Avaliação de um coletor solar como Metodologia CTSA no ensino de Física para alunos de Engenharia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Thales Guimarães
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Melo Neto, João Dionizio de, Sousa, Patrick da Silva, Oliveira, Ellefson Emmanuel Souza de, Santos, José Cleiton Sousa dos
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60590
Resumo: With the increasing globalization and the improvement of new teaching methodologies, it is increasingly apparent the need to adapt old parameters that permeate the scope of higher education in the country. Therefore, the objective of the present study is to demonstrate the applicability of topics that address the teaching of physics teaching for engineering, such as solar radiation and heat exchanges, from the perspective of Science, Technology, Society and Environment (CTSA) through the use of a solar collector. In the work methodology, an easy-to-prepare collector, of the parabolic type, was used, from which experimental data were collected to verify changes in solar radiation, performed in the city of Acarape-CE, being later compared with scientific data of the region. It was also proposed the application of an interdisciplinary questionnaire, with the purpose of establishing the application of theoretical knowledge in the daily propositions of the students. The results indicate that the solar furnace is an efficient instrument for the study of natural phenomena, and can help in the contextualization of everyday situations and, consequently, in the preparation of full student citizenship in contact with CTSA education.
id UFC-7_5b72d5f1769d01830c4fd7cb1190da12
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/60590
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Avaliação de um coletor solar como Metodologia CTSA no ensino de Física para alunos de EngenhariaEvaluation of a solar collector as a CTSA Methodology in physical education for engineering studentsEducaçãoFísicaColetor solarCTSAEngenhariaWith the increasing globalization and the improvement of new teaching methodologies, it is increasingly apparent the need to adapt old parameters that permeate the scope of higher education in the country. Therefore, the objective of the present study is to demonstrate the applicability of topics that address the teaching of physics teaching for engineering, such as solar radiation and heat exchanges, from the perspective of Science, Technology, Society and Environment (CTSA) through the use of a solar collector. In the work methodology, an easy-to-prepare collector, of the parabolic type, was used, from which experimental data were collected to verify changes in solar radiation, performed in the city of Acarape-CE, being later compared with scientific data of the region. It was also proposed the application of an interdisciplinary questionnaire, with the purpose of establishing the application of theoretical knowledge in the daily propositions of the students. The results indicate that the solar furnace is an efficient instrument for the study of natural phenomena, and can help in the contextualization of everyday situations and, consequently, in the preparation of full student citizenship in contact with CTSA education.Com a crescente globalização e o aprimoramento de novas metodologias de ensino, é cada vez mais perceptível a necessidade de adaptar antigos parâmetros que permeiam o âmbito do ensino a nível superior no país. Com isso, o objetivo do estudo em questão é demonstrar a aplicabilidade de temas que abordam os conhecimentos de ensino de Física para a engenharia, como radiação solar e trocas de calor, sob a perspectiva de Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA) através da utilização de um coletor solar. Na metodologia do trabalho, foi utilizado um coletor de fácil confecção, do tipo parabólico, do qual foram feitos experimentos para a verificação das mudanças de variação na radiação solar, realizados na cidade de Acarape-CE, sendo posteriormente comparados com dados científicos da região. Foi também proposta a aplicação de um questionário interdisciplinar, com o objetivo de fixação de aplicação de conhecimentos teóricos em proposições do dia a dia dos estudantes. Os resultados apontam que o coletor solar é um instrumento eficiente para o estudo dos fenômenos naturais, podendo ser utilizado na contextualização de situações cotidianas e, consequentemente, no preparo da cidadania plena do aluno em contato com a metodologia CTSA.http://www.abenge.org.br2021-09-22T18:48:21Z2021-09-22T18:48:21Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfROCHA, Thales Guimarães; MELO NETO, Joao Dionizio de ; SOUSA, Patrick da Silva ; OLIVEIRA, Ellefson Emmanuel Souza de ; SANTOS, José Cleiton Sousa dos. Avaliação de um coletor solar como Metodologia CTSA no ensino de Física para alunos de Engenharia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVII; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, II, 17 a 20 set. 2019, Fortaleza-CE. Anais […], Fortaleza-CE., 2019. Tema: “Formação por Competência na Engenharia no Contexto da Globalização 4.0.”http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60590Rocha, Thales GuimarãesMelo Neto, João Dionizio deSousa, Patrick da SilvaOliveira, Ellefson Emmanuel Souza deSantos, José Cleiton Sousa dosporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-18T12:08:10Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/60590Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:38:02.988451Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação de um coletor solar como Metodologia CTSA no ensino de Física para alunos de Engenharia
Evaluation of a solar collector as a CTSA Methodology in physical education for engineering students
title Avaliação de um coletor solar como Metodologia CTSA no ensino de Física para alunos de Engenharia
spellingShingle Avaliação de um coletor solar como Metodologia CTSA no ensino de Física para alunos de Engenharia
Rocha, Thales Guimarães
Educação
Física
Coletor solar
CTSA
Engenharia
title_short Avaliação de um coletor solar como Metodologia CTSA no ensino de Física para alunos de Engenharia
title_full Avaliação de um coletor solar como Metodologia CTSA no ensino de Física para alunos de Engenharia
title_fullStr Avaliação de um coletor solar como Metodologia CTSA no ensino de Física para alunos de Engenharia
title_full_unstemmed Avaliação de um coletor solar como Metodologia CTSA no ensino de Física para alunos de Engenharia
title_sort Avaliação de um coletor solar como Metodologia CTSA no ensino de Física para alunos de Engenharia
author Rocha, Thales Guimarães
author_facet Rocha, Thales Guimarães
Melo Neto, João Dionizio de
Sousa, Patrick da Silva
Oliveira, Ellefson Emmanuel Souza de
Santos, José Cleiton Sousa dos
author_role author
author2 Melo Neto, João Dionizio de
Sousa, Patrick da Silva
Oliveira, Ellefson Emmanuel Souza de
Santos, José Cleiton Sousa dos
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Thales Guimarães
Melo Neto, João Dionizio de
Sousa, Patrick da Silva
Oliveira, Ellefson Emmanuel Souza de
Santos, José Cleiton Sousa dos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Física
Coletor solar
CTSA
Engenharia
topic Educação
Física
Coletor solar
CTSA
Engenharia
description With the increasing globalization and the improvement of new teaching methodologies, it is increasingly apparent the need to adapt old parameters that permeate the scope of higher education in the country. Therefore, the objective of the present study is to demonstrate the applicability of topics that address the teaching of physics teaching for engineering, such as solar radiation and heat exchanges, from the perspective of Science, Technology, Society and Environment (CTSA) through the use of a solar collector. In the work methodology, an easy-to-prepare collector, of the parabolic type, was used, from which experimental data were collected to verify changes in solar radiation, performed in the city of Acarape-CE, being later compared with scientific data of the region. It was also proposed the application of an interdisciplinary questionnaire, with the purpose of establishing the application of theoretical knowledge in the daily propositions of the students. The results indicate that the solar furnace is an efficient instrument for the study of natural phenomena, and can help in the contextualization of everyday situations and, consequently, in the preparation of full student citizenship in contact with CTSA education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2021-09-22T18:48:21Z
2021-09-22T18:48:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ROCHA, Thales Guimarães; MELO NETO, Joao Dionizio de ; SOUSA, Patrick da Silva ; OLIVEIRA, Ellefson Emmanuel Souza de ; SANTOS, José Cleiton Sousa dos. Avaliação de um coletor solar como Metodologia CTSA no ensino de Física para alunos de Engenharia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVII; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, II, 17 a 20 set. 2019, Fortaleza-CE. Anais […], Fortaleza-CE., 2019. Tema: “Formação por Competência na Engenharia no Contexto da Globalização 4.0.”
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60590
identifier_str_mv ROCHA, Thales Guimarães; MELO NETO, Joao Dionizio de ; SOUSA, Patrick da Silva ; OLIVEIRA, Ellefson Emmanuel Souza de ; SANTOS, José Cleiton Sousa dos. Avaliação de um coletor solar como Metodologia CTSA no ensino de Física para alunos de Engenharia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVII; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, II, 17 a 20 set. 2019, Fortaleza-CE. Anais […], Fortaleza-CE., 2019. Tema: “Formação por Competência na Engenharia no Contexto da Globalização 4.0.”
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60590
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv http://www.abenge.org.br
publisher.none.fl_str_mv http://www.abenge.org.br
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028885447573504