Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12643 |
Resumo: | Objective: to present the conception of undergraduate nursing students participating in an integrated project on health education on first aid. Methods: qualitative research conducted at the Universidade Estadual de Londrina with five senior nursing students, participating in the project “Nursing in clinical and surgical urgent and emergency care.” We applied semistructured interviews with content analysis. Results: the following categories emerged: Health education as a facilitator for academic learning; Health education on first aid as a facilitator in the construction of teacher competence in future nurses; Feelings experienced by students when performing health education on first aid. Conclusion: participating in health education enables the consolidation of the teacher competence of nurses advocated by the National Curriculum Guidelines. |
id |
UFC-7_576fa07e6fbe2d80bf68791a30ad6732 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/12643 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorrosConception of undergraduate nursing students on the practice of health education on first aidEnfermagemEducação em SaúdePrimeiros SocorrosObjective: to present the conception of undergraduate nursing students participating in an integrated project on health education on first aid. Methods: qualitative research conducted at the Universidade Estadual de Londrina with five senior nursing students, participating in the project “Nursing in clinical and surgical urgent and emergency care.” We applied semistructured interviews with content analysis. Results: the following categories emerged: Health education as a facilitator for academic learning; Health education on first aid as a facilitator in the construction of teacher competence in future nurses; Feelings experienced by students when performing health education on first aid. Conclusion: participating in health education enables the consolidation of the teacher competence of nurses advocated by the National Curriculum Guidelines.Objetivo: apresentar a concepção de graduandos de enfermagem participantes de um projeto integrado acerca da educação em saúde sobre primeiros socorros. Métodos: pesquisa qualitativa desenvolvida na Universidade Estadual de Londrina com cinco acadêmicos do último ano da graduação em enfermagem, participantes do projeto “Enfermagem nas urgências e emergências clínicas e cirúrgicas”. Utilizou-se entrevista semiestruturada com Análise de Conteúdo. Resultados: emergiram as categorias: A educação em saúde como elemento facilitador para o aprendizado do acadêmico; A educação em saúde sobre primeiros socorros como elemento facilitador na construção da competência de educador no futuro enfermeiro; Sentimentos vivenciados pelos acadêmicos ao desenvolverem educação em saúde sobre primeiros socorros. Conclusão: a participação na educação em saúde proporciona sedimentação da competência educadora do enfermeiro, apregoada pelas Diretrizes Curriculares Nacionais.Objetivo: presentar la concepción de estudiantes de enfermería que participan de un proyecto integrado de educación en salud sobre primeros auxilios. Métodos: investigación cualitativa, desarrollada en la Universidad Estatal de Londrina, Brasil, con cinco estudiantes del último año de enfermería de pregrado, participantes del proyecto “Enfermería en urgencias y emergencias médicas y quirúrgicas”. Se utilizó entrevista semiestructurada con Análisis de Contenido. Resultados: emergieron las categorías: Educación en salud como facilitador para aprendizaje del estudiante; Educación en salud sobre primeros auxilios como facilitador en la construcción de la competencia de educador del futuro enfermero; Sentimientos experimentados por estudiantes para desarrollar la educación en salud sobre primeros auxilios. Conclusión: la participación en la educación en salud ofrece sedimentación de la competencia educadora del enfermero, proclamada por las Directrices Curriculares Nacionales.Rev Rene2015-06-08T12:06:02Z2015-06-08T12:06:02Z2015-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfOLIVEIRA, M. R. et al. Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros. Rev Rene, Fortaleza, v. 16, n. 2, p. 150-8, mar./abr. 2015.2175-6783 On linehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12643Oliveira, Marília Rosa deLeonel, Ana Rita ArrigoMontezeli, Juliana HelenaGastaldi, Andréia BendineMartins, Eleine Aparecida PenhaCaveião, Cristianoporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-07T18:38:18Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/12643Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:25:14.616626Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros Conception of undergraduate nursing students on the practice of health education on first aid |
title |
Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros |
spellingShingle |
Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros Oliveira, Marília Rosa de Enfermagem Educação em Saúde Primeiros Socorros |
title_short |
Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros |
title_full |
Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros |
title_fullStr |
Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros |
title_full_unstemmed |
Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros |
title_sort |
Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros |
author |
Oliveira, Marília Rosa de |
author_facet |
Oliveira, Marília Rosa de Leonel, Ana Rita Arrigo Montezeli, Juliana Helena Gastaldi, Andréia Bendine Martins, Eleine Aparecida Penha Caveião, Cristiano |
author_role |
author |
author2 |
Leonel, Ana Rita Arrigo Montezeli, Juliana Helena Gastaldi, Andréia Bendine Martins, Eleine Aparecida Penha Caveião, Cristiano |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Marília Rosa de Leonel, Ana Rita Arrigo Montezeli, Juliana Helena Gastaldi, Andréia Bendine Martins, Eleine Aparecida Penha Caveião, Cristiano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enfermagem Educação em Saúde Primeiros Socorros |
topic |
Enfermagem Educação em Saúde Primeiros Socorros |
description |
Objective: to present the conception of undergraduate nursing students participating in an integrated project on health education on first aid. Methods: qualitative research conducted at the Universidade Estadual de Londrina with five senior nursing students, participating in the project “Nursing in clinical and surgical urgent and emergency care.” We applied semistructured interviews with content analysis. Results: the following categories emerged: Health education as a facilitator for academic learning; Health education on first aid as a facilitator in the construction of teacher competence in future nurses; Feelings experienced by students when performing health education on first aid. Conclusion: participating in health education enables the consolidation of the teacher competence of nurses advocated by the National Curriculum Guidelines. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-08T12:06:02Z 2015-06-08T12:06:02Z 2015-03 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
OLIVEIRA, M. R. et al. Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros. Rev Rene, Fortaleza, v. 16, n. 2, p. 150-8, mar./abr. 2015. 2175-6783 On line http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12643 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, M. R. et al. Concepção de graduandos de enfermagem sobre a prática de educação em saúde em primeiros socorros. Rev Rene, Fortaleza, v. 16, n. 2, p. 150-8, mar./abr. 2015. 2175-6783 On line |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12643 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028796229484544 |