating your tore and your brand with the preference of the consumer. |
id |
UFC-7_5125f70b5ae15c74bc2c827a30762f3b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/21435 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Estratégias competitivas adotadas pelos supermercados de TeresinaConcorrênciaComércio varejistaSupermercadosThe supermarket retail is facing a great challenge related to the creation of competitive differentials. The entrance of big foreign groups into market, the last years timid economical growing and the decrease of the purchasing power have caused the increase of the competition in this sector. These factors, among others have caused transformations in the supermarket organizations, forcing them to search for modern tools of management, a fundamental necessity to understand their consumers and the reasons that lead them to an establishment to carry out their purchases. In face of it, the identification of the competitive strategies used by the supermarkets in Teresina to overcome the competition was looked for. Twelve supermarkets were chosen for the application of a questionnaire, here it was concluded that important attributes such as the location of the stores are quite used strategies and when well planned they become a differential, associating your tore and your brand with the preference of the consumer.O varejo supermercadista está enfrentando um grande desafio relacionado à criação de diferenciais competitivos. A entrada no mercado de grandes grupos estrangeiros, o tímido crescimento econômico dos últimos anos e a diminuição do poder aquisitivo do consumidor ocasionaram o aumento da concorrência neste setor. Esses fatores, dentre outros provocaram transformações nas organizações supermercadistas, obrigando-as a buscar modernas ferramentas de gestão, uma necessidade fundamental de compreender seus consumidores e os motivos que os levam a um estabelecimento para realizar suas compras. Diante disto procurou-se identificar neste trabalho as estratégias competitivas utilizadas pelos supermercados de Teresina para vencer a concorrência. Foram selecionados 12 (doze) supermercados para a aplicação de um questionário sobre gestão estratégica e estratégia e concorrência no mercado teresinense, onde concluiu-se que atributos importantes como localização da loja, preços, ofertas, variedade de produtos, ambientação, lojas de vizinhança, são estratégias bastante utilizadas e quando bem planejadas tornam-se um diferencial, associando sua loja e sua marca à preferência do consumidor.Santos, Sandra Maria dosRêgo, Regina Cláudia Ferreira Soares do2016-12-22T17:24:02Z2016-12-22T17:24:02Z2006info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfRÊGO, Regina Cláudia Ferreira Soares do. Estratégias competitivas adotadas pelos supermercados de Teresina. 2006. 118 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária, Contabilidade e Secretariado, Fortaleza-CE, 2006.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21435porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-17T19:49:27Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/21435Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:19:52.282083Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estratégias competitivas adotadas pelos supermercados de Teresina |
title |
Estratégias competitivas adotadas pelos supermercados de Teresina |
spellingShingle |
Estratégias competitivas adotadas pelos supermercados de Teresina Rêgo, Regina Cláudia Ferreira Soares do Concorrência Comércio varejista Supermercados |
title_short |
Estratégias competitivas adotadas pelos supermercados de Teresina |
title_full |
Estratégias competitivas adotadas pelos supermercados de Teresina |
title_fullStr |
Estratégias competitivas adotadas pelos supermercados de Teresina |
title_full_unstemmed |
Estratégias competitivas adotadas pelos supermercados de Teresina |
title_sort |
Estratégias competitivas adotadas pelos supermercados de Teresina |
author |
Rêgo, Regina Cláudia Ferreira Soares do |
author_facet |
Rêgo, Regina Cláudia Ferreira Soares do |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Santos, Sandra Maria dos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rêgo, Regina Cláudia Ferreira Soares do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Concorrência Comércio varejista Supermercados |
topic |
Concorrência Comércio varejista Supermercados |
description |
The supermarket retail is facing a great challenge related to the creation of competitive differentials. The entrance of big foreign groups into market, the last years timid economical growing and the decrease of the purchasing power have caused the increase of the competition in this sector. These factors, among others have caused transformations in the supermarket organizations, forcing them to search for modern tools of management, a fundamental necessity to understand their consumers and the reasons that lead them to an establishment to carry out their purchases. In face of it, the identification of the competitive strategies used by the supermarkets in Teresina to overcome the competition was looked for. Twelve supermarkets were chosen for the application of a questionnaire, here it was concluded that important attributes such as the location of the stores are quite used strategies and when well planned they become a differential, associating your tore and your brand with the preference of the consumer. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006 2016-12-22T17:24:02Z 2016-12-22T17:24:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
RÊGO, Regina Cláudia Ferreira Soares do. Estratégias competitivas adotadas pelos supermercados de Teresina. 2006. 118 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária, Contabilidade e Secretariado, Fortaleza-CE, 2006. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21435 |
identifier_str_mv |
RÊGO, Regina Cláudia Ferreira Soares do. Estratégias competitivas adotadas pelos supermercados de Teresina. 2006. 118 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária, Contabilidade e Secretariado, Fortaleza-CE, 2006. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21435 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028757950169088 |