Lúdico como recurso para o cuidado de enfermagem pediátrica na punção venosa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Gabriela Lopes da
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Silva, Liliane Faria da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11727
Resumo: We aimed to understand the effects of the playing in the peripheral venous puncture of hospitalized preschool child in the companion's perception and analyze the benefits of the playing inclusion in the nursing care to the preschool child in the companion's perception. A qualitative research carried out in an infirmary of a Pediatric Hospital of Niterói-RJ, Brazil. The subjects were seven mothers. Data collection happened in February and March 2011, it consisted of orientation with the use of a puppet, about the venous puncture procedure and a semi-structured interview in which the companions expressed their perceptions about the playing use. The following thematic units emerged: companions' opinion on the playing use; companions' perception on the effects of the playing use on the child; the importance of the use of playing activity in the care to hospitalized child. The success of the puppet use offers support for interventions of this nature.
id UFC-7_54bae9239ffa2811c626b34d6e35c440
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/11727
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Lúdico como recurso para o cuidado de enfermagem pediátrica na punção venosaThe playing as resource for the pediatric nursing care in the venous punctureEnfermagem PediátricaPré-escolarJogos e BrinquedosCateterismo PeriféricoWe aimed to understand the effects of the playing in the peripheral venous puncture of hospitalized preschool child in the companion's perception and analyze the benefits of the playing inclusion in the nursing care to the preschool child in the companion's perception. A qualitative research carried out in an infirmary of a Pediatric Hospital of Niterói-RJ, Brazil. The subjects were seven mothers. Data collection happened in February and March 2011, it consisted of orientation with the use of a puppet, about the venous puncture procedure and a semi-structured interview in which the companions expressed their perceptions about the playing use. The following thematic units emerged: companions' opinion on the playing use; companions' perception on the effects of the playing use on the child; the importance of the use of playing activity in the care to hospitalized child. The success of the puppet use offers support for interventions of this nature.Objetivou-se compreender os efeitos do lúdico na punção venosa periférica de pré-escolar hospitalizado, na percepção do acompanhante, e analisar o benefício da inclusão do lúdico na assistência de enfermagem ao pré-escolar na percepção do acompanhante. Pesquisa qualitativa, o cenário foi uma enfermaria de um Hospital Pediátrico de Niterói-RJ. Foram sujeitos sete mães. A coleta de dados realizada em fevereiro e março de 2011, consistiu de orientação com o uso de um fantoche, sobre o procedimento de punção venosa e uma entrevista semi-estruturada na qual as acompanhantes expressaram suas percepções quanto ao uso do lúdico. Emergiram as unidades temáticas: opinião das acompanhantes quanto à utilização do lúdico; a percepção das acompanhantes quanto aos efeitos do uso do lúdico sobre a criança; a importância do uso da atividade lúdica na assistência à criança hospitalizada. O êxito da utilização do fantoche oferece sustentação para intervenções dessa natureza.El objetivo fue comprender los efectos del lúdico en la punción venosa periférica de preescolar hospitalizado en la percepción del acompañante y analizar el beneficio de la inclusión del lúdico en la atención de enfermería al preescolar. Investigación cualitativa, cuyo escenario fue una enfermería del Hospital Pediátrico de Niterói-RJ, Brasil. Fueron sujetos siete madres. La coleta de datos fue realizada en febrero y marzo de 2011, consistió de orientación con uso de fantoche sobre procedimiento de punción venosa y entrevista semiestructurada, en la cual las acompañantes expresaron sus percepciones cuanto al uso del lúdico. Emergieron las unidades temáticas: opinión de las acompañantes cuanto a la utilización del lúdico; percepción de las acompañantes cuanto a los efectos del uso del lúdico sobre el niño; importancia del uso de la actividad lúdica en la atención al niño hospitalizado. El éxito de la utilización del fantoche ofrece sustentación para intervenciones de esa naturaleza.Rev Rene2015-04-30T13:29:10Z2015-04-30T13:29:10Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCUNHA, G. L. ; SILVA, L. F. da. Lúdico como recurso para o cuidado de enfermagem pediátrica na punção venosa. Rev Rene, Fortaleza, v. 13, n. 5, p. 1056-65, 2012.2175-6783 onlinehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11727Cunha, Gabriela Lopes daSilva, Liliane Faria daporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-11T10:45:48Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/11727Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:29:10.819061Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Lúdico como recurso para o cuidado de enfermagem pediátrica na punção venosa
The playing as resource for the pediatric nursing care in the venous puncture
title Lúdico como recurso para o cuidado de enfermagem pediátrica na punção venosa
spellingShingle Lúdico como recurso para o cuidado de enfermagem pediátrica na punção venosa
Cunha, Gabriela Lopes da
Enfermagem Pediátrica
Pré-escolar
Jogos e Brinquedos
Cateterismo Periférico
title_short Lúdico como recurso para o cuidado de enfermagem pediátrica na punção venosa
title_full Lúdico como recurso para o cuidado de enfermagem pediátrica na punção venosa
title_fullStr Lúdico como recurso para o cuidado de enfermagem pediátrica na punção venosa
title_full_unstemmed Lúdico como recurso para o cuidado de enfermagem pediátrica na punção venosa
title_sort Lúdico como recurso para o cuidado de enfermagem pediátrica na punção venosa
author Cunha, Gabriela Lopes da
author_facet Cunha, Gabriela Lopes da
Silva, Liliane Faria da
author_role author
author2 Silva, Liliane Faria da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Gabriela Lopes da
Silva, Liliane Faria da
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem Pediátrica
Pré-escolar
Jogos e Brinquedos
Cateterismo Periférico
topic Enfermagem Pediátrica
Pré-escolar
Jogos e Brinquedos
Cateterismo Periférico
description We aimed to understand the effects of the playing in the peripheral venous puncture of hospitalized preschool child in the companion's perception and analyze the benefits of the playing inclusion in the nursing care to the preschool child in the companion's perception. A qualitative research carried out in an infirmary of a Pediatric Hospital of Niterói-RJ, Brazil. The subjects were seven mothers. Data collection happened in February and March 2011, it consisted of orientation with the use of a puppet, about the venous puncture procedure and a semi-structured interview in which the companions expressed their perceptions about the playing use. The following thematic units emerged: companions' opinion on the playing use; companions' perception on the effects of the playing use on the child; the importance of the use of playing activity in the care to hospitalized child. The success of the puppet use offers support for interventions of this nature.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-04-30T13:29:10Z
2015-04-30T13:29:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CUNHA, G. L. ; SILVA, L. F. da. Lúdico como recurso para o cuidado de enfermagem pediátrica na punção venosa. Rev Rene, Fortaleza, v. 13, n. 5, p. 1056-65, 2012.
2175-6783 online
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11727
identifier_str_mv CUNHA, G. L. ; SILVA, L. F. da. Lúdico como recurso para o cuidado de enfermagem pediátrica na punção venosa. Rev Rene, Fortaleza, v. 13, n. 5, p. 1056-65, 2012.
2175-6783 online
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11727
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028823744118784