Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Marília Rosa de
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Leonel, Ana Rita Arrigo, Montezeli, Juliana Helena, Gastaldi, Andréia Bendine, Martins, Eleine Aparecida Penha, Caveião, Cristiano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12643
Resumo: Objective: to present the conception of undergraduate nursing students participating in an integrated project on health education on first aid. Methods: qualitative research conducted at the Universidade Estadual de Londrina with five senior nursing students, participating in the project “Nursing in clinical and surgical urgent and emergency care.” We applied semistructured interviews with content analysis. Results: the following categories emerged: Health education as a facilitator for academic learning; Health education on first aid as a facilitator in the construction of teacher competence in future nurses; Feelings experienced by students when performing health education on first aid. Conclusion: participating in health education enables the consolidation of the teacher competence of nurses advocated by the National Curriculum Guidelines.
id UFC-7_576fa07e6fbe2d80bf68791a30ad6732
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/12643
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorrosConception of undergraduate nursing students on the practice of health education on first aidEnfermagemEducação em SaúdePrimeiros SocorrosObjective: to present the conception of undergraduate nursing students participating in an integrated project on health education on first aid. Methods: qualitative research conducted at the Universidade Estadual de Londrina with five senior nursing students, participating in the project “Nursing in clinical and surgical urgent and emergency care.” We applied semistructured interviews with content analysis. Results: the following categories emerged: Health education as a facilitator for academic learning; Health education on first aid as a facilitator in the construction of teacher competence in future nurses; Feelings experienced by students when performing health education on first aid. Conclusion: participating in health education enables the consolidation of the teacher competence of nurses advocated by the National Curriculum Guidelines.Objetivo: apresentar a concepção de graduandos de enfermagem participantes de um projeto integrado acerca da educação em saúde sobre primeiros socorros. Métodos: pesquisa qualitativa desenvolvida na Universidade Estadual de Londrina com cinco acadêmicos do último ano da graduação em enfermagem, participantes do projeto “Enfermagem nas urgências e emergências clínicas e cirúrgicas”. Utilizou-se entrevista semiestruturada com Análise de Conteúdo. Resultados: emergiram as categorias: A educação em saúde como elemento facilitador para o aprendizado do acadêmico; A educação em saúde sobre primeiros socorros como elemento facilitador na construção da competência de educador no futuro enfermeiro; Sentimentos vivenciados pelos acadêmicos ao desenvolverem educação em saúde sobre primeiros socorros. Conclusão: a participação na educação em saúde proporciona sedimentação da competência educadora do enfermeiro, apregoada pelas Diretrizes Curriculares Nacionais.Objetivo: presentar la concepción de estudiantes de enfermería que participan de un proyecto integrado de educación en salud sobre primeros auxilios. Métodos: investigación cualitativa, desarrollada en la Universidad Estatal de Londrina, Brasil, con cinco estudiantes del último año de enfermería de pregrado, participantes del proyecto “Enfermería en urgencias y emergencias médicas y quirúrgicas”. Se utilizó entrevista semiestructurada con Análisis de Contenido. Resultados: emergieron las categorías: Educación en salud como facilitador para aprendizaje del estudiante; Educación en salud sobre primeros auxilios como facilitador en la construcción de la competencia de educador del futuro enfermero; Sentimientos experimentados por estudiantes para desarrollar la educación en salud sobre primeros auxilios. Conclusión: la participación en la educación en salud ofrece sedimentación de la competencia educadora del enfermero, proclamada por las Directrices Curriculares Nacionales.Rev Rene2015-06-08T12:06:02Z2015-06-08T12:06:02Z2015-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfOLIVEIRA, M. R. et al. Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros. Rev Rene, Fortaleza, v. 16, n. 2, p. 150-8, mar./abr. 2015.2175-6783 On linehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12643Oliveira, Marília Rosa deLeonel, Ana Rita ArrigoMontezeli, Juliana HelenaGastaldi, Andréia BendineMartins, Eleine Aparecida PenhaCaveião, Cristianoporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-07T18:38:18Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/12643Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:25:14.616626Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros
Conception of undergraduate nursing students on the practice of health education on first aid
title Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros
spellingShingle Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros
Oliveira, Marília Rosa de
Enfermagem
Educação em Saúde
Primeiros Socorros
title_short Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros
title_full Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros
title_fullStr Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros
title_full_unstemmed Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros
title_sort Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros
author Oliveira, Marília Rosa de
author_facet Oliveira, Marília Rosa de
Leonel, Ana Rita Arrigo
Montezeli, Juliana Helena
Gastaldi, Andréia Bendine
Martins, Eleine Aparecida Penha
Caveião, Cristiano
author_role author
author2 Leonel, Ana Rita Arrigo
Montezeli, Juliana Helena
Gastaldi, Andréia Bendine
Martins, Eleine Aparecida Penha
Caveião, Cristiano
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Marília Rosa de
Leonel, Ana Rita Arrigo
Montezeli, Juliana Helena
Gastaldi, Andréia Bendine
Martins, Eleine Aparecida Penha
Caveião, Cristiano
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem
Educação em Saúde
Primeiros Socorros
topic Enfermagem
Educação em Saúde
Primeiros Socorros
description Objective: to present the conception of undergraduate nursing students participating in an integrated project on health education on first aid. Methods: qualitative research conducted at the Universidade Estadual de Londrina with five senior nursing students, participating in the project “Nursing in clinical and surgical urgent and emergency care.” We applied semistructured interviews with content analysis. Results: the following categories emerged: Health education as a facilitator for academic learning; Health education on first aid as a facilitator in the construction of teacher competence in future nurses; Feelings experienced by students when performing health education on first aid. Conclusion: participating in health education enables the consolidation of the teacher competence of nurses advocated by the National Curriculum Guidelines.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-08T12:06:02Z
2015-06-08T12:06:02Z
2015-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, M. R. et al. Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros. Rev Rene, Fortaleza, v. 16, n. 2, p. 150-8, mar./abr. 2015.
2175-6783 On line
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12643
identifier_str_mv OLIVEIRA, M. R. et al. Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros. Rev Rene, Fortaleza, v. 16, n. 2, p. 150-8, mar./abr. 2015.
2175-6783 On line
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12643
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028796229484544